BedrijfsautoRAI

Fiat Professional tijdens de Hannover International Motor Show 2008

(9/15/2008)
Fiat Professional heeft op de show in Hannover een ruime stand die is onderverdeeld in drie secties: op de eerste, â100% Professionalâ, presenteert Fiat Professional de complete modelreeks voor het vervoer van goederen en personen. Van de nieuwe Fiorino tot de Ducato, van de Dobló Cargo tot de Scudo, tot aan de Fiat Strada Pick Up. De 62ste editie van de Hannover International Motor Show wordt gehouden van 25 september t/m 2 oktober 2008. Het evenement in Hannover is de belangrijkste Europese show voor vrachtautoâs en bedrijfswagens. Het evenement zal tal van specialisten uit de sector en belangrijke fabrikanten uit de industrie naar de Duitse stad trekken. Tot die fabrikanten behoort ook Fiat Group Automobiles met het merk Fiat Professional, dat op de Duitse markt altijd al een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in de verkoop van lichte bedrijfswagens. Fiat Professional is in Duitsland het grootste importmerk.

Fiat Professional heeft op de show in Hannover een ruime stand die is onderverdeeld in drie secties: op de eerste, â100% Professionalâ, presenteert Fiat Professional de complete modelreeks voor het vervoer van goederen en personen. Van de nieuwe Fiorino tot de Ducato, van de Dobló Cargo tot de Scudo, tot aan de Fiat Strada Pick Up. Op het tweede deel van de stand geeft Fiat Professional onder de noemer â100% Professional Greenâ blijk van haar betrokkenheid bij de verbetering van het milieu en duurzame mobiliteit. Op het derde deel van de stand staat een reeks bedrijfswagens die door vooraanstaande carrosseriebouwers verder op wens zijn aangepast en zijn ontworpen voor grote klanten met specifieke wensen.

â100% Professionalâ: de ideale oplossing voor iedere professionele behoefte

Fiat Professional toont op deze stand acht autoâs, die alle zijn voorzien van een lichtgrijze carrosserie en â100% Professionalâ bestickering. In het interieur zijn de autoâs voorzien van stoelen met een speciale stoffen bekleding gecombineerd met leer. Daarnaast beschikken ze over speciale zwartrubberen vloerbedekking met een lederen boord.

Het belangrijkste model is hier de nieuwe Fiorino, een unieke auto in zijn soort. De Fiorino is ontworpen om te voldoen aan de wens naar een compacte bedrijfsauto met lage gebruikskosten, die compact en wendbaar is in het verkeer en gemakkelijk te parkeren is.

Daarom is de nieuwe Fiorino ontworpen om volledig nieuwe standaards te definiëren voor het 1B segment en om een belangrijke rol te spelen in de categorie van de lichte bestelwagens. Fiat toont in Hannover twee versies van het nieuwe model â de Combi en de Cargo â uitgerust met de
1.3 Multijet 75 pk dieselmotor die garant staat voor een laag brandstofverbruik (gemiddeld 4.5 liter per 100 km) en voor een actieradius van ongeveer 1.000 kilometer. Daarnaast zijn de onderhoudskosten laag doordat de eerste servicebeurt pas na 30.000 kilometer of 24 maanden plaats hoeft te vinden. Ook wordt de nieuwste generatie gerobotiseerde zesversnellingsbak, de Comfort-matic, voor het eerste gepresenteerd.

