Product- en merkenpiraterij zorgt voor schade van 35 miljard euro
15/09/2008 15:00
Ernst & Young
Amsterdam, 15 september 2008 - Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product- en merkenpiraterij jaarlijks meetbare schade van circa 35 miljard euro, ongeveer 2% van hun totale jaarlijkse omzet. De echte schade is nog veel groter. Dit blijkt uit de studie 'Pirates of the 21st century' van accountants- en advieskantoor Ernst & Young. 2.500 Europese consumenten en 27 Europese fabrikanten van consumptiegoederen zijn ondervraagd over namaakartikelen. Volgens schattingen van de ondervraagde bedrijven ontwikkelt de product- en merkenpiraterij zich tot een ernstige bedreiging. Tweederde is regelmatig slachtoffer van productvervalsingen. Douaneambtenaren van de EU-lidstaten hebben in 2007 meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Een aantal dat naar verwachting verder zal toenemen.
Ook producenten van voedingsmiddelen worden getroffen
Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate ook met bedrijven in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie bezig. In deze segmenten is tot op heden al de helft van alle bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd. Producenten van merkartikelen verliezen door de handel in namaakartikelen niet alleen omzet. Vervalsingen die niet als zodanig worden herkend, beschadigen het imago van bedrijven en hun merken.
Consumenten kopen bewust namaakartikelen
Een kwart van de ondervraagde consumenten heeft wel eens namaakartikelen gekocht. Het kopen van vervalste merkproducten is grotendeels maatschappelijk geaccepteerd. Negen van de tien gebruikers zien door het kopen van een vervalsing hun aanzien bij vrienden en familie niet in gevaar komen. "Onze studie laat zien dat steeds meer mensen heel gericht namaakartikelen kopen, hoewel ze zich alleszins bewust zijn van de mogelijke risico's", zegt Harry Kleine, voorzitter van de sectorgroep Consumer Products bij Ernst & Young.
Meer dan tweederde van de ondervraagde consumenten houdt rekening met risico's, veroorzaakt door de verwerking van minderwaardige materialen. Schade voor hun gezondheid wordt door 61% van de ondervraagden niet uitgesloten en bijna de helft verwacht financiële risico's. Verder is 74% van de ondervraagde consumenten zich ervan bewust dat bij fabricage en verkoop van vervalste producten criminele bendes zijn betrokken en 79% van de ondervraagden beseft dat arbeidsomstandigheden en milieu-aspecten worden verwaarloosd. Ondanks dat besef verleidt de gunstige prijs van het "foute koopje" hun tot aanschaf.
Bedrijven eisen betere voorlichting en strengere straffen
"Uit de cijfers blijkt dat uitgebreide voorlichting van consumenten een doorslaggevende factor voor de bestrijding van merken- en productpiraterij blijft. Juist jongere mensen moeten over dit onderwerp worden wakker geschud", meent Kleine. 70% van de ondervraagde bedrijven eist dat ook. Even belangrijk zijn voor hen strengere straffen: "Het is dringend noodzakelijk om het afschrikeffect voor de piraten te verhogen door strenger te straffen. Tot nu toe staan de economische voordelen van de fabricage en de handel in namaakartikelen in geen enkele verhouding tot het risico dat de daders lopen. De politiek moet hierbij daadkrachtig optreden", aldus Kleine.
Merkenbescherming moet systematischer worden georganiseerd
Om zich beter te beschermen tegen product- en merkenpiraterij moeten ook de fabrikanten van consumptiegoederen de bescherming van hun merk zelf systematischer organiseren. Zo heeft weliswaar het merendeel van de Europese producenten van merkartikelen uitgebreide maatregelen voor het tegengaan van plagiaat genomen. Maar daarbij gaat het meestal om tot slechts enkele afdelingen beperkte individuele maatregelen die in de bedrijfsprocedures nauwelijks zijn verankerd. Kleine: "Voor een succesvolle merkenbescherming dienen de individuele maatregelen in een proces te worden verbonden en continu op hun effectiviteit te worden gecontroleerd. Dit proces dient een vast onderdeel van het risicomanagement te worden."
Ondanks het grote aantal gedupeerden laten de meeste fabrikanten tot nu toe een systematische beoordeling van de door product- en merkenpiraterij veroorzaakte schade achterwege. Ook is het management van de risico's door product- en merkenpiraterij vaak niet professioneel genoeg: wel liggen strategische beslissingen ter bescherming van het merk in 77% van de ondervraagde bedrijven inmiddels op het bordje van de baas. Voor de implementatie ervan zijn echter meestal alleen bepaalde afdelingen - in de regel de juridische afdeling - verantwoordelijk. 72% van de bedrijven heeft al juridische maatregelen ter bescherming van de merken ingevoerd. Voor een effectieve en volledige bescherming tegen plagiaat is dat echter niet voldoende: "Wie het de vervalsers echt moeilijk wil maken, moet de gehele waardeketen inclusief verkoop bewaken. Anders is het schip zelf wel redelijk goed beveiligd, maar ligt de loopplank voor de piraten nog altijd uit, " aldus Kleine.
http://www.ey.nl
Noot voor de redactie:
Onderzoeksrapport
De studie 'Pirates of the 21st century. The consumer goods industry under fire' van Ernst & Young is tot stand gekomen door onderzoek. In totaal werden 2.500 Europese consumenten - waarvan 500 Nederlandse - ondervraagd over hun houding en 27 Europese fabrikanten van consumptiegoederen over de risico's door namaakartikelen. De groep respondenten is telefonisch geënqu(ee)teerd. Voor vragen over het onderzoeksrapport kunt u contact opnemen met Daniëlle Wempe, telefoon: 088 407 14 97.
Noot voor redactie,