Technische Universiteit Delft
Rijgedrag
door M&C
Promotie van mw. S.J.L. Ossen: "Theory and empirics of longitudinal
driving behavior"
16 september 2008 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Mevrouw Drs. S.J.L. Ossen | doctorandus in de econometrie, Nederland
promotor | Prof.dr.ir. S.P. Hoogendoorn (CiTG)
Theory and empirics of longitudinal driving behavior
Het reduceren van congestie op de Nederlandse wegen staat hoog op de
politieke agenda en de roep om slimme manieren om congestie terug te
dringen is dan ook bijzonder groot (denk aan (dynamisch)
verkeersmanagement, bestuurder ondersteunende systemen). Of
maatregelen tegen congestie leiden tot het beoogde effect blijkt sterk
afhankelijk van het gedrag van individuele weggebruikers. Het is dan
ook niet verwonderlijk dat de effecten van maatregelen vaak vooraf
voorspeld worden middels simulators waarin alle voertuigen
afzonderlijk gesimuleerd worden aan de hand van wiskundige
gedragsmodellen. Deze verkeersvoorspellingen zijn natuurlijk alleen
maar betrouwbaar wanneer de aannames m.b.t. het gedrag van bestuurders
realistisch zijn.
Om het inzicht in het gedrag van bestuurders te vergroten en
wiskundige modellen die dit gedrag beschrijven te verbeteren,
analyseren we in dit proefschrift in detail hoe bestuurders reageren
op hun voorliggers. Om een compleet beeld van dit gedrag te krijgen,
gebruiken we beelden, die verzameld zijn met een aan een helikopter
bevestigde digitale camera. Uit deze beelden leiden we de posities van
alle geobserveerde voertuigen af en hun snelheden. Door middel van het
schatten van wiskundige gedragsmodellen aan de hand van deze
helikopter gegevens kwantificeren we verschillen tussen het rijgedrag
van verschillende bestuurders. Verder bepalen we welke voorliggers van
invloed zijn op het gedrag van bestuurders.
Om de gevolgen van onze bevindingen op verkeersvoorspellingen vast te
stellen, implementeren we ze in een zelf ontworpen simulator. De
resultaten laten duidelijk zien dat verkeersvoorspellingen zeer
gevoelig zijn voor gedragsaannames, die in de simulaties gemaakt
worden. Daarmee wordt het belang van onze empirische analyses nogmaals
onderstreept.
Laatst gewijzigd: 28 augustus 2008