BedrijfsautoRAI

Wereldpremière: het nieuwe bouwprogramma van de Mercedes-Benz Actros

(9/15/2008)
Tijdens de IAA 2008 vindt de wereldpremière plaats van de nieuwe Mercedes-Benz Actros voor de bouwbranche. Dit bouwvoertuig stond altijd al bekend als robuust werkpaard, maar de nieuwe uitvoering is nu met tientallen innovaties en verbeteringen meer dan ooit toegesneden op de inzet voor het zware werk.
Innovaties bij de nieuwe Actros in bouwuitvoering

De nieuwe Actros bouwvoertuigen hebben hetzelfde uiterlijke ontwerp meegekregen als de nieuwe Actros wegvoertuigen, maar beschikken bovendien over talrijke kenmerken waarmee het voertuig nog beter kan presteren op moeilijk begaanbare bouwplaatsen. Het nieuwe Actros bouwvoertuig beschikt bijvoorbeeld over een vier millimeter dikke, supersolide beschermplaat uit edelstaal, die de radiateur en de motor tegen inrijschade beschermt. Ook kenmerkend is de verbeterde flexibele instap, die nu tevens met rubberen ophanging leverbaar is. Bijzonder praktisch zijn de beschermde buitenspiegels, gemaakt van slag- en krasvaste kunststof. Nieuw zijn verder de stalen beschermsroosters voor de voor- en achterlichten, die de lampen nu nog effectiever beschermen tegen beschadigingen. De brandstoftank, één van de meest kwetsbare delen van een bouwvoertuig, is van onderen voorzien van een beschermingsplaat.

Het nieuwe bouwprogramma van de Actros kent een groot aantal innovaties, zoals de ergonomische cockpit. Het is het enige bouwvoertuig met accu-controledisplay, regen- en lichtsensor en talrijke andere opties voor nog meer rijcomfort en veiligheid. Zo is het voertuig voorzien van een handrail langs het dak van de cabine, die de chauffeur goede grip biedt wanneer hij achter de cabine langs moet lopen. Van binnen is de cabine uitgerust met eenvoudig te reinigen rubberen vloermatten en een luchtdrukpistool voor het schoon blazen van het interieur.

Nieuwe aandrijflijn met Mercedes PowerShift Offroad automatische versnellingsbak en zuinige motoren

De nieuwe Mercedes PowerShift 12 automatische versnellingsbak is nu, bij de all-wheel drive voertuigen, leverbaar in een aangepaste configuratie en met verschillende specifieke, op de bouw toegesneden functies. Op de bouwplaats is het belangrijk dat er snel en nauwkeurig geschakeld wordt, om te voorkomen dat de truck blijft steken of onnodig snelheid verliest bij extreme stijging van het terrein.

Vooral de speciale functies van de Mercedes PowerShift, zoals de rangeermodus, de 'rocking mode' en de vier achteruitversnellingen komen goed tot hun recht op de moeilijk begaanbare bouwplaatsen. Hetzelfde geldt voor de precieze aansturing van de versnellingsbak door de geïntegreerde hellingsensoren en de verder geoptimaliseerde wegrijhulp, die het slippen van de wielen tijdens het optrekken tegengaat. Om de moeilijke omstandigheden op bouwplaatsen het hoofd te kunnen bieden, is de versnellingsbak voorzien van speciaal ontwikkelde, zeer robuuste en duurzame koppelingen van gesmeed staal.

De nieuwe Actros bouwvoertuigen zijn voorzien van de doorontwikkelde motorenserie OM 501 LA en OM 502 LA. Er zijn zes 11,9-1-V6 motoren van 235 kW (320 pk) tot 350 kW (476 pk) en drie 15,9-1-V8 aandrijvingen van 375 kW (510 pk) tot 440 kW (598 pk) leverbaar. Deze motoren hebben zich door hun uitermate zuinige en milieuvriendelijke BlueTec technologie al in zo'n 100.000 trucks bewezen.

Eenvoudige opbouw zonder extra opties

Bij de keuze van een voertuig is het belangrijk dat het eenvoudig kan worden omgebouwd en juist in de bouwindustrie zijn vaak speciale opbouwconstructies noodzakelijk. Het nieuwe Actros bouwvoertuig is hier uitermate voor geschikt, onder meer door de verstelbare uitlaat achter de bestuurderscabine. Daardoor kan hij eenvoudig en snel in hoogte worden aangepast aan de verschillende opbouwvarianten. Hij bestaat uit een eind- en een middenstuk en twee roestvrijstalen klembeugels en kan worden verlengd tot vier meter hoogte. Ook de richting van de uitlaatgasstroom kan worden aangepast. Door deze aanpassingsmogelijkheid worden ingewikkelde en omslachtige retrofit-oplossingen overbodig. Het brede aanbod van Actros bouwvoertuigen omvat een spectrum van 4x2 tot 8x8, de vierasser met all-wheel drive en voor de Nederlandse markt zijn er natuurlijk ook vijfassers. Deze worden speciaal op klantenbestelling in Molsheim geproduceerd.

Mercedes-Benz Actros bouwvoertuigen op de IAA

Op de IAA wordt met drie kippers een overzicht gegeven van het aanbod van het nieuwe bouwprogramma van de Mercedes-Benz Actros. Zo is de Actros kipper 1841 AK 4x4 met M-cabine en een Meiller driezijdige kipper te zien en ook de Actros 2646 LK 6x4, een luchtgeveerde drie-assige kipper met M-cabine en eveneens een Meiller driezijdige kipper. Het topmodel is een Actros 4148 AK 8x4/4 met M-cabine en een kipperopbouw van Carnehl. Dit voertuig beschikt over een eigen weegsysteem per as, die de lading optimaal registreert en overbelading helpt te voorkomen.

The European Road Transport Show 2007