Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-063
16 september 2008

Meer omzet detailhandel

· Gunstige samenstelling koopdagen stuwt omzetgroei · Lichte volumekrimp na koopdagcorrectie · Supermarkten flink in de plus

De detailhandel heeft in juli van dit jaar 5,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De prijzen stegen met ruim 2 procent, terwijl het volume met meer dan 3 procent toenam. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De omzetgroei is positief beïnvloed door de gunstige samenstelling van koopdagen. Juli had in 2008 een woensdag en een donderdag meer en een zondag en een maandag minder dan in 2007. Na correctie voor dit effect komt de omzetgroei duidelijk lager uit, namelijk op ruim 1 procent. Het volume krimpt dan zelfs met bijna 1 procent. Supermarkten boekten een flinke omzetgroei in juli. Hun omzet kwam bijna 13 procent hoger uit dan in dezelfde periode een jaar eerder. De groei is voor een deel toe te schrijven aan de prijsstijging van bijna 6 procent. Het volume nam met bijna 7 procent toe. De volumegroei na koopdagcorrectie was minder dan 2 procent.
Bij de winkels in non-food groeide de omzet in juli met 2,6 procent ten opzichte van juli 2007. Deze groei is volledig toe te schrijven aan een toename van de verkopen. Na correctie voor het gunstige koopdageneffect is er echter sprake van een volumekrimp van ruim 1 procent. Omzetontwikkeling in de detailhandel 1) 2) %mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder
---
15,0
10,0
ln.... 5,0
0,0
sbc.... -5,0

-10,0
j f mam j j a s o n d j f m am j j a s o n d j f m am j j a s o n d j f mam j j 2005 2006 2007 2008 w Waarde % Prijs % w 1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven. w BRON: CBS
CBS Persbericht PB08-063 pagina 1 van 3

Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft juli 2008 een woensdag en een donderdag meer en een zondag en een maandag minder dan juli 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Ten opzichte van het persbericht van 19 augustus 2008 (PB08-058) zijn de cijfers over maart tot en met juni 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB08-063 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007 juli juni jan. t/m 2e jaar juli kwartaal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 5,4 -4,0# 3,1 2,3 4,1 Prijs 2,1 2,5 2,2 2,3 1,3 Volume 3,3 -6,4# 0,9 0,0# 2,7 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 10,4 -2,7# 6,6 5,2# 4,2 Prijs 5,3 5,1 4,2 4,7 1,3 Volume 4,8 -7,5# 2,2 0,4# 2,8 Supermarkten
Omzet 12,9 -1,4# 8,3 6,9# 5,0 Prijs 5,6 5,5 4,5 5,0 1,4 Volume 6,9 -6,6# 3,6 1,8# 3,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -3,3 -9,4# -2,8 -4,2 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 2,6 -4,8# 1,1 0,8 4,1 Prijs 0,0 0,7 0,8 0,7 1,3 Volume 2,7 -5,5# 0,3 0,1 2,7 Omzet in:
Drogisterijen 7,0 -5,3# 1,5 0,3 0,5 Bovenkledingwinkels 1,5 -8,1# 0,3 -0,2# 6,9 Textielsupermarkten 2,7 -9,2# -0,4 -2,8# 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 2,4 -4,0# 1,4 1,8# 3,1 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -2,1 -3,5# -0,4 0,7# 4,9 Doe-het-zelfwinkels 5) 4,6 -5,2# 1,7 0,2# 1,7 Bouwmarkten 5,8 -4,9# 2,5 0,7# 2,2 Winkels in huishoudelijke artikelen 5,3 -6,2# 5,6 2,5# . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.

Bron: CBS


---- --