Duits-Nederlandse Handelskamer

Utrecht 22.08.2008
DNHK informeert over marketing en beurzen in Duitsland

Waar de valkuilen op de Duitse markt liggen en hoe daarmee is om te gaan belicht het seminar Marketing & beurzen hoe presenteer ik mijn bedrijf in Duitsland? van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK). De training vindt op dinsdag 16 september 2008, 13.30-17.00 uur in Utrecht plaats.

In Duitsland bestaat een groot potentieel voor producten en dienstverlening uit Nederland, zegt Marlies Komorowski van de DNHK. De marketingaktiviteiten zijn daarbij een van de belangrijkste instrumenten. Maar de pal voor de deur liggende markt functioneert in vele opzichten anders, aldus Komorowski. Doelgroepen in Duitsland hebben over marketingactiviteiten als reclame of aanwezigheid op een beurs vaak een andere mening en zo bestaat het gevaar dat het beste Nederlandse product flopt, terwijl men niet weet waardoor dat veroorzaakt wordt.

In het eerste gedeelte van het seminar wordt op basis van de reclamebeginselen de oorzaken en gevolgen van de verschillen tussen Duitsland en Nederland uitgelegd en de vraag beantwoord waarom deze verschillen zo belangrijk (en gevaarlijk) zijn voor het zakendoen. In het tweede deel van het seminar worden de deelnemers in een beurstraining goed voorbereid op hun optreden bij beurzen in Duitsland.

Deze training is geschikt voor directeuren en medewerkers van marketingafdelingen, die onder andere verantwoordelijk zijn voor de marketingactiviteiten en beurzen in de Bondsrepubliek. Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 personen. Omdat een gedeelte van het seminar in het Duits wordt gepresenteerd, is het van belang dat de deelnemers over enige basiskennis van het Duits beschikken. Het is mogelijk om in het Nederlands vragen te stellen.

De deelnamekosten zijn 199,- euro. Leden van de Nederlands-Duitse Handelskamer krijgen een korting van 20 procent. Contact: Marlies Komorowski, tel. 0031 (0)70 3114 156, e-mail m.komorowski@dnhk.org, www.dnhk.org/seminars