Het kwartje is gevallen maar het blijft een kwartje
(16 september 2008)
Wakker Dier is blij met de mededeling van LNV in de miljoenennota om
de burger te gaan voorlichten over dierenwelzijn en milieu. Deze
plannen vallen direct samen met de werkzaamheden van Wakker Dier.
Wakker Dier is van mening dat niet de boeren schuldig zijn aan het
dierenleed in ons land, maar met name de supermarkten,
A-merkfabrikanten en consumenten. Zij richt zich in haar campagnes
dan ook op deze groepen. Een goede voorlichtingscampagne om de burger
te laten beseffen dat zij met hun dagelijkse boodschappen beslissen
over dierenleed en klimaatsverandering, is dan ook hoognodig. Wakker
Dier is wel teleurgesteld over het bedrag wat hiervoor is
uitgetrokken. Dit is slechts één procent van de begroting van LNV. De
rest van het geld wordt uitgegeven om het bestaande systeem, de
bio-industrie, in stand te houden. Kortom: "Het kwartje lijkt
gevallen, maar het blijft slechts een kwartje."
De meeste consumenten consumeren zonder te beseffen wat ze in hun mond
stoppen. Dieren zien zij haast nooit meer, want die zitten verstopt in
dichte stallen. Het vlees ligt onherkenbaar en voor enkele euro's in
het schap. Supermarkten concurreren onderling met de goedkoopste
kiloknallers. Wakker Dier voert al jaren campagnes om de consument
bewust te maken, maar moet opboksen tegen enorme reclame budgetten van
supermarkten en A-merken. En door EU gesubsidieerde campagnes van de
vleessector. Wakker Dier is blij dat ook LNV nu inziet dat deze
campagnes nodig zijn, maar hoopte op wat meer zoden aan de dijk.
Volgens Wakker Dier zou LNV 20 of 30 keer zoveel moeten uitgeven om
haar woorden waar te maken, want als verduurzaming één van de de
belangrijkste opgave is voor de landbouwsector moet er meer gebeuren
dan een voorlichtingscampagne van 1% van het totaalbudget.
Stichting Wakker Dier