Consumentenbond
---
16 september 2008
Kwaliteit zorg moet snel transparant
Prinsjesdag, 16 september 2008
Het kabinet moet er op korte termijn voor zorgen dat consumenten ook
in de zorg de beschikking krijgen over keuze-informatie. In de
Miljoenennota staat dat daar in 2009 een begin mee wordt gemaakt, en
dat zorgconsumenten over vier jaar voor prestatiecijfers over tachtig
aandoeningen terecht kunnen op internet. De Consumentenbond pleit voor
meer snelheid. Er is bij de zorgaanbieders en bij de diverse
instanties - zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg - al veel
informatie beschikbaar. Het is zaak dat die gegevens zo snel mogelijk
openbaar worden. De bond denkt daarbij eerder aan maanden dan aan
jaren.
Voor informatie over een lekker restaurant, een geschikt vakantieadres
of een nieuwe auto kunnen consumenten op diverse plaatsen terecht.
Maar als het gaat om het meest kostbare bezit - je gezondheid - is er
nauwelijks objectieve keuze-informatie voor handen. Ziekenhuizen, maar
bijvoorbeeld ook huisartsen, tandartsen en apothekers moeten openheid
van zaken geven. Het gonst al jaren van de goede voornemens en
plannen, maar keuze-informatie is nog steeds nauwelijks beschikbaar.
De Consumentenbond vindt op dit punt de kabinetsplannen voor de
komende vier jaar te weinig ambitieus.
Transparantie
Het is zaak dat consumenten en patiënten zelf kunnen opzoeken welk
ziekenhuis goed scoort bij de behandeling van bijvoorbeeld borstkanker
of reuma, en hoe de verschillende ziekenhuizen omgaan met
pijnbestrijding bij een bevalling. Meer transparantie over prestaties
van zorgverleners moet de consument helpen bij het maken van een goed
geïnformeerde en weloverwogen keuze.