Een ander belangrijk model op de Fiat-stand in Duitsland is de Ducato die in twee uitvoeringen wordt getoond: een Maxi Panel Van, lange wielbasis, verhoogd dak, (inhoud: 13 m3) en uitgerust met de
2.3-liter, 120 pk sterke motor die is voorzien van een dieselpartikelfilter (DPF) en een negenpersoons Panorama, medium wielbasis, verhoogd dak en aangedreven door de krachtige 3-liter met een motorvermogen van 160 pk. Beide voertuigen zijn uitgerust met âBlue&Me^TM Navâ, een hoogst efficiënt navigatiesysteem dat toegang verleent tot een reeks eenvoudige, zeer bruikbare telemetrische diensten tegen een zeer scherpe prijs. Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk en is handsfree en spraakgestuurd te bedienen dankzij Bluetooth(TM). Ook is het voorzien van een USB port, MP3-aansluiting en SMS-weergave. âBlue&Me^TM Navâ zorgt voor een verhoging van de rijveiligheid. Ook is een ânavigation kitâ verkrijgbaar voor âBlue&Me^TM Navâ met daarbij een USB pen, voorzien van geheugen en een back-up CD, waarmee de kaart overgebracht kan worden naar eigen MP3 apparaten. De navigatiedetails zijn ook te zien op het beeldscherm op dezelfde manier als de andere info: de bestemming, de routeaanduidings-symbolen, de informatie over aankomsttijd, de âpoints of interestâ, vergezeld van de gebruikelijke gesproken routeaanduidingen via de speakers. De nieuwe Fiat Ducato, opvolger van een succesmodel waarvan er sinds 1981 wereldwijd ruim twee miljoen zijn verkocht, is dan ook een nog sterkere propositie geworden door de beschikbare voorzieningen en rangschikt zich aan de top in zijn categorie. Het resultaat van het onderscheidende uiterlijk, de functionaliteit, het comfort en topprestaties naast de telemetrische en veiligheidsvoorzieningen en de verlaagde gebruikskosten. De Fiat Ducato is dan ook mede door de goede toegankelijkheid van de laadruimte en het laadvermogen een effectieve oplossing voor het vervoer van materiaal, zowel zakelijk als privé.

Naast de Ducato en de Fiorino toont Fiat in Hannover ook de nieuwe Scudo. Het eerste model is de Panel Van met lange wielbasis, een laadruimte van 6 kubieke meter en een laadvermogen van 1.200 kilo. Het tweede model is een versie voor personenvervoer, de achtpersoons Panorama Executive met de krachtige 140 Multijet, 136 pk motor, die een koppel heeft van 320 Nm en standaard een dieselpartikelfilter heeft. De nieuwe Scudo is een uitstekend voorbeeld van een combinatie van een betrouwbaar, uiterst praktisch transportmiddel met de kwaliteiten en eigenschappen van een moderne personenwagen. Dat blijkt ondermeer uit de excellente wegligging, het prima rijplezier en de uitgebreide veiligheids- en comfortvoorzieningen.

Op de â100% Professionalâ stand is ook er plek ingeruimd voor de Dobló Cargo met korte wielbasis en een laadruimte van 3.2 m3^. Ook dit model behoort tot de top in zijn categorie dankzij de gemakkelijke toegankelijkheid van de laadruimte, de praktische toepassingen en het laadvermogen van 730 kilo en 850 kilo. Andere belangrijke voordelen zijn het hoge comfort, de ergonomie, het lage brandstofverbruik en de verlaagde operationele kosten. Het uiterlijk van de auto straalt het veilige, stoere karakter uit terwijl het interieur ruim en aangenaam aandoet. Ook de Fiat Strada Pick Up met lange cabine en 1.3 Multijet, 85 pk motor maakt in Hannover zijn opwachting.

â100% Professional Greenâ: praktische oplossingen om het milieu te beschermen

De wereldpremière van twee previews: de Ducato en Fiorino in Natural Power versie. Deze autoâs vormen het beste voorbeeld hoe serieus Fiat Professional, samen met alle Fiat Group Automobiles merken, is met het ontwikkelen van milieuvriendelijke autoâs. Natuurlijk zijn alle schijnwerpers gericht op de nieuwste Ducato âNatural Powerâ Van en de andere modellen met dubbele gas-benzine brandstofvoorziening: de Dobló waarvan er in het eerste halfjaar van 2008 ruim 2.500 stuks zijn verkocht en een werkend prototype van de Fiorino Combi. Ook in Hannover staat de Fiorino Cargo âElectricâ van Micro-Vett.

Alle getoonde voertuigen in de âgroene zoneâ zijn herkenbaar aan de â100% Professional Greenâ sticker. Alle voertuigen hebben een zwart interieur (jeansstof en leer) en zwart, gerecycled rubberen vloertapijt met leren boord.

Voertuigen omgebouwd voor grote klanten

Op de beurs van Hannover staan vier voertuigen die speciaal zijn omgebouwd om te laten zien welke ontelbare bodymogelijkheden er zijn voor de Fiat Professional modellen: van mobiele werkplaatsen, geïsoleerde autoâs tot wagens met een koelruimte. Deze sector wordt steeds belangrijker; één op de drie voertuigen heeft een speciaal koetswerk in de 2G en 2P segmenten, waar Fiat Professional in Europa aanwezig is met de Ducato en de Scudo.

Snoeks heeft een Ducato (medium wielbasis, verhoogd dak) met de 2.2 Multijet, 100 pk motor ontwikkeld, voorzien van een verlengde cabine. Deze auto is bedoeld voor het Duitse leger en heeft een tussenschot en een achterbank voor drie personen, complete met hoofdsteunen en veiligheidsgordels.

Het tweede voertuig is ontwikkeld voor SKF en gebaseerd op de Ducato. Deze uitvoering is bedoeld voor de Duitse Post en heeft een lange wielbasis, een verhoogd dak en een laadruimte van 13 m3^. Onder de motorkap huist een 2,3 Multijet, 120 pk motor en de laadruimte is voorzien van glijgoten met bevestigingspunten voor zes post-trolleys.

De Fiat Professional stand heeft genoeg ruimte om ook aan een Scudo Combi met korte wielbasis en 2.0 Multijet, 140 pk motor onderdak te bieden. Deze is bedoeld voor de nooddienst van de Duitse automobielclub (AVD).

Het laatste model is de Dobló Cargo Maxi SX, voorzien van 1.9 Multijet, 100 pk motor en omgebouwd door Winter Kühlfahrzeuge tot koelwagen met een geïsoleerde laadruimte voor temperaturen tot 2 graden Celsius.

Een jaar van commerciële successen

Het is amper een jaar geleden dat Fiat Professional is opgericht in april 2007: de benaming drukt perfect de identiteit van het toonaangevend merk uit dat zich specifiek richt op bedrijfswagens. Het jaar 2008 stond in het teken van groei en het vestigen van de merkidentiteit, evenals de professionele benadering die heeft geresulteerd in significante verkoopsuccessen.

De show van Hannover is het juiste platform om kennis te maken met de door Fiat Professional vernieuwde modelreeks gedurende de laatste 24 maanden alsmede de toekomstige ontwikkelingen. De modellen van Fiat Professional worden ontwikkeld met uitsluitend oog voor de behoeften van de klant, waarbij volledig aan de verwachtingen moet worden voldaan. De basis van het succes van Fiat Professional in een nog steeds constant groeiende markt.

Gedurende de laatste vier jaar is in Europa een stijging van 20% geboekt bij de registratie van bedrijfswagens, van 2.040.000 eenheden in 2004 naar 2.441.000 eenheden in 2007. Fiat Professional noteerde een verkoopstijging van 30% in Europa in diezelfde periode, waardoor de verkoop van 217.000 eenheden in 2004 toenam naar 283.000 eenheden in 2007. Het marktaandeel steeg van 10.7% naar 11.6%.

De door Fiat Professional geboekte resultaten zijn indrukwekkend, wanneer alleen 2007 in ogenschouw wordt genomen: 433.000 verkochte voertuigen wereldwijd, overeenkomend met een verkooptoename van 64.000 eenheden vergeleken met 2006 (een groei van 17%). Aan die groei leverden alle modellen een positieve bijdrage.

De X250 Family bijvoorbeeld (Fiat Ducato, samen met de twee gelijke PSA modellen) was in 2007 in zijn marktsegment het best verkochte model (27.9% marktaandeel in Europa).

De Ducato noteerde 119.000 registraties (in 2006 96.000) waardoor het marktaandeel steeg van 15.1% naar 16.4%.

De productie in de Sevel fabriek is gestegen naar 300.000 eenheden per jaar, dankzij het succes van de X250-modellen, (gemiddeld 1.300 autoâs per dag). De fabriek in Val di Sangro (Italië) is dan ook de grootste fabriek in Europa voor de productie van bedrijfswagens in het 2G segment.

De verkoopprestatie van de New Scudo is ook al uitstekend: deze auto werd uitgeroepen tot âVan of the Year 2008â en vond in 2007 ruim 35.000 klanten in Europa (20.300 in 2006), waardoor het marktaandeel toenam van 4.3% naar 6.7%. In het bijzonder de versies voor personenvervoer zijn zeer gewild: de Panorama en de Combi modellen nemen dan ook zoân 40% van de totale verkoop voor hun rekening.

Het Dobló Cargo model droeg ook bij aan het Europese succes van Professional in 2007 met een verkoop van 60.900 voertuigen en een marktaandeel van 11.8% (in 2006 respectievelijk 58.700 en 11.4%).

Deze positieve resultaten van 2007 zijn in de eerste helft van dit jaar niet alleen geëvenaard maar zelfs overtroffen. In de periode januari-juni 2008 registreerde Fiat Professional 136.550 eenheden in West Europa, 4.400 autoâs meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel nam daardoor toe van 11.7% naar 12.4%, daarmee bekleedde Fiat Professional de tweede plaats in de markt.

De Ducato noteerde 63.200 verkopen in de eerste helft van het jaar en dat komt overeen met een marktaandeel van 16.5% in zijn segment.

De verkoop van de Scudo groeide met 2.800 eenheden van 16.000 in 2007 naar 18.800 in 2008. Het bijbehorende marktaandeel steeg met 1,3% van 5.9% naar 7.2%.

De groei in het 1B segment (dat van de Dobló Cargo en de Fiorino) was zelfs nog groter (32.200 autoâs in 2007 vergeleken met 36.200 autoâs in 2008). De toename van het marktaandeel bedroeg 1,5%, van 12.2% naar 13.7% in 2008. De recent geïntroduceerde Fiorino leverde een belangrijke bijdrage aan dit succes. In de periode van eind vorig jaar tot juni dit jaar werden 24.600 orders ontvangen voor de Combi versies.

Fiat Professional gaat voort met het realiseren van twee fundamentele doelstellingen om haar leidende positie in Italië te behouden en haar marktpositie in Europa verder te verbeteren: de introductie van nieuwe producten en de ontwikkeling van het distributienetwerk. Enerzijds door het aanbod voortdurend te vernieuwen teneinde concurrerend te blijven in de ruim 80 markten waar Fiat Professional aanwezig is. Aan de andere kant door de ontwikkeling van een verkoopnet dat op alle gebieden uitstekend georganiseerd is.

Het huidige gespecialiseerde netwerk van Fiat Professional bestaat uit 824 dealers in Europa (78 daarvan zijn ook Iveco-dealer) en 2.440 verkoopmedewerkers die alle gebruikers, die de auto als dagelijks gereedschap inzetten, met raad en daad terzijde kunnen staan.

Ducato en Fiorino in âNatural Powerâ versie voor het eerst getoond

Twee wereldpreviews van Fiat Professional maken hun debuut tijdens de show in Hannover: de Ducato en Fiorino Natural Power. Twee praktische oplossingen en in perfecte harmonie met de benadering van milieugerelateerde themaâs door Fiat Group Automobiles.

De Group is van mening dat het rijden op aardgas momenteel de meest geëigende en onmiddellijk beschikbare technologische keuze is om de luchtverontreiniging in de steden tegen te gaan. Het gebruik van aardgas verlaagt de uitstoot van CO met zoân 23% en emissie van roetdeeltjes is nagenoeg nihil. Daarbij komt dat aardgas ook economisch gezien een zinvol alternatief is voor conventionele brandstoffen (diesel en benzine) die veel meer en vaker onderhevig zijn aan prijsverhogingen.

Voor de klant betekent dit dat hij met het rijden op aardgas toch toegang heeft tot stadsdelen, waarvoor in verband met de luchtverontreiniging beperkingen voor het verkeer zijn opgelegd. Ook kan normaal en veilig in parkeergarages worden geparkeerd.

Ook breidt het distributienetwerk voor aardgas zich steeds verder uit. Zo zijn er in Italie al ruim zeshonderd vulstations en binnenkort zullen daar honderd bijkomen.

Fiat Group Automobiles wil haar positie op het gebied van autoâs die vanaf fabriek een aardgasinstallatie hebben, verder verstevigen met de Natural Power versies van de Ducato en Fiorino modellen. Fiat Professional registreerde in 2007 maar liefst 47% van alle verkopen van autoâs op aardgas (66.8% in Italië). Ook is het merk ranglijstaanvoerder in het 1B-segment met de Dobló Natural Power en bedraagt het marktaandeel in Europa 45%.

Nu is het de beurt aan de aardgas/benzine-versies van de Fiorino en de Ducato om een bijdrage te leveren aan deze buitengewone resultaten.

Ducato âNatural Powerâ

De bezoekers kunnen in Hannover kennismaken met een Ducato Natural Power in de Maxi Panel Van uitvoering, met medium wielbasis, verhoogd dak en een laadruimte van 11.5 m3. De auto op aardgas/benzine zorgt voor uitstekende prestaties, een beperkt brandstofverbruik en bovenal met gelimiteerde emissies. Dat is de verdienste van de 3-liter motor die wanneer op aardgas wordt gereden een maximum motorvermogen heeft van 136 pk (100 kW) in het toerengebied van 2.750 tot 3.500 tpm Het maximum koppel bedraagt 350 Nm bij 1.500 tpm. Op aardgas bereikt de getoonde Ducato Natural Power een topsnelheid van 153 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u 13.9 seconden in beslag neemt. Deze Ducato accelereert van 60 tot 100 km/u (in 5e versnelling) in 10.1 seconden en deinst niet terug voor heuvels met een stijgingspercentage van 21.5%. Het verbruik is 9.3 kilo aardgas per 100 kilometer. De krachtbron werd ontwikkeld en geproduceerd door FPT â Fiat Powertrain Technologies. Omdat vanaf het begin het ontwerp was afgestemd op het rijden op aardgas konden speciale componenten worden toegepast waardoor de betrouwbaarheid en efficiency optimaal zijn bij zowel gebruik van aardgas (CNG) als benzine. De auto is zo geconfigureerd dat normaal gesproken op aardgas wordt gereden. Er wordt alleen overgeschakeld op benzine wanneer er een tekort is aan beschikbare aardgas. Dan zorgt de benzinevoorraad van 15 liter voor een vergroting van de actieradius met 100 kilometer in de ârecoveryâ mode, zodat het eerstvolgende aardgasvulstation kan worden gehaald.

De gastanks zijn onder de vloer geplaatst, waardoor de laadruimte volledig intact is gebleven. Het systeem bestaat uit vijf gas cilinders: twee 50 liter tanks (ieder met een gewicht van 8.5 kilo) en drie 40 liter tanks (ieder met een gewicht van 6.8 kilo). De totale voorraad van 220 liter (met een gewicht van 37.4 kilo) zorgt voor een actieradius van 400 kilometer. Het aardgas wordt onder hogedruk opgeslagen in de tanks (200 bar bij 15ºC), en vloeit via een speciale pijp naar de drukregelaar die de toevoer verzorgt naar de vier lagedruk injectoren (met een druk van 7 bar). Deze zijn op de cilinderkoppen gemonteerd en worden geactiveerd door een speciale elektronische controle-unit. Deze controle-unit schakelt automatisch over op benzinetoevoer wanneer het aardgas op raakt.

Fiorino Combi Natural Power

Een prototype van de Fiorino Combi Natural Power op zowel aardgas als benzine staat op de show naast de Ducato Natural Power. De twee systemen functioneren onafhankelijk van elkaar. De auto rijdt op aardgas en de benzine wordt alleen gebruikt bij het starten van de motor. Hij schakelt daarna automatisch over op aardgas. Op deze manier functioneert het benzine brandstofsysteem indien nodig altijd goed. Het overschakelen van aardgas op benzine of andersom kan altijd handmatig worden uitgevoerd via een knop op het dashboard. Dit nieuwe voertuig is ideaal voor transport in stedelijke gebieden, mede door de compacte afmetingen. De invloed op het milieu is gering. Als krachtbron fungeert een 1.4-liter benzinemotor met een Multipoint sequentieel systeem. Door deze onderscheidende technische voorziening zijn de prestaties van de motor op aardgas gelijk aan die van een dieselmotor. De topsnelheid bedraagt 150 km/u. De Fiorino Combi Natural Power heeft prima prestaties: de motor levert 65 pk (48 kW) bij 5.200 tpm wanneer op gas wordt gereden. Het maximum koppel bedraagt 104 Nm bij 2.600 tpm. Wanneer op benzine wordt gereden is het motorvermogen 73 pk (54 kW) bij 5.200 tpm en is het koppel 118 Nm bij 2.600 tpm. De Fiorino Combi Natural Power heeft een lagere emissie: de CO uitstoot bij aardgas komt overeen met 136 g/km vergeleken met 164 g/km op benzine. Het aardgas is opgeslagen in twee stalen cilinders onder de vloer die een capaciteit hebben van in totaal 86 liter (15 kg gas) waardoor de actieradius maximaal 300 kilometer is dankzij een gemiddeld verbruik van 5 kg/100 kilometer. Daarnaast kan er nog eens 600 kilometer verder worden gereden op benzine (45 liter). De totale actieradius is daardoor een opmerkelijke 900 kilometer. De Fiorino Combi Natural Power beschikt over een normaal bagagecompartiment, net zoals bij de benzine- en dieselversies. Het enige verschil is dat de laadvloer met slechts 120 mm is verhoogd waardoor kleine spullen kunnen worden opgeborgen. Daarmee heeft de Cargo Natural Power versie een volledig vlakke laadvloer.

Fiorino Electric: het alternatief âzero emissieâ

De nieuwe Fiorino met elektrische aandrijving is een ontwikkeling gebaseerd op het design van de Dobló Electric. Deze auto is in dienst van veel overheidsinstellingen en âbedrijven en wordt geproduceerd door Micro-Vett. Dit bedrijf is toonaangevend in Europa op het gebied van âZero Emission Vehiclesâ en werkt samen met het Centro Ricerche Fiat (Fiat Research Centre).

De Fiorino Electric is niet alleen maar een showauto maar een praktische oplossing voor specifieke gebruikers die hun transportwensen willen combineren met bescherming van het milieu. Deze auto is met name geschikt voor distributie en transport in stedelijke gebieden waarvoor de technische eigenschappen van elektrische aandrijving uitstekend van pas komen. Internationale onderzoeken in diverse Europese steden tonen aan dat de meeste gebruikers dagelijks een gemiddelde afstand afleggen van minder dan 30 kilometer (95% van de gebruikers rijdt minder dan 100 kilometer per dag).

De Fiorino Electric zal eind dit jaar op de markt komen en is uitgerust met een driefase asynchrone elektrische motor met een vermogen van 30/60 kW. De acceleratie van 0 tot 50 km/u duurt 6.4 seconden en de topsnelheid ligt boven de 100 km/u. De mogelijkheid om met volle belading een helling met een percentage van 20% op te rijden toont wel aan dat voor het rijden in de stad elektrische aandrijving een waardevol alternatief is voor autoâs met conventionele motoren.

De motor wordt gevoed door accuâs via een driefase DC/AC omvormer zodat prestaties geoptimaliseerd worden en een hoge efficiency wordt bereikt.

De motor heeft normaal gesproken een koppel van 130 Nm, dat vanaf stationair toerental tot 2.300 tpm vrijkomt. Daarnaast kan beschikt worden over een koppel van 260 Nm voor het wegrijden of heuvelop rijden. Het motorvermogen van 30 kW is voortdurend beschikbaar vanaf 2.200 tpm zodat er veilig en soepel aan het stadsverkeer kan worden deelgenomen.

Het piekvermogen is tweemaal zo hoog als het nominale vermogen en zorgt er ook voor dat inhaalmanoeuvres uitstekend uitgevoerd kunnen worden. De Fiorino Electric komt ook beschikbaar met een 65 Nm motor (130 Nm piekvermogen) en met een maximaal motorvermogen van 15/30 kW.

Dankzij de laadruimte (bruikbaar volume van 2.5m3 dat kan worden vergroot tot 2.8m3 wanneer de passagiersstoel is neergeklapt en het maximum laadvermogen van 450 kg) is de nieuwe Fiorino Electric vooral geschikt voor het vervoer van klein materiaal in de stad en bepaalde stadsdelen, alsmede voor markten en ziekenhuizen.

Voor het oplaadsysteem worden lithium-ion accuâs gebruikt: zij worden gekenmerkt door het feit dat ze vaker dan andere accuâs kunnen worden opgeladen. Ook raken ze niet beschadigd wanneer ze maar gedeeltelijk of snel worden opgeladen en komen er geen schadelijke gassen vrij. De batterijen zijn geplaatst in drie houders van hoogwaardig staal in de ruimte waar ook de andere mechanische componenten, het reservewiel en het uitlaatsysteem zijn ondergebracht. Daardoor gaat er geen laadruimte verloren en was het niet noodzakelijk de afmetingen van het voertuig te vergroten. Het reservewiel is vervangen door een reparatieset. De batterijen maken een actieradius mogelijk van ruim 100 km in de stad en worden in 6 tot 8 uur opgeladen via het normale 3 kW stopcontact. Wanneer 9 kW beschikbaar is duurt het opladen slechts
3 uur.

De Fiorino Electric heeft alle sterke punten van het basismodel overgenomen zoals het originele uiterlijk, de uitstekende ergonomische kenmerken, de zichtbaarheid en het uitzicht. Ook het onderstel is niet gewijzigd vergeleken met de basisversie: McPherson veerpoten vóór en een torsiestang achter. Daardoor zijn de dynamische rij-eigenschappen van de elektrische Fiorino volledige vergelijkbaar met die van de benzineversie. Het rijcomfort is excellent dankzij de finetuning van het elektronisch systeem waarbij speciale aandacht is geschonken aan het motormanagement. Hierdoor wordt het koppel gelijkmatig afgegeven wat de rijprestaties en het rijplezier ten goede komt.

The European Road Transport Show 2007