Europoort Mobiel: Europoort failliet in 2024


!! Embargo tot d.d. 15 september 2008 00:01 !!

ROTTERDAM, 20080911 -- "Men práát alleen maar over de filebestrijding in het Europoort gebied," reageert een teleurgestelde Theo de Boer van Stichting Europoort Mobiel (ST.EU.M) als reactie op toegezegde 100 miljoen Euro van het kabinet om de verkeersbewegingen op de 6 pijnpunten in Nederland te verminderen. Vrijwel direct na de toezegging werd 55 miljoen opgeëist door het Amsterdamse convenant. "Indien de klanten na de aanleg van de tweede Maasvlakte uitwijken door de slechte bereikbaarheid en kwetsbaarheid zijn we in 2024 failliet."

"100 gedeeld door 6 is nog altijd 16,7. En dan gaat het om het aanpassen van arbeidsvoorwaarden, het persoonsgebonden mobiliteitsbudget, het stimuleren van thuiswerken en het verhogen van de verhuisvergoeding. Daar heeft de bootwerker van ECT lekker veel aan! Hij kan moeilijk de container vanachter z´n bureau loskoppelen," is de terechte opmerking die er in de Rotterdamse haven wordt gemaakt.

Een wassen neus
Op 8 september heeft Taskforce Mobiliteitsmanagement onder leiding van oud vakbondsvoorzitter Lodewijk de Waal een zestal convenanten ingediend bij verkeersminister Eurlings om de verkeersbewegingen met 5% te verminderen. Het gaat hierbij om de drukste regio's van het land; Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven-Den Bosch en Arnhem-Nijmegen. In het bijzijn van nationale en regionale pers onderstreepte minister Eurlings met groots enthousiasme de noodzaak en het belang van het plan: "Ik word hier helemaal enthousiast van. Met een gezamenlijke aanpak kunnen we zeker een deel van het fileleed oplossen en dat ondersteun ik met 100 miljoen euro. Chapeau voor de inspirerende voortrekkersrol van Lodewijk de Waal en ook voor het bedrijfsleven dat zo goed heeft meegedacht." Het is een wassen neus. Alle regio's, behalve die van Amsterdam, komen er wel erg bekaaid van af.

Dolksteek
Voor Theo de Boer, die met ST.EU.M. vecht voor de aorta van het Europoort gebied, voelt het zelfs als een dolksteek in de rug: "De Rotterdamse haven levert, buiten het aardgas, de grootste bijdrage aan het Bruto Binnenlands Product. Maar liefst 7 procent. Lokaal gezien is dit percentage zelfs 25 procent. Ik vind het dan onbegrijpelijk, dat alle aandacht uitgaat naar de Amsterdamse regio. Klanten van het havengebied, met name uit Duitsland, maken zich grote zorgen over de toevoer van hun voorraden die opgeslagen liggen in het havengebied. Indien de klanten na de aanleg van de 2e Maasvlakte uitwijken door de slechte bereikbaarheid en kwetsbaarheid zijn we in 2024 failliet."

Veel woorden, geen daden

Om het extra vrachtverkeer ten gunste van de 2e Maasvlakte mogelijk te maken, moét de A15 aan beide zijden met een rijbaan worden verbreed. Echter, de goedkeuring voor het definitieve ontwerpbesluit laat op zich wachten. Deze werkzaamheden gaan minimaal 5 jaar in beslag nemen met alle gevolgen van dien voor het woon-werk verkeer van de omliggende gemeenten. Onderzoek van de Erasmus Universiteit heeft aangetoond dat de A15 in 2022 alweer een capaciteitstekort zal hebben. Het vollopen van de Botlektunnel in augustus heeft nóg maar eens de kwetsbaarheid van de regio blootgelegd. De gevolgen voor de regio zijn niet te overzien wanneer zich een `echte' ramp voltrekt," aldus de Boer.

Rotterdams antwoord
Morgen, op Prinsjesdag, zal alle aandacht weer uitgaan naar de ring Amsterdam en de A9 naar Almere. Men zal geen woord reppen over de aanleg van de A4-Zuid en de mobiliteitsproblematiek op de A15 ten gevolge van de werkzaamheden. "Volkomen belachelijk," volgens De Boer. Net als de reservering van Amsterdam van meer dan de helft van het door Eurlings toegezegde bedrag om fileleed nationaal aan te pakken. "Het is tijd voor een Rotterdams antwoord. Op een Rotterdamse manier organiseert ST.EU.M. op 20 oktober een congres, waarin er een duidelijke to do list wordt gemaakt en de beleidsmensen aan het werk worden gezet om een dergelijk faillissement te voorkomen. Lodewijk de Waal spreekt over het Rotterdamse convenant. Andere sprekers zijn Elco Brinkman namens Bouwend Nederland, Ronald Waterman en Spijkenisser wethouder Christel Mourik, die het voortouw heeft genomen in de private financiering van de A4-Zuid en gaat daarover iets gaat zeggen. Na afloop zal de to do list aan minister Eurlings worden overhandigd.





Theo de Boer