Nokia aan kop op de Greenpeace ranglijst
Philips opnieuw strafpunt vanwege foute lobby
16 september 2008
De Guide to Greener Electronics versie 9.
De Guide to Greener Electronics versie 9.
Vergroot foto
Amsterdam, Nederland -- Greenpeace complimenteert Nokia, dat vandaag
koploper is geworden van de Guide to Greener Electronics. De negende
editie van de groene meetlat voor elektronicamerken laat zien dat meer
bedrijven hun milieubeleid verbeteren. Voor de derde keer op rij is
Nintendo hekkensluiter: de bekende gameproducent bevindt zich met zijn
milieumaatregelen in het stenen tijdperk.
Telefoongigant Nokia is terug op nummer één, waar het merk bij de
allereerste ranglijst in 2006 ook te vinden was. Het bedrijf claimde
vorig jaar in tientallen landen inzamel- en recyclingsystemen te
hebben, maar controles van Greenpeace wezen uit dat die in India,
Rusland en Argentinië in de praktijk niet werkten. Afgelopen jaar
heeft Nokia zijn inzamelstructuur flink verbeterd. Het strafpunt
vanwege misleidende informatie verviel daarmee.
Een aantal merken brengt tegenwoordig apparaten op de markt zonder PVC
en broom. Nokia en Sony Ericsson maken mobieltjes en Apple maakt het
nieuwste iPod-model zonder deze giftige materialen. Kim Schoppink,
campagneleider giftige stoffen van Greenpeace complimenteert hen
daarmee: "Zij laten zo zien dat het mogelijk is om groener te
produceren. Laat de achterlopers hun kop eindelijk uit het zand
halen."
Ondanks vooruitgang op het gebied van energiebesparing bij productie
en tijdens gebruik van hun apparaten, blijft het Nederlandse topmerk
Philips achter bij andere merken. Philips scoort een magere 3,7
vanwege de slechte inzameling en recycling. Veel afgedankte Philips
apparaten komen daardoor op vuilnisbergen in ontwikkelingslanden
terecht, waar ze het milieu vervuilen en gezondheidsproblemen
veroorzaken. Slechte lobby leverde een strafpunt op: als enige
producent heeft Philips bij de Europese Commissie geprobeerd om de
individuele verantwoordelijkheid voor producenten uit de Europese
wetgeving te laten halen. "Philips vindt inzameling en recycling van
hun apparaten vooral de zorg van anderen." constateert Schoppink.
Greenpeace wil dat de hele elektronica-industrie groener wordt. Alle
bedrijven moeten gifvrije producten maken, hun oude apparaten
inzamelen en op een goede manier verwerken. Zo kan voorkomen worden
dat de apparaten op afvalbergen in ontwikkelingslanden belanden. Ook
moeten elektronicabedrijven hun energieverbruik flink gaan
terugdringen om de wereldwijde klimaatverandering een halt toe te
roepen.
Contact informatie
---
Voor meer informatie en beeldmateriaal:
Loes Visser, persvoorlichter Greenpeace Nederland, 020 - 5249 577 of
06-21296904
Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen Greenpeace Nederland,
06-21296911
De ranglijst staat op www.greenpeace.nl/greenerelectronics
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die
wordt vertegenwoordigd in meer dan 40 landen. We worden in Nederland
gesteund door circa 570.000 donateurs. Greenpeace voert actie tegen
klimaatverandering, nucleaire energie en giftige stoffen. De
organisatie is voor het behoud van oerbossen en een rijke
biodiversiteit op land en in zee.