Wereldpremière: het nieuwe bouwprogramma van de Mercedes-Benz Actros
(9/15/2008)
Tijdens de IAA 2008 vindt de wereldpremière plaats van de nieuwe
Mercedes-Benz Actros voor de bouwbranche. Dit bouwvoertuig stond
altijd al bekend als robuust werkpaard, maar de nieuwe uitvoering is
nu met tientallen innovaties en verbeteringen meer dan ooit
toegesneden op de inzet voor het zware werk.
Innovaties bij de nieuwe Actros in bouwuitvoering
De nieuwe Actros bouwvoertuigen hebben hetzelfde uiterlijke ontwerp
meegekregen als de nieuwe Actros wegvoertuigen, maar beschikken
bovendien over talrijke kenmerken waarmee het voertuig nog beter kan
presteren op moeilijk begaanbare bouwplaatsen. Het nieuwe Actros
bouwvoertuig beschikt bijvoorbeeld over een vier millimeter dikke,
supersolide beschermplaat uit edelstaal, die de radiateur en de motor
tegen inrijschade beschermt. Ook kenmerkend is de verbeterde flexibele
instap, die nu tevens met rubberen ophanging leverbaar is. Bijzonder
praktisch zijn de beschermde buitenspiegels, gemaakt van slag- en
krasvaste kunststof. Nieuw zijn verder de stalen beschermsroosters
voor de voor- en achterlichten, die de lampen nu nog effectiever
beschermen tegen beschadigingen. De brandstoftank, één van de meest
kwetsbare delen van een bouwvoertuig, is van onderen voorzien van een
beschermingsplaat.
Het nieuwe bouwprogramma van de Actros kent een groot aantal
innovaties, zoals de ergonomische cockpit. Het is het enige
bouwvoertuig met accu-controledisplay, regen- en lichtsensor en
talrijke andere opties voor nog meer rijcomfort en veiligheid. Zo is
het voertuig voorzien van een handrail langs het dak van de cabine,
die de chauffeur goede grip biedt wanneer hij achter de cabine langs
moet lopen. Van binnen is de cabine uitgerust met eenvoudig te
reinigen rubberen vloermatten en een luchtdrukpistool voor het schoon
blazen van het interieur.
Nieuwe aandrijflijn met Mercedes PowerShift Offroad automatische
versnellingsbak en zuinige motoren
De nieuwe Mercedes PowerShift 12 automatische versnellingsbak is nu,
bij de all-wheel drive voertuigen, leverbaar in een aangepaste
configuratie en met verschillende specifieke, op de bouw toegesneden
functies. Op de bouwplaats is het belangrijk dat er snel en nauwkeurig
geschakeld wordt, om te voorkomen dat de truck blijft steken of
onnodig snelheid verliest bij extreme stijging van het terrein.
Vooral de speciale functies van de Mercedes PowerShift, zoals de
rangeermodus, de 'rocking mode' en de vier achteruitversnellingen
komen goed tot hun recht op de moeilijk begaanbare bouwplaatsen.
Hetzelfde geldt voor de precieze aansturing van de versnellingsbak
door de geïntegreerde hellingsensoren en de verder geoptimaliseerde
wegrijhulp, die het slippen van de wielen tijdens het optrekken
tegengaat. Om de moeilijke omstandigheden op bouwplaatsen het hoofd te
kunnen bieden, is de versnellingsbak voorzien van speciaal
ontwikkelde, zeer robuuste en duurzame koppelingen van gesmeed staal.
De nieuwe Actros bouwvoertuigen zijn voorzien van de doorontwikkelde
motorenserie OM 501 LA en OM 502 LA. Er zijn zes 11,9-1-V6 motoren van
235 kW (320 pk) tot 350 kW (476 pk) en drie 15,9-1-V8 aandrijvingen
van 375 kW (510 pk) tot 440 kW (598 pk) leverbaar. Deze motoren hebben
zich door hun uitermate zuinige en milieuvriendelijke BlueTec
technologie al in zo'n 100.000 trucks bewezen.
Eenvoudige opbouw zonder extra opties
Bij de keuze van een voertuig is het belangrijk dat het eenvoudig kan
worden omgebouwd en juist in de bouwindustrie zijn vaak speciale
opbouwconstructies noodzakelijk. Het nieuwe Actros bouwvoertuig is
hier uitermate voor geschikt, onder meer door de verstelbare uitlaat
achter de bestuurderscabine. Daardoor kan hij eenvoudig en snel in
hoogte worden aangepast aan de verschillende opbouwvarianten. Hij
bestaat uit een eind- en een middenstuk en twee roestvrijstalen
klembeugels en kan worden verlengd tot vier meter hoogte. Ook de
richting van de uitlaatgasstroom kan worden aangepast. Door deze
aanpassingsmogelijkheid worden ingewikkelde en omslachtige
retrofit-oplossingen overbodig. Het brede aanbod van Actros
bouwvoertuigen omvat een spectrum van 4x2 tot 8x8, de vierasser met
all-wheel drive en voor de Nederlandse markt zijn er natuurlijk ook
vijfassers. Deze worden speciaal op klantenbestelling in Molsheim
geproduceerd.
Mercedes-Benz Actros bouwvoertuigen op de IAA
Op de IAA wordt met drie kippers een overzicht gegeven van het aanbod
van het nieuwe bouwprogramma van de Mercedes-Benz Actros. Zo is de
Actros kipper 1841 AK 4x4 met M-cabine en een Meiller driezijdige
kipper te zien en ook de Actros 2646 LK 6x4, een luchtgeveerde
drie-assige kipper met M-cabine en eveneens een Meiller driezijdige
kipper. Het topmodel is een Actros 4148 AK 8x4/4 met M-cabine en een
kipperopbouw van Carnehl. Dit voertuig beschikt over een eigen
weegsysteem per as, die de lading optimaal registreert en overbelading
helpt te voorkomen.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI