AWBZ: ZORG VOOR MEEST KWETSBAREN IN DE SAMENLEVING
Dinsdag 16 september 2008, nummer 40
AWBZ: ZORG VOOR MEEST KWETSBAREN IN DE SAMENLEVING
Vandaag heeft staatssecretaris Bussemaker van VWS een brief aan de Tweede Kamer gezonden met de pakketmaatregel die genomen wordt in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Er komt binnen de AWBZ een functie begeleiding die uitsluitend gericht is op het bevorderen van de zelfredzaamheid en bestemd is voor mensen met matige/zware beperkingen.
Op 13 juni 2008 heeft het Kabinet de visie op de langdurige zorg geschetst. De brief van vandaag is een nadere invulling van de beperking van de aanspraak op de functie begeleiding.
In de brief geeft de staatssecretaris aan dat enerzijds geïnvesteerd wordt door extra middelen in de AWBZ in te zetten voor betere kwaliteit, meer dagbesteding voor gehandicapten, meer keuzevrijheid voor wonen en meer handen aan het bed in verpleeg- en verzorgingshuizen. Anderzijds wordt de AWBZ voor de meest kwetsbare groepen toekomstbestendig gemaakt door het ombuigen van te ruime aanspraken.
De AWBZ is in de loop der tijd onbedoeld gegroeid en biedt nu te ruime aanspraken. Bovendien overlapt de AWBZ met beleid in andere domeinen en kan door de ruime aanspraken onbedoelde medicalisering in de hand worden gewerkt.
De functie begeleiding wordt omgevormd tot een aanspraak die bedoeld is voor mensen die zonder deze hulp een grote kans hebben op ongewenste intramuralisering of verwaarlozing. De activiteiten die onder de functie begeleiding vallen zijn onder meer de hulp bij de administratie, bij het boodschappen doen, bij het lezen, rekenen en schrijven, begeleiding bij bioscoopbezoek, bij het huiswerk en het oppassen.
In de brief schrijft de staatssecretaris dat er bij deze maatregel geen onderscheid wordt gemaakt naar doelgroepen. Zowel de zorg in natura als het persoonsgebondenbudget (pgb) blijft behouden. Om vast te stellen wie straks nog recht heeft op AWBZ-begeleiding is de soort/aard van de beperkingen en de ernst ervan leidend.
De eerder genomen maatregel om begeleiding algemeen te schrappen voor de mensen met een somatische grondslag gaat op in deze nieuwe maatregel. Ook voor deze groep is dus bij een toename van de beperkingen nog begeleiding mogelijk.
Verder wordt het aantal uren van de nieuwe functie begeleiding genormeerd.
Mensen met lichte beperkingen komen niet meer in aanmerking voor de begeleidingsfunctie. Hiermee gaat de AWBZ terug naar de situatie van voor 2003.
Met de maatwerkbenadering wordt de toegang tot de begeleiding in de AWBZ afhankelijk gemaakt van de beperkingen. De consequenties laten zich vanwege dit maatwerk niet exact op doelgroepenniveau bepalen. Om de maatregel zorgvuldig in te voeren heeft de staatssecretaris de cliëntenorganisaties gevraagd een rol te vervullen bij de monitoring van het nieuwe beleid in 2009.
Het komende jaar is een overgangsjaar. Mensen met een doorlopende indicatie zullen in 2009 nog niets merken van deze verandering. Vanaf 2010 valt iedereen onder het nieuwe regime. Ruim 70% van de gebruikers van AWBZ-begeleiding houuden die aanspraak.
Het is mogelijk dat de vraag naar voorzieningen van bijvoorbeeld de gemeenten en Jeugdzorg toeneemt door de nu voorgestelde maatregelen in de AWBZ. Voor dit mogelijk effect heeft het Kabinet voor het volgende jaar ¤50 miljoen gereserveerd, vanaf 20010 is dat ¤¬150 miljoen.
Deze noodzakelijke maatregel draagt bij aan een toekomstbestendige AWBZ.
Het volume van de AWBZ neemt in deze kabinetsperiode met 3% per jaar toe. In 2008 wordt een uitgavenniveau verwacht van ¤21 miljard. In 2012 is ditt ¤23 miljard.
In totaal wordt binnen de AWBZ voor ¤1,8 miljard euro omgebogen.
Noot voor redacties (
RVD Mediafeed