Persbericht
Utrecht, 23 juli 2008
Capgemini richt Shared Service Centrum Onderwijs op
Alfa-college besteedt IT uit aan Capgemini
Met ingang van 15 september besteedt het Alfa-college zijn IT-activiteiten uit aan Capgemini Outsourcing B.V. Donderdag 10 juli werd deze overeenkomst, die een looptijd van vier jaar heeft, bekrachtigd. Door de samenwerking met Capgemini kan het Alfa-college vanaf 2009 bogen op een stabiele en state-of-the art IT-infrastructuur. Het Alfa-college wordt hiermee een van de eerste instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs in Nederland waarbij deelnemers en medewerkers toegang hebben tot alle voorzieningen, onafhankelijk van tijd, plaats en werkstation. Daarnaast opent Capgemini in 2009 in Groningen het eerste Shared Service Centrum (SSC) Onderwijs om zijn dienstverlening voor het Alfa-college, en de onderwijssector in het algemeen, verder te optimaliseren.
De meerwaarde van de uitbesteding aan Capgemini zit voor het Alfa-college niet alleen in de verbetering van de kwaliteit van de IT-dienstverlening. Deze betreft daarnaast vooral snel en vroegtijdig kunnen inspelen op de steeds grotere en complexere vraag naar IT-voorzieningen, voortkomend uit de continue ontwikkelingen binnen het onderwijs. De verbeteringen betreffen onder meer verhoogde efficiëntie, snelheid en directe toegang tot technologische innovaties. Hierdoor kan het Alfa-college zich nog meer richten op de kwaliteit van het onderwijs en loopt het voorop op het gebied van onderwijsvernieuwing.
De samenwerking biedt het Alfa-college toegang tot de kennis en ervaring van Capgemini met het beheren, ontwikkelen en innoveren van IT-diensten voor onderwijsinstellingen. Via de verschillende disciplines, consulting, technology en outsourcing, voorziet Capgemini het ROC van de meest actuele kennis.
Om de dienstverlening voor het Alfa-college verder te optimaliseren, opent Capgemini in 2009 een Shared Service Center (SSC) voor het onderwijs. Dit SSC wordt gevestigd in Groningen en zal in eerste instantie worden bezet door de oorspronkelijke IT-medewerkers van het Alfa-college, aangevuld met nieuwe Capgemini-medewerkers. Te zijner tijd zal het SSC Onderwijs ook diensten voor andere onderwijsinstellingen aanbieden. "Een groot voordeel van het SSC is dat de oorspronkelijke IT-medewerkers van het Alfa-college niet hoeven te verhuizen en dat hun kennis behouden blijft. Bovendien bundelen we ons specialisme op onderwijsgebied op één plek, waardoor we bestaande en nieuwe klanten in de onderwijssector nog beter kunnen bedienen. Ook de impuls voor de werkgelegenheid in de noordelijke provincies is natuurlijk een welkome winst", aldus Marchel Tolboom, Salesdirecteur Capgemini Outsourcing.
Capgemini zal de IT-infrastructuur van het Alfa-college volledig vernieuwen. De dienstverlening behelst onder meer het beheer van 3.600 werkplekken, de volledige backoffice-infrastructuur en alle LAN-componenten op de diverse locaties van het Alfa-college in de drie noordelijke provincies. Uiteindelijk zullen alle medewerkers en deelnemers van het Alfa-college toegang hebben tot alle voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de educatieve applicaties, de persoonlijke bestanden en hun e-mail omgeving, onafhankelijk van tijd en plaats; zowel via werkstations van het Alfa-college als via een eigen computer.
EINDE PERSBERICHT
Over Alfa-college
Het Alfa-college is het christelijk Regionaal Opleidingencentrum voor Noord- en Oost-Nederland met meer dan 10.000 deelnemers en 1.100 medewerkers. Het verzorgt middelbare beroepsopleidingen en contractactiviteiten op het gebied van Administratie, Handel, Dienstverlening, Welzijn, Gezondheidszorg, Techniek, ICT en Sport en Bewegen. Ook voert het tal van educatieve trajecten uit. Het Alfa-college heeft opleidingslocaties in Groningen, Hoogeveen, Hardenberg, Emmen, Leek, Veendam en Assen.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
Cap Gemini Nederland