BedrijfsautoRAI

Koning & Drenth neemt drie MAN Truck of the Year voertuigen in gebruik

(9/16/2008)
Koning & Drenth uit het Groningse Beerta is een middelgroot transportbedrijf met een groeiend aantal vrachtautoâs. Binnen de vloot, die inmiddels 53 voertuigen telt, zijn recent drie MANâs opgenomen. Deze uitbreiding betreft een tweetal drie-assige lichtgewicht trekkers uit de nieuwe TGX Truck of the Year-serie en een drie-assige bakwagen van hetzelfde type met een walking-floor opbouw. Alle drie de voertuigen zijn geleverd door MAN dealer Sommerauer. Het Groningse transportbedrijf Koning & Drenth is gespecialiseerd in het vervoer van zowel losgestorte goederen(oud papier, potgrond, afval) als stukgoed. Voor dit werk beschikt men over een eigen vloot getrokken materieel met container â en 100 kuubs Walkingfloor opbouwen. Anton Drenth, die samen met Gerrit van Staalduinen de directie voert, legt uit hoe hij tot de keuze voor MAN kwam. âWij zochten trekkers met zoân meeloopasje om daarmee aslastproblemen te kunnen voorkomen. Ons huismerk kende die trekkers, maar MAN kon ze in die tijd ook leveren. Zo kwamen we in gesprek met Alex Stuivenberg van MAN dealer Sommerauer en hij adviseerde ons de nieuwe TGX met 19,5 inch voorloopas en een XLX cabine. Door de trekkers te voorzien van lage banden en een lage schotel kon een schotelhoogte van 1,10 m gerealiseerd worden, en daarmee hebben we de mogelijkheid om ook onze grootste opleggers te koppelen. Als motor is gekozen voor de 400 pk Euro 4, zonder AdBlue. Deze trekkers wegen op kenteken 7.590 kilogram, maar eerlijk gezegd was dat voor ons niet het belangrijkste aankoopargument. Wij wilden binnen het bedrijf van een één- naar een tweemerken strategie en het merk MAN reed hier in een ver verleden ook al eens. Naast de twee lichtgewicht trekkers, die wij inmiddels ook hebben voorzien van in totaal 800 liter brandstoftanks, hebben wij tegelijkertijd een drie-assige MAN TGX 6x2 bakwagen in bedrijf genomen. Net als de drie-assige trekkers zetten wij deze in voor het vervoer door de Benelux, Duitsland en Engeland. Ook deze auto is voorzien van een ruime XLX-cabine en biedt voldoende comfort en ruimte aan de chauffeurs. Alle drie de MANâs zijn net als een groot deel van onze andere vrachtautoâs voorzien van een automatische versnellingsbak.â

Als internationaal vervoerder is Koning & Drenth naast Nederland actief in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Luxemburg en richt zich naast de agrarische sector op de recycling en industrie. De diversiteit aan getrokken materieel bepaalt daarbij de inzet van de voertuigen. Het bedrijf onderhoudt het getrokken materieel in eigen beheer, maar heeft dat van de motoreenheden volledig uitbesteed aan de merkdealer. In het geval van de MAN is dat Sommerauer.

Inmiddels zijn de eerste kilometers met de nieuwe MANâs gemaakt en de chauffeurs zijn volgens de heer Drenth te spreken over het comfort en de ruimte. âAls ondernemer kijken wij wat de autoâs doen. In het onderhoud maar natuurlijk ook in het verbruik. Afhankelijk van die resultaten kijken wij naar vervolgaankopen bij MANâ, besluit Anton Drenth zijn verhaal.

The European Road Transport Show 2007