abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
16 september 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo 2008/1984 -
Onderwerp
Nationale Mobiliteitsmonitor 2008
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u mede namens de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat de Nationale
Mobiliteitsmonitor 2008 aan. Deze monitor, die gericht is op de uitvoering van de Nota
Mobiliteit, rapporteert over de ontwikkelingen in de periode 2000 tot en met 2007.
Achtergronden
Conform de Planwet Verkeer en Vervoer dient het beleid, dat is vastgelegd in de
essentiële onderdelen van de Nota Mobiliteit, door de betrokken overheden te worden
gemonitord. Hierover wordt jaarlijks verslag gedaan in de Nationale Mobiliteitsmonitor.
Eveneens conform de Planwet bied ik deze monitor op Prinsjesdag aan uw Kamer aan.
Doel
Doel van de Nationale Mobiliteitsmonitor is in beeld te brengen hoe ver de overheden
gezamenlijk staan in het bereiken van de doelen van de Nota Mobiliteit én inzicht te
geven in (het effect van) getroffen maatregelen. De monitor voorziet hiermee in de
benodigde informatie voor bijsturing van beleid en uitvoering. De resultaten van deze
monitor zijn benut bij het opstellen van de Dynamische Beleidsagenda Nota Mobiliteit en
de MobiliteitsAanpak, die u in oktober 2008 zullen worden aangeboden.
Belangrijkste resultaten
De afgelopen jaren lieten een aanhoudende groei van zowel het personen- als
goederenvervoer zien. De gunstige economische ontwikkeling van de laatste jaren lijkt een
sterke groei van de mobiliteit met zich mee te hebben gebracht.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGMo 2008/1984
Het verkeer op het hoofdwegennet is in de periode 2000 tot en met 2007 met 14%
toegenomen, deze groei werd verwacht in de Nota Mobiliteit. In dezelfde periode is het
reistijdverlies in files1 met 57% gestegen. De getroffen maatregelen hebben de groei met
11% geremd. Als de geplande capaciteitsmaatregelen, die om luchtkwaliteitsredenen
(nog) niet zijn uitgevoerd, wel waren gerealiseerd had de groei van het reistijdverlies met
4% extra kunnen worden gereduceerd.
De ochtend- en avondspits worden drukker en duren langer. De automobilist in de
Randstad kiest er vaker voor om vroeger naar zijn vaste werkplek te reizen.
In de Randstad staat de automobilist `traditioneel' de meeste tijd in de file, maar de
percentuele groei van het reistijdverlies in de file was in 2007 juist het sterkst in de schil
om de Randstad.
De totale omvang van het reistijdverlies in files was in 2007 al groter dan in de Nota
Mobiliteit (als oriëntatiewaarde voor 2010) werd verwacht. Het wegennet wordt in de
spits op enkele assen in de Randstad maximaal gebruikt. Hierdoor leidt elke extra auto tot
een relatief sterke groei van de files en leiden lokale vertragingen, vaker dan verwacht in
de Nota Mobiliteit, tot bovenregionale hinder.
Het gebruik van het openbaar vervoer groeide in 2007. De vervoersprestatie van de NS
nam in 2007 met 3% verder toe tot 15,5 miljard reizigerskilometers. De vervoersprestatie
van bus, tram en metro groei van 6,2 miljard in 2005 via 6,4 miljard in 2006 naar 6,5
miljard reizigerskilometers in 2007.
De klanttevredenheid van de NS-reiziger is in 2007 toegenomen, 70% van de reizigers gaf
een rapportcijfer 7 of hoger. De reiziger waardeerde het stads- en streekvervoer in 2007,
net als in 2006, met een 7,0.
De reizigerswaardering van sociale veiligheid in het openbaar vervoer was in 2007
onverminderd hoog, al boven de doelstelling in de Nota Mobiliteit.
De punctualiteit van het personenvervoer per spoor is in 2007 flink gestegen en op koers
richting doel.
Op ritten tot 7,5 km wordt de fiets al sinds 2000 in 32% van de gevallen gebruikt. Wel is
de laatste jaren sprake van forse groei van het gebruik van de fiets in het voor- en
natransport van de trein. Het totale fietsgebruik is sinds 2000 (licht) stijgend.
Het aantal fietsdiefstallen is in 2006 en 2007 gedaald in de richting van het doel.
Het marktaandeel van van de Nederlandse zeehavens in de totale overslag in de
Hamburg/Le Havre-range is de laatste jaren stabiel gebleven en de toegevoegde waarde
van de havens is gegroeid. Het short sea vervoer vanuit Nederland is in 2007 gegroeid tot
40,5 miljoen ton. Daarmee is de doelstelling uit de Nota Mobiliteit al gehaald.
1 Reistijdverlies in files wordt uitgedrukt in voertuigverliesuren bij snelheden onder de 50 kilometer
per uur
---
VenW/DGMo 2008/1984
Het passagiervervoer op Schiphol is in 2007 met 3,8% toegenomen en het tonnage via
Schiphol vervoerde vracht is met 5,5% toegenomen.
Ondanks de groei van de mobiliteit is de ontwikkeling van de veiligheid op de weg gunstig
en goed op weg richting het doel. De neergaande trend in het aantal verkeersdoden zette
zich in 2007 door en ook het aantal ziekenhuisgewonden liet in 2006 een afname zien.
De veiligheid op het spoor voldeed in 2007 aan de in de Nota Mobiliteit gestelde
risiconormen voor werknemers en passagiers en aan het gestelde maximum aantal doden
per jaar op overwegen.
De emissie van CO2 door verkeer en vervoer nam licht toe in 2007.
De aanpak van knelpunten uit het rijks-infrastructurele Meerjarenprogrogramma
Ontsnippering (MJPO) in de ecologische hoofdstructuur vordert. In 2007 zijn negen
knelpunten opgelost. Dit houdt in dat er nog 179 knelpunten aangepakt moeten worden.
Voor verdere informatie verwijs ik u naar de Nationale Mobiliteitsmonitor 2008, die ik u
tezamen met deze brief toezend.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat