Fiat Professional tijdens de Hannover International Motor Show 2008
(9/15/2008)
Fiat Professional heeft op de show in Hannover een ruime stand die is
onderverdeeld in drie secties: op de eerste, â100% Professionalâ,
presenteert Fiat Professional de complete modelreeks voor het vervoer
van goederen en personen. Van de nieuwe Fiorino tot de Ducato, van de
Dobló Cargo tot de Scudo, tot aan de Fiat Strada Pick Up.
De 62ste editie van de Hannover International Motor Show wordt
gehouden van 25 september t/m 2 oktober 2008. Het evenement in
Hannover is de belangrijkste Europese show voor vrachtautoâs en
bedrijfswagens. Het evenement zal tal van specialisten uit de sector
en belangrijke fabrikanten uit de industrie naar de Duitse stad
trekken. Tot die fabrikanten behoort ook Fiat Group Automobiles met
het merk Fiat Professional, dat op de Duitse markt altijd al een zeer
belangrijke rol heeft gespeeld in de verkoop van lichte
bedrijfswagens. Fiat Professional is in Duitsland het grootste
importmerk.
Fiat Professional heeft op de show in Hannover een ruime stand die is
onderverdeeld in drie secties: op de eerste, â100% Professionalâ,
presenteert Fiat Professional de complete modelreeks voor het vervoer
van goederen en personen. Van de nieuwe Fiorino tot de Ducato, van de
Dobló Cargo tot de Scudo, tot aan de Fiat Strada Pick Up. Op het
tweede deel van de stand geeft Fiat Professional onder de noemer â100%
Professional Greenâ blijk van haar betrokkenheid bij de verbetering
van het milieu en duurzame mobiliteit. Op het derde deel van de stand
staat een reeks bedrijfswagens die door vooraanstaande
carrosseriebouwers verder op wens zijn aangepast en zijn ontworpen
voor grote klanten met specifieke wensen.
â100% Professionalâ: de ideale oplossing voor iedere professionele
behoefte
Fiat Professional toont op deze stand acht autoâs, die alle zijn
voorzien van een lichtgrijze carrosserie en â100% Professionalâ
bestickering. In het interieur zijn de autoâs voorzien van stoelen met
een speciale stoffen bekleding gecombineerd met leer. Daarnaast
beschikken ze over speciale zwartrubberen vloerbedekking met een
lederen boord.
Het belangrijkste model is hier de nieuwe Fiorino, een unieke auto in
zijn soort. De Fiorino is ontworpen om te voldoen aan de wens naar een
compacte bedrijfsauto met lage gebruikskosten, die compact en wendbaar
is in het verkeer en gemakkelijk te parkeren is.
Daarom is de nieuwe Fiorino ontworpen om volledig nieuwe standaards te
definiëren voor het 1B segment en om een belangrijke rol te spelen in
de categorie van de lichte bestelwagens. Fiat toont in Hannover twee
versies van het nieuwe model â de Combi en de Cargo â uitgerust met de
1.3 Multijet 75 pk dieselmotor die garant staat voor een laag
brandstofverbruik (gemiddeld 4.5 liter per 100 km) en voor een
actieradius van ongeveer 1.000 kilometer. Daarnaast zijn de
onderhoudskosten laag doordat de eerste servicebeurt pas na 30.000
kilometer of 24 maanden plaats hoeft te vinden. Ook wordt de nieuwste
generatie gerobotiseerde zesversnellingsbak, de Comfort-matic, voor
het eerste gepresenteerd.
Een ander belangrijk model op de Fiat-stand in Duitsland is de Ducato
die in twee uitvoeringen wordt getoond: een Maxi Panel Van, lange
wielbasis, verhoogd dak, (inhoud: 13 m3) en uitgerust met de
2.3-liter, 120 pk sterke motor die is voorzien van een
dieselpartikelfilter (DPF) en een negenpersoons Panorama, medium
wielbasis, verhoogd dak en aangedreven door de krachtige 3-liter met
een motorvermogen van 160 pk. Beide voertuigen zijn uitgerust met
âBlue&Me^TM Navâ, een hoogst efficiënt navigatiesysteem dat toegang
verleent tot een reeks eenvoudige, zeer bruikbare telemetrische
diensten tegen een zeer scherpe prijs. Het systeem is zeer
gebruiksvriendelijk en is handsfree en spraakgestuurd te bedienen
dankzij Bluetooth(TM). Ook is het voorzien van een USB port,
MP3-aansluiting en SMS-weergave. âBlue&Me^TM Navâ zorgt voor een
verhoging van de rijveiligheid. Ook is een ânavigation kitâ
verkrijgbaar voor âBlue&Me^TM Navâ met daarbij een USB pen, voorzien
van geheugen en een back-up CD, waarmee de kaart overgebracht kan
worden naar eigen MP3 apparaten. De navigatiedetails zijn ook te zien
op het beeldscherm op dezelfde manier als de andere info: de
bestemming, de routeaanduidings-symbolen, de informatie over
aankomsttijd, de âpoints of interestâ, vergezeld van de gebruikelijke
gesproken routeaanduidingen via de speakers. De nieuwe Fiat Ducato,
opvolger van een succesmodel waarvan er sinds 1981 wereldwijd ruim
twee miljoen zijn verkocht, is dan ook een nog sterkere propositie
geworden door de beschikbare voorzieningen en rangschikt zich aan de
top in zijn categorie. Het resultaat van het onderscheidende
uiterlijk, de functionaliteit, het comfort en topprestaties naast de
telemetrische en veiligheidsvoorzieningen en de verlaagde
gebruikskosten. De Fiat Ducato is dan ook mede door de goede
toegankelijkheid van de laadruimte en het laadvermogen een effectieve
oplossing voor het vervoer van materiaal, zowel zakelijk als privé.
Naast de Ducato en de Fiorino toont Fiat in Hannover ook de nieuwe
Scudo. Het eerste model is de Panel Van met lange wielbasis, een
laadruimte van 6 kubieke meter en een laadvermogen van 1.200 kilo. Het
tweede model is een versie voor personenvervoer, de achtpersoons
Panorama Executive met de krachtige 140 Multijet, 136 pk motor, die
een koppel heeft van 320 Nm en standaard een dieselpartikelfilter
heeft. De nieuwe Scudo is een uitstekend voorbeeld van een combinatie
van een betrouwbaar, uiterst praktisch transportmiddel met de
kwaliteiten en eigenschappen van een moderne personenwagen. Dat blijkt
ondermeer uit de excellente wegligging, het prima rijplezier en de
uitgebreide veiligheids- en comfortvoorzieningen.
Op de â100% Professionalâ stand is ook er plek ingeruimd voor de
Dobló Cargo met korte wielbasis en een laadruimte van 3.2 m3^. Ook
dit model behoort tot de top in zijn categorie dankzij de gemakkelijke
toegankelijkheid van de laadruimte, de praktische toepassingen en het
laadvermogen van 730 kilo en 850 kilo. Andere belangrijke voordelen
zijn het hoge comfort, de ergonomie, het lage brandstofverbruik en de
verlaagde operationele kosten. Het uiterlijk van de auto straalt het
veilige, stoere karakter uit terwijl het interieur ruim en aangenaam
aandoet. Ook de Fiat Strada Pick Up met lange cabine en 1.3 Multijet,
85 pk motor maakt in Hannover zijn opwachting.
â100% Professional Greenâ: praktische oplossingen om het milieu te
beschermen
De wereldpremière van twee previews: de Ducato en Fiorino in Natural
Power versie. Deze autoâs vormen het beste voorbeeld hoe serieus Fiat
Professional, samen met alle Fiat Group Automobiles merken, is met het
ontwikkelen van milieuvriendelijke autoâs. Natuurlijk zijn alle
schijnwerpers gericht op de nieuwste Ducato âNatural Powerâ Van en de
andere modellen met dubbele gas-benzine brandstofvoorziening: de
Dobló waarvan er in het eerste halfjaar van 2008 ruim 2.500 stuks
zijn verkocht en een werkend prototype van de Fiorino Combi. Ook in
Hannover staat de Fiorino Cargo âElectricâ van Micro-Vett.
Alle getoonde voertuigen in de âgroene zoneâ zijn herkenbaar aan de
â100% Professional Greenâ sticker. Alle voertuigen hebben een zwart
interieur (jeansstof en leer) en zwart, gerecycled rubberen
vloertapijt met leren boord.
Voertuigen omgebouwd voor grote klanten
Op de beurs van Hannover staan vier voertuigen die speciaal zijn
omgebouwd om te laten zien welke ontelbare bodymogelijkheden er zijn
voor de Fiat Professional modellen: van mobiele werkplaatsen,
geïsoleerde autoâs tot wagens met een koelruimte. Deze sector wordt
steeds belangrijker; één op de drie voertuigen heeft een speciaal
koetswerk in de 2G en 2P segmenten, waar Fiat Professional in Europa
aanwezig is met de Ducato en de Scudo.
Snoeks heeft een Ducato (medium wielbasis, verhoogd dak) met de 2.2
Multijet, 100 pk motor ontwikkeld, voorzien van een verlengde cabine.
Deze auto is bedoeld voor het Duitse leger en heeft een tussenschot en
een achterbank voor drie personen, complete met hoofdsteunen en
veiligheidsgordels.
Het tweede voertuig is ontwikkeld voor SKF en gebaseerd op de Ducato.
Deze uitvoering is bedoeld voor de Duitse Post en heeft een lange
wielbasis, een verhoogd dak en een laadruimte van 13 m3^. Onder de
motorkap huist een 2,3 Multijet, 120 pk motor en de laadruimte is
voorzien van glijgoten met bevestigingspunten voor zes post-trolleys.
De Fiat Professional stand heeft genoeg ruimte om ook aan een Scudo
Combi met korte wielbasis en 2.0 Multijet, 140 pk motor onderdak te
bieden. Deze is bedoeld voor de nooddienst van de Duitse
automobielclub (AVD).
Het laatste model is de Dobló Cargo Maxi SX, voorzien van 1.9
Multijet, 100 pk motor en omgebouwd door Winter Kühlfahrzeuge tot
koelwagen met een geïsoleerde laadruimte voor temperaturen tot 2
graden Celsius.
Een jaar van commerciële successen
Het is amper een jaar geleden dat Fiat Professional is opgericht in
april 2007: de benaming drukt perfect de identiteit van het
toonaangevend merk uit dat zich specifiek richt op bedrijfswagens. Het
jaar 2008 stond in het teken van groei en het vestigen van de
merkidentiteit, evenals de professionele benadering die heeft
geresulteerd in significante verkoopsuccessen.
De show van Hannover is het juiste platform om kennis te maken met de
door Fiat Professional vernieuwde modelreeks gedurende de laatste 24
maanden alsmede de toekomstige ontwikkelingen. De modellen van Fiat
Professional worden ontwikkeld met uitsluitend oog voor de behoeften
van de klant, waarbij volledig aan de verwachtingen moet worden
voldaan. De basis van het succes van Fiat Professional in een nog
steeds constant groeiende markt.
Gedurende de laatste vier jaar is in Europa een stijging van 20%
geboekt bij de registratie van bedrijfswagens, van 2.040.000 eenheden
in 2004 naar 2.441.000 eenheden in 2007. Fiat Professional noteerde
een verkoopstijging van 30% in Europa in diezelfde periode, waardoor
de verkoop van 217.000 eenheden in 2004 toenam naar 283.000 eenheden
in 2007. Het marktaandeel steeg van 10.7% naar 11.6%.
De door Fiat Professional geboekte resultaten zijn indrukwekkend,
wanneer alleen 2007 in ogenschouw wordt genomen: 433.000 verkochte
voertuigen wereldwijd, overeenkomend met een verkooptoename van 64.000
eenheden vergeleken met 2006 (een groei van 17%). Aan die groei
leverden alle modellen een positieve bijdrage.
De X250 Family bijvoorbeeld (Fiat Ducato, samen met de twee gelijke
PSA modellen) was in 2007 in zijn marktsegment het best verkochte
model (27.9% marktaandeel in Europa).
De Ducato noteerde 119.000 registraties (in 2006 96.000) waardoor het
marktaandeel steeg van 15.1% naar 16.4%.
De productie in de Sevel fabriek is gestegen naar 300.000 eenheden per
jaar, dankzij het succes van de X250-modellen, (gemiddeld 1.300 autoâs
per dag). De fabriek in Val di Sangro (Italië) is dan ook de grootste
fabriek in Europa voor de productie van bedrijfswagens in het 2G
segment.
De verkoopprestatie van de New Scudo is ook al uitstekend: deze auto
werd uitgeroepen tot âVan of the Year 2008â en vond in 2007 ruim
35.000 klanten in Europa (20.300 in 2006), waardoor het marktaandeel
toenam van 4.3% naar 6.7%. In het bijzonder de versies voor
personenvervoer zijn zeer gewild: de Panorama en de Combi modellen
nemen dan ook zoân 40% van de totale verkoop voor hun rekening.
Het Dobló Cargo model droeg ook bij aan het Europese succes van
Professional in 2007 met een verkoop van 60.900 voertuigen en een
marktaandeel van 11.8% (in 2006 respectievelijk 58.700 en 11.4%).
Deze positieve resultaten van 2007 zijn in de eerste helft van dit
jaar niet alleen geëvenaard maar zelfs overtroffen. In de periode
januari-juni 2008 registreerde Fiat Professional 136.550 eenheden in
West Europa, 4.400 autoâs meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het
marktaandeel nam daardoor toe van 11.7% naar 12.4%, daarmee bekleedde
Fiat Professional de tweede plaats in de markt.
De Ducato noteerde 63.200 verkopen in de eerste helft van het jaar en
dat komt overeen met een marktaandeel van 16.5% in zijn segment.
De verkoop van de Scudo groeide met 2.800 eenheden van 16.000 in 2007
naar 18.800 in 2008. Het bijbehorende marktaandeel steeg met 1,3% van
5.9% naar 7.2%.
De groei in het 1B segment (dat van de Dobló Cargo en de Fiorino) was
zelfs nog groter (32.200 autoâs in 2007 vergeleken met 36.200 autoâs
in 2008). De toename van het marktaandeel bedroeg 1,5%, van 12.2% naar
13.7% in 2008. De recent geïntroduceerde Fiorino leverde een
belangrijke bijdrage aan dit succes. In de periode van eind vorig jaar
tot juni dit jaar werden 24.600 orders ontvangen voor de Combi
versies.
Fiat Professional gaat voort met het realiseren van twee fundamentele
doelstellingen om haar leidende positie in Italië te behouden en haar
marktpositie in Europa verder te verbeteren: de introductie van nieuwe
producten en de ontwikkeling van het distributienetwerk. Enerzijds
door het aanbod voortdurend te vernieuwen teneinde concurrerend te
blijven in de ruim 80 markten waar Fiat Professional aanwezig is. Aan
de andere kant door de ontwikkeling van een verkoopnet dat op alle
gebieden uitstekend georganiseerd is.
Het huidige gespecialiseerde netwerk van Fiat Professional bestaat uit
824 dealers in Europa (78 daarvan zijn ook Iveco-dealer) en 2.440
verkoopmedewerkers die alle gebruikers, die de auto als dagelijks
gereedschap inzetten, met raad en daad terzijde kunnen staan.
Ducato en Fiorino in âNatural Powerâ versie voor het eerst getoond
Twee wereldpreviews van Fiat Professional maken hun debuut tijdens de
show in Hannover: de Ducato en Fiorino Natural Power. Twee praktische
oplossingen en in perfecte harmonie met de benadering van
milieugerelateerde themaâs door Fiat Group Automobiles.
De Group is van mening dat het rijden op aardgas momenteel de meest
geëigende en onmiddellijk beschikbare technologische keuze is om de
luchtverontreiniging in de steden tegen te gaan. Het gebruik van
aardgas verlaagt de uitstoot van CO met zoân 23% en emