Koning & Drenth neemt drie MAN Truck of the Year voertuigen in gebruik
(9/16/2008)
Koning & Drenth uit het Groningse Beerta is een middelgroot
transportbedrijf met een groeiend aantal vrachtautoâs. Binnen de
vloot, die inmiddels 53 voertuigen telt, zijn recent drie MANâs
opgenomen. Deze uitbreiding betreft een tweetal drie-assige
lichtgewicht trekkers uit de nieuwe TGX Truck of the Year-serie en een
drie-assige bakwagen van hetzelfde type met een walking-floor opbouw.
Alle drie de voertuigen zijn geleverd door MAN dealer Sommerauer.
Het Groningse transportbedrijf Koning & Drenth is gespecialiseerd in
het vervoer van zowel losgestorte goederen(oud papier, potgrond,
afval) als stukgoed. Voor dit werk beschikt men over een eigen vloot
getrokken materieel met container â en 100 kuubs Walkingfloor
opbouwen. Anton Drenth, die samen met Gerrit van Staalduinen de
directie voert, legt uit hoe hij tot de keuze voor MAN kwam. âWij
zochten trekkers met zoân meeloopasje om daarmee aslastproblemen te
kunnen voorkomen. Ons huismerk kende die trekkers, maar MAN kon ze in
die tijd ook leveren. Zo kwamen we in gesprek met Alex Stuivenberg van
MAN dealer Sommerauer en hij adviseerde ons de nieuwe TGX met 19,5
inch voorloopas en een XLX cabine. Door de trekkers te voorzien van
lage banden en een lage schotel kon een schotelhoogte van 1,10 m
gerealiseerd worden, en daarmee hebben we de mogelijkheid om ook onze
grootste opleggers te koppelen. Als motor is gekozen voor de 400 pk
Euro 4, zonder AdBlue. Deze trekkers wegen op kenteken 7.590 kilogram,
maar eerlijk gezegd was dat voor ons niet het belangrijkste
aankoopargument. Wij wilden binnen het bedrijf van een één- naar een
tweemerken strategie en het merk MAN reed hier in een ver verleden ook
al eens. Naast de twee lichtgewicht trekkers, die wij inmiddels ook
hebben voorzien van in totaal 800 liter brandstoftanks, hebben wij
tegelijkertijd een drie-assige MAN TGX 6x2 bakwagen in bedrijf
genomen. Net als de drie-assige trekkers zetten wij deze in voor het
vervoer door de Benelux, Duitsland en Engeland. Ook deze auto is
voorzien van een ruime XLX-cabine en biedt voldoende comfort en ruimte
aan de chauffeurs. Alle drie de MANâs zijn net als een groot deel van
onze andere vrachtautoâs voorzien van een automatische
versnellingsbak.â
Als internationaal vervoerder is Koning & Drenth naast Nederland
actief in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en
Luxemburg en richt zich naast de agrarische sector op de recycling en
industrie. De diversiteit aan getrokken materieel bepaalt daarbij de
inzet van de voertuigen. Het bedrijf onderhoudt het getrokken
materieel in eigen beheer, maar heeft dat van de motoreenheden
volledig uitbesteed aan de merkdealer. In het geval van de MAN is dat
Sommerauer.
Inmiddels zijn de eerste kilometers met de nieuwe MANâs gemaakt en de
chauffeurs zijn volgens de heer Drenth te spreken over het comfort en
de ruimte. âAls ondernemer kijken wij wat de autoâs doen. In het
onderhoud maar natuurlijk ook in het verbruik. Afhankelijk van die
resultaten kijken wij naar vervolgaankopen bij MANâ, besluit Anton
Drenth zijn verhaal.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI