Rectificatie EMBARGO Papieren werkelijkheid VWS staat af van praktijk
Embargo tot dinsdag 16 september 15.15 uur
Papieren werkelijkheid VWS staat
ver af van praktijk
VWS zet de cliënt terecht centraal in haar begroting voor 2009 en wil dat de zorg rond de cliënt goed op elkaar afgestemd wordt. Dit doel staat op gespannen voet met de vormgeving van beleid. De zorg wordt steeds meer versnipperd over AWBZ, WMO en ZVW met elk hun eigen regels. Zo verandert de ondersteunende en activerende begeleiding, zonder dat precies bekend is hoe en door wie deze zorg wordt overgenomen. Dat zorgt voor onduidelijkheid bij de cliënt. De afschaffing van het bouwregime wordt gepresenteerd als verlichting van regeldruk, maar leidt - zonder alternatieve financiering - tot onzekerheid bij zorgaanbieders en zelfs tot stagnatie van afbouw van meerpersoonskamers.
Het opschonen van de AWBZ is noodzakelijk maar hoe meer de reële vraag om zorg of ondersteuning wordt opgeknipt over verschillende spelers (gemeenten, zorgkantoren, verzekeraars), hoe lastiger overzicht en samenhang in de uitvoering worden. Voor de cliënt is het bovendien niet duidelijk waar hij met zijn zorgvraag naartoe moet en of de zorg daar ook geboden kan worden.
Versnippering leidt tot meer bureaucratie waar de overheid juist verlichting van regeldruk belooft. Aad Koster, directeur ActiZ: "Een aantal beleidsvoornemens staat haaks op de realiteit. VWS benadrukt het belang van de wijkverpleegkundige. Dat onderschrijven wij van harte, maar in de praktijk wordt verpleegkundige zorg bij de cliënt thuis steeds minder geïndiceerd en wordt het takenpakket ingeperkt. Zo kan een verpleegkundige bij een cliënt die zorg krijgt op grond van de AWBZ, sinds september geen injecties meer toedienen, omdat dit voortaan betaald moet worden uit de Zorgverzekeringswet. De cliënt is hier niet bij gebaat en het zorgt voor meer rompslomp voor de zorgaanbieder."
Cliënt centraal met persoonsvolgend budget
Om de cliënt meer zeggenschap te geven en om regeldruk en versnippering te verminderen pleit ActiZ voor snelle invoering van persoonsvolgende bekostiging en daarmee ook voor afschaffing van regiobudgetten. Het zorgbudget volgt de vraag. Dat geeft de cliënt meer keuzevrijheid en maakt een bureaucratische verdeling 'vooraf' van AWBZ-geld over 32 regio's overbodig. De keuze van de cliënt wordt bepalend in plaats van het beleid van het zorgkantoor, de zorgverzekeraar of de gemeente. Dat leidt tot een gezonde competitie tussen zorgaanbieders die zich moeten onderscheiden op prijs maar vooral op kwaliteit.
Zorgzwaartebekostiging
Bij de financiering van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt voortaan rekening gehouden met de zorgzwaarte van de cliënt. De invoering van zorgzwaartebekostiging ondersteunt de weg naar persoonsvolgende bekostiging, omdat het zorgpakket is afgestemd op de vraag van de klant. Het systeem belooft daarmee transparantie en zorg op maat. Maar ook hier is sprake van een verschil tussen papieren werkelijkheid en uitvoering. Zolang van de zorgaanbieder wordt verwacht dat hij de zorg kan leveren zonder een kostendekkende vergoeding uit de AWBZ, kun je deze belofte niet waarmaken.
WMO
De WMO is een ander voorbeeld van versnippering, regeldruk en papieren werkelijkheid. Dat geldt vooral voor de wetswijziging van de WMO. Daarin is geregeld dat de klant vanaf 2009 zorg in natura krijgt van een vaste medewerker en niet van een alfahulp. ActiZ heeft bij aankondiging van de wetswijziging al aangegeven dat dit alleen werkt, als de gemeenten hiervoor een reële (kost)prijs betalen, omdat de kosten van mensen in loondienst hoger zijn dan die van alfahulpen. Aad Koster:"De signalen die wij nu krijgen uit de Randstad zijn niet bemoedigend. Gemeenten nemen bij nieuwe aanbestedingen nog steeds onwerkbaar lage tarieven op in hun bestek. Zo wordt de wetswijziging een dode letter."
Actiz