Miltenburg over het bericht dat de administratie in de Nederlandse
thuiszorg 30% van de werktijd in beslag neemt terwijl dat in België
10% is en in Denemarken nog minder
Antwoorden op kamervragen van Van Miltenburg over het bericht dat de
administratie in de Nederlandse thuiszorg 30% van de werktijd in beslag
neemt terwijl dat in België 10% is en in Denemarken nog minder
Kamerstuk, 15 september 2008
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2868197
15 september 2008
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Van
Miltenburg (VVD) over het bericht dat de administratie in de
Nederlandse thuiszorg 30% van de werktijd in beslag neemt, terwijl dat
in België 10% is en in Denemarken nog minder (2070826020).
De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van Miltenburg over het
bericht dat de administratie in de Nederlandse thuiszorg 30% van de
werktijd in beslag neemt, terwijl dat in België 10% is en in
Denemarken nog minder (2070826020).
1
Bent u bekend met het bericht Administratie Thuiszorg vreet tijd?
1
Ja.
2
Wist u dat medewerkers in de thuiszorg 30% van hun tijd kwijt zijn met
het invullen van formulieren?
Zo neen, hoe kan dat?
3
Wat vindt u hiervan?
4
Wat vindt u van het feit dat Belgische thuiszorgmedewerkers hun
administratie in 10% van de werktijd kunnen voltooien en hun
collega''s in Denemarken zelfs in nog minder tijd?
2, 3 en 4
Deze gegevens zijn mij niet bekend. Het bericht in het AD verwijst
naar het proefschrift van mevrouw Hannerieke van der Boom "Home
Nursing in Europe" waarin zij ingaat op verschillen in de
wijkverpleging in Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Er
zijn hierin geen cijfers te vinden over administratieve lasten in de
thuiszorg. Uit het onderzoek blijkt wel dat wijkverpleegkundigen
administratieve lastendruk ervaren.
5
Vindt u het wenselijk dat Nederlandse thuiszorgmedewerkers minder tijd
aan administratieve handelingen kwijt zijn dan momenteel het geval is?
5
Ik vind het wenselijk dat voor zover het onnodige administratieve
handelingen betreft, zorgprofessionals daarvan verschoond blijven.
Voor goede zorg zijn regels en protocollen noodzakelijk om de
rechtszekerheid van zowel de cliënt als van de professional te
waarborgen. Het is onvermijdelijk dat we daardoor ook met
administratieve lasten te maken krijgen. Zoals ik in mijn brief van 13
juni 2008,"Zeker van Zorg, nu en straks" heb vermeld, is een van mijn
speerpunten het verminderen van bureaucratie door kwaliteit en eenvoud
van de uitvoering. Op 28 augustus 2007 heb ik een plan van aanpak
toegezonden waarin belangrijke stappen worden aangekondigd op weg naar
een vereenvoudigde uitvoering van de AWBZ. De vereenvoudiging van de
verantwoording is ook een belangrijk aandachtspunt in de introductie
van een persoonsvolgend systeem dat ik de komende jaren stapsgewijs
zal invoeren.
6
Is er een streefpercentage afgesproken bij de door het kabinet
aangekondigde maatregelen om de administratieve lastendruk in onder
meer de thuiszorg te verminderen? Zo ja, wat is dit? Zo neen, waarom
niet?
7
Deelt u de mening dat de administratieve lastendruk in de thuiszorg
minstens teruggebracht moet kunnen worden tot maximaal 10% van de
werktijd? Zo ja, wanneer kan dit streefpercentage gehaald worden? Zo
neen, waarom niet?
6 en 7
Zoals bekend is een van de doelstellingen van dit kabinet om de
administratieve lasten aan het eind van deze kabinetsperiode met 25
procent te hebben verminderd. VWS zal hieraan een bijdrage leveren.
Maatregelen binnen de thuiszorg zijn niet expliciet opgenomen binnen
het departementale reductieprogramma, maar zijn daar een onderdeel
van. VWS is op dit moment bezig het reductieprogramma af te ronden. De
Tweede Kamer zal hier in oktober over geïnformeerd worden.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport