- PERSBERICHT -
Sanoma Uitgevers definieert 'Trendsvormers'
Kleine minderheid doorslaggevend voor consumententrends
Hoofddorp, 15 september 2008 - Een kleine minderheid van 10% is doorslaggevend voor trends in concumentengedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Uitgevers, in samenwerking met TNS NIPO en de Universiteit van Amsterdam, naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland.
'Trendsvormers' noemt Sanoma die 10% belangrijke beïnvloeders. Een kleine minderheid, maar wel een minderheid met macht. Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog.
Trendsvormers zijn beter op de hoogte van trends
Hoeveelheid informatie die men aan anderen kan geven over de laatste trends en ontwikkelingen (% dat redelijk wat/ heel veel informatie kan geven)
Trendsvormers informeren en adviseren meer
Trendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen. Het onderzoek keek onder andere naar hun rol bij kleding en mode. 91% van de Trendsvormers geeft aan regelmatig met anderen over kleding te praten. (Voor de gemiddelde consument is dit 30%) 84% van de Trendsvormers vindt het heel belangrijk welke kleren men draagt. (Gemiddelde consument: 59%) 89% wordt ook regelmatig door de omgeving om kledingadvies gevraagd. (Gemiddelde consument: 23%) 90% kan niet wachten anderen te vertellen wanneer men een succesvolle aankoop heeft gedaan op modegebied. (Gemiddelde consument: 39%)
Trendsvormers kunnen anderen overtuigen
Wat betreft gezond leven geeft 61% van de Trendsvormers aan dat hun adviezen waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk ook zijn opgevolgd, tegen 18% voor de niet-Trendsvormers. De Trendsvormer is dus veel beter dan de gemiddelde consument in staat om een boodschap op anderen over te brengen.
Trendsvormers laten ook online van zich horen
Trendvormers laten graag van zich horen. Via social network sites of micro blogging bijvoorbeeld. Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.
Trendsvormers hebben duidelijk een sleutelrol
De sleutelrol van Trendvormers in reclame en marketing is overtuigend onderbouwd door resultaten van het onderzoek. Die onderstrepen dat de theorie van de klassieke opinieleider nog altijd zeer bruikbaar en relevant is voor succesvolle reclame en marketing in het internettijdperk.
Trendsvormers: de onderzoeksopzet
Het Trendsvormers onderzoek is uitgevoerd in de periode mei/juni van dit jaar. Gekozen is voor een twee-sporen aanpak. Via een meer klassieke aanpak is de traditionele opinieleider opgespoord en middels het TNS FutureView Model(TM) is de eigentijdse opinieleider of zogenaamde future shaper getraceerd. Beide profielen zijn vervolgens gematched met de ruim 2.050 respondenten die aan het onderzoek deelnamen, met de Trendsvormer als resultaat.
Meer resultaten in de bijlage of bezoek
Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2007 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 539,8 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1100 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers:
Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern SanomaWSOY. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.
Sanoma Uitgevers geeft dit jaar voor de vijfde keer de charity glossy Pink Ribbon uit, waarvan de opbrengsten voor 100% naar de Stichting Pink Ribbon gaan. Het magazine dient twee doelen: enerzijds het inzamelen van geld en anderzijds het informeren over borstkanker. Pink Ribbon Magazine 2007 heeft een recordbedrag van totaal ¤ 1.030.323,80 opgebracht. Meer informatie op:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (