Lufthansa verwerft strategisch aandeel in Brussels Airlines
maandag 15 september 2008
Participatie van 45 pct. voor bedrag van 65 miljoen euro / Verwerving
van de resterende 55 procent later voorzien
Brussels Airlines begint aan een nieuwe gezamenlijke toekomst met
Lufthansa. Lufthansa's Chairman Wolfgang Mayrhuber en SN Airholding's
voorzitter Etienne Davignon hebben een akkoord getekend dat in een
eerste fase voorziet in een strategische kapitaalsinvestering in SN
Airholding en later, in een tweede fase, in een volledige integratie
van de Belgische luchtvaartmaatschappij in de Lufthansa Group. De
overeenkomst moet nog goedgekeurd worden door de
Mededingingsautoriteiten, de Supervisory Board van Lufthansa, de Raad
van Bestuur en aandeelhouders van SN Airholding.
In een eerste stap verwerft Lufthansa via een kapitaalsinvestering van
65 miljoen euro 45 procent van de aandelen van SN Airholding SA/NV.
Vanaf 2011 en na succesvolle onderhandelingen over het behoud van de
landingsrechten van Brussels Airlines, heeft Lufthansa een optie om de
resterende 55 procent te verwerven. Als deze optie wordt genomen dan
zal Brussels Airlines volledig eigendom worden van Lufthansa.
De prijs voor de volledige overname van Brussels Airlines zal oplopen
tot maximaal 250 miljoen euro. De prijs voor de verwerving van de
resterende 55 procent is afhankelijk van criteria die betrekking
hebben op de prestaties van het bedrijf.
Het integratiemodel dat gezamenlijk werd uitgetekend is gebaseerd op
het succesvolle samenwerkingsmodel van Lufthansa en Swiss. Het houdt
in dat Brussels Airlines blijft opereren als een grotendeels
onafhankelijk bedrijf binnen de Lufthansa Group en dit rekening
houdend met de uniform overeengekomen doelstellingen, strategische
richtlijnen en financiële mogelijkheden. Na de uitvoering van de
`call' optie zal Brussels Airlines haar hoofdkwartier en management in
Brussel behouden, verder blijven bouwen op haar eigen sterkte en samen
met haar eigen merknaam, crew en vliegtuigvloot haar troeven op de
Belgische markt kunnen uitbreiden. Het gaat daarbij onder meer om een
hub in Brussel met een netwerk dat gebaseerd is op de vraag en waarin
ook intercontinentale bestemmingen zijn opgenomen. Deze `Brussels hub'
vult de bestaande hubs in Frankfurt, Munchen en Zurich aan rekening
houdend met het marktpotentieel, de klantenvoorkeur en de
kostenstructuur.
Doelstelling van de integratie is Brussels Airlines toe te laten om
zich binnen het kader van een veeleisende marktomgeving verder te
ontwikkelen, de winstgevendheid te verhogen en de groeiobjectieven te
realiseren. Zowel klanten als werknemers kunnen zo voordeel halen uit
de lange termijnperspectieven van het bedrijf.
Wolfgang Mayrhuber, Chairman van Lufthansa, benadrukt dat het
bundelen van de krachten noodzakelijk was om de competitiviteit te
verhogen en de kostenefficiëntie te verbeteren.
"Brussels Airlines en Lufthansa, twee maatschappijen met een
aanvullend vluchtaanbod én een uitstekende reputatie voor kwaliteit en
service die verder reikt dan hun thuismarkten, bundelen de krachten",
zegt Wolfgang Mayrhuber. "Samen kunnen we meer bestemmingen aanbieden,
connectiemogelijkheden optimiseren, de getrouwheidsprogramma's
bundelen en de toegang tot luchthavenlounges uitbreiden. Dit samengaan
maakt de portfolio van beide luchtvaartmaatschappijen nog
aantrekkelijker. België, Duitsland en de Star Alliance leden zijn hier
evenzeer bij gebaat. Dit versterkt ook de Europese luchtvaart. Dit is
zeer belangrijk. Enkel economisch succesvolle luchtvaartmaatschappijen
kunnen voor de Europese economieën globale en kwaliteitsvolle
transportoplossingen verzorgen en zo een duurzame toekomst aan hun
werknemers aanbieden."
Etienne Davignon, voorzitter van SN Airholding, verwelkomt de
succesvolle afronding van de onderhandelingen met Lufthansa. "Onze
gezamenlijke toekomst met Lufthansa maximaliseert onze kansen op
succes", zegt Burggraaf Etienne Davignon. "De multi-hub en multi-merk
strategie van Lufthansa geeft ons de beste garanties voor de
toekomstige groei van Brussels Airlines."
Met de integratie van Brussels Airlines verstevigt Lufthansa haar
positie als toonaangevende internationale netwerkmaatschappij verder.
Dankzij een betere toegang tot een aantrekkelijke en belangrijke
Europese markt gekenmerkt door de aanwezigheid van business travel en
economisch potentieel zal de integratie ook de competitiviteit van
Lufthansa verhogen. Bovendien zal het unieke Brussels Airlines aanbod
in Afrika kunnen profiteren van meer connectie-mogelijkheden via de
Brusselse hub.
De gezamenlijke toekomst van Brussels Airlines en Lufthansa laat op
substantiële basis toe om opbrengst- en kostensynergieën te realiseren
die binnen de drie jaar na goedkeuring van de Mededingingsautoriteiten
waarschijnlijk jaarlijks al een `mid double digit' miljoen euro bedrag
vormen.
Lufthansa en Brussels Airlines - de cijfers
De luchtvaartmaatschappijen die deel uitmaken van de Lufthansa Group
vervoerden vorig jaar 63 miljoen passagiers naar 208 bestemmingen. In
totaal kozen vorig jaar 5, 8 miljoen passagiers voor vluchten van
Brussels Airlines of codeshare partners. Brussels Airlines biedt een
netwerk aan van 62 bestemmingen.Lufthansa-klanten krijgen dankzij de
samenwerking 12 nieuwe bestemmingen aangeboden en Brussels Airlines
klanten zien het netwerk uitgebreid met 133 nieuwe bestemmingen.
Lufthansa heeft ongeveer 105.000 werknemers in dienst en opereert een
vloot van 513 vliegtuigen. Brussels Airlines heeft een vloot van 49
vliegtuigen en biedt werkgelegenheid aan bijna 3.000 werknemers.
Overzicht transactie
1. Verwerving van 45 procent van de SN Airholding SA/NV aandelen na
goedkeuring Mededingingsautoriteiten
2. Ontwikkeling gezamenlijk vluchtaanbod en lidmaatschap Star
Alliance
3. Aanpassing en verzekering van de verkeersrechten
4. Een call optie die uitvoerbaar is vanaf 2011 maakt het Lufthansa
mogelijk om, na de verzekering van de verkeersrechten, de
volledige overname van SN Airholding SA/NV en Brussels Airlines te
realiseren.
Geert Sciot, Vice President Communication
Email: gsciot (at) brusselsairlines.com
Thierry van Eyll, Manager External Communication
Email: tvaneyll (at) brusselsairlines.com
Brussels Airlines
b.house
Airport Building 26
Ringbaan
1831 Diegem, Belgium
Brussels Airlines