Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


over de cliëntenstop bij De Zorgboog in Bakel

Antwoorden op kamervragen van Leijten over de cliëntenstop bij De Zorgboog in Bakel

Kamerstuk, 15 september 2008

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2874699

15 september 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over de cliëntenstop bij De Zorgboog in Bakel (2070827960).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over de de cliëntenstop bij De Zorgboog in Bakel (2070827960).


1
Wat is uw reactie op het bericht dat De Zorgboog geen nieuwe cliënten met een indicatie voor persoonlijke verzorging meer aanneemt? 1)


1
De Zorgboog heeft productieafspraken gemaakt met het zorgkantoor voor de functie Persoonlijke Verzorging tot een bepaald niveau. Het is begrijpelijk dat geen nieuwe cliënten worden aangenomen als het maximale niveau van de afspraken is bereikt.


2
In hoeverre is er nog voldoende ruimte binnen deze regio voor nieuwe cliënten met een indicatie voor persoonlijke verzorging? Bent u zo nodig bereid dit uit te zoeken? Zo neen, waarom niet?


2
In de regio zijn nog andere zorgaanbieders, zoals Zuidzorg, die wel nieuwe cliënten aannemen. Ik zie dan ook geen aanleiding om ten aanzien van deze regio onderzoek te laten doen naar de beschikbaarheid van zorg.


3
Hoe rijmt u het ontstaan van deze cliëntenstop met het feit dat de contracteerronde van juli net is geweest waarin nog een `substantieel bedrag' beschikbaar was? Hoeveel budget was er nog beschikbaar voor deze regio? 2) Bent u zo nodig bereid, het zorgkantoor op haar verantwoordelijkheid te wijzen?

3
Van belang is dat in de regio Zuidoost Brabant zorg kan worden geleverd aan cliënten met een CIZ-indicatie. Het zorgkantoor maakt met meerdere zorgaanbieders afspraken om aan deze vraag te kunnen voldoen. Er is derhalve geen samenhang tussen de omvang van het regiobudget en de productieafspraken met één zorgaanbieder.
Voor de regio Zuidoost Brabant was na afloop van de maartronde nog EUR 5,6 mln. niet besteed.
Indien ik signalen krijg dat het zorgkantoor onvoldoende invulling geeft aan haar zorgplicht, zal ik in overleg treden met de NZa en het zorgkantoor wijzen op haar verantwoordelijkheid. Ik heb echter geen signalen dat dit aan de orde is.


4
Wanneer kan de Kamer de resultaten van de contracteerronde van juli jl. en de verdeling van de EUR 25 mln. tegemoetzien?

4
De EUR 25 mln. is reeds verdeeld over de verschillende regio's. De verdeling van dit bedrag is opgenomen in de brief van de NZa van 11 juni 2008 (IBON/08/418), die ik u op 8 juli 2008 heb toegezonden, als bijlage bij de brief over "de contracteerruimte AWBZ 2008 en de stand van zaken thuiszorg".
De informatie over de julironde 2008 komt in september beschikbaar bij de NZa.


5
Is het waar dat bepaalde handelingen die voorheen onder de functie `verpleging' vielen, nu zijn overgeheveld naar de functie `persoonlijke verzorging'? Bent u bereid de ontwikkelingen in de indicatiestelling te monitoren? Zo neen, waarom niet?

5
De uitleg die het College voor Zorgverzekeringen geeft aan de AWBZ-aanspraken betekent inderdaad dat enkele handelingen die voorheen gerekend werden tot de aanspraak op verpleging nu gerekend worden tot de aanspraak op persoonlijke verzorging. Het College heeft betrokken veldpartijen hierover geconsulteerd.
De ontwikkelingen in de indicatiestelling worden reeds gemonitord aan de hand van de trendrapportages van het CIZ.


6
Erkent u dat zorginstellingen hierdoor minder geld krijgen voor evenveel uren? Erkent u ook dat deze overheveling van bepaalde handelingen naar de functie `persoonlijke verzorging' gevolgen heeft voor het deskundigheidsniveau van het personeel? Zo ja, vindt u dat acceptabel en waarom? Zo neen, waarom niet?

6
Of een zorginstelling hierdoor minder geld krijgt voor evenveel uren is afhankelijk van de productieafspraken tussen zorginstelling en zorgkantoor. Ik wijs in dit verband op de beleidsregels van de NZa waar verschillende tarieven gelden voor de extramurale zorgprestatie persoonlijke verzorging. Het tot de aanspraak op persoonlijke verzorging rekenen van deze handelingen verhindert derhalve niet dat een verpleegkundige deze in de praktijk uitvoert in individuele situaties waar kwaliteit van zorg dit vereist.


7
Welke structurele maatregelen gaat u nemen, zodat er volgende jaren geen gesteggel meer is in de thuiszorg?

7
De basis wordt gelegd in de contracteerruimte 2009. Rekening houdend met de verwachte groei van de zorgvraag, worden voldoende middelen ter beschikking gesteld om zorg te kunnen leveren.
Daarnaast zijn door de vergroting van de financiële speelruimte van zorgkantoren, waarover ik u op 8 juli heb geïnformeerd (zie ook antwoord op vraag 4), waarborgen gecreëerd dat het beschikbare bedrag ook volledig kan worden besteed.
Gedurende het jaar zal in goed overleg met de NZa en ZN, de ontwikkeling van de
AWBZ-uitgaven worden gevolgd, zodat tijdig kan worden bijgestuurd als zich knelpunten gaan voordoen.


1) Eindhovens dagblad, 21 augustus 2008

2) Aanhangsel Handelingen nr. 3117, vergaderjaar 2007-2008