NRC Handelsblad lanceert Engelstalige website
16/09/2008 13:31
PR Newswire
UTRECHT, Nederland, September 16 /PRNewswire/ -- Op dinsdag 16 september 2008 lanceert NRC Handelsblad zijn Engelstalige
website nrc.nl/international. De nieuwe sectie richt zich op buitenlanders
die geen Nederlands kunnen lezen maar wel geĂŻnteresseerd zijn in Nederlandse
kwaliteitsjournalistiek. Op nrc.nl/international wordt dagelijks een selectie
van nieuwsberichten, achtergrondstukken, reportages en opiniestukken over
Nederlandse onderwerpen met een grensoverschrijdend belang gepubliceerd.
Daarbij valt te denken aan de militaire missie in Uruzgan, het integratie- en
Europadebat, ontwikkelingen op cultureel en wetenschappelijk gebied, grote
infrastructurele projecten zoals waterwerken, en nieuws over multinationals
en het koningshuis. Ook de buitenlandse invloed op Nederland zoals die van
Amerikaanse verkiezingen en van Brussel, wordt onderwerp van de Engelstalige
verslaggeving.
Naast nieuws, achtergronden en opiniestukken publiceert
nrc.nl/international een discussieforum over actuele kwesties waaraan de
namen van vooraanstaande en in het buitenland bekende Nederlanders zijn
verbonden, zoals Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders en staatsssecretaris Frans
Timmermans (Europese Zaken). Verder zal Maarten Rijkens, oud-topman van
Heineken en auteur van het succesvolle boekje 'I always get my sin. Het
bizarre Engels van Nederlanders' een taalrubriek gaan verzorgen. Ten slotte
krijgen lezers een overzicht van internationale (Engelstalige) nieuwsbronnen
en blogs van vooraanstaande opiniemakers. Hoofdredacteur Birgit Donker zegt:
"Met deze site willen we meedoen aan het internationale debat en een plaats
veroveren in de publieke ruimte in Europa."
Nrc.nl/international wordt gelanceerd in samenwerking met Spiegel Online,
de meest gerespecteerde Duitse nieuwssite, gelieerd aan het tijdschrift Der
Spiegel. Deze site beschikt over een uitgebreide Engelstalige sectie die al
partnerschappen onderhoudt met andere vooraanstaande internationale
publicaties zoals de websites van de International Herald Tribune,
BusinessWeek en The New York Times. NRC is haar eerste Europese partner.
Beide sites gaan wekelijks stukken uitwisselen om hun onderwerpen een
Europese dimensie te geven en gaan gezamenlijk journalistieke projecten
ontwikkelen.
Een tweede partner van nrc.nl/international is DutchNews.nl. Dit is een
nog jonge, maar succesvolle website van twee ervaren Britse journalisten. De
redactie van DutchNews.nl gaat het journalistieke vertaalwerk en
eindredactiewerk voor nrc.nl/international verzorgen. Robin Pascoe, een van
de initiatiefnemers van DutchNews.nl zegt: "DutchNews.nl deelt de visie van
NRC dat er nog veel onbenutte mogelijkheden zijn voor Engelstalige
kwaliteitsjournalistiek over Nederland. We zijn er trots op onderdeel te zijn
van dit vernieuwend initiatief. De twee Engelstalige websites zullen elkaar
verrijken en aanvullen."
Met de lancering van nrc.nl/international en de partnerschappen wil NRC
Handelsblad zijn internationale profiel versterken en de positie van nrc.nl,
als belangrijkste website voor kwaliteitsjournalistiek, verstevigen.
Noot voor de redactie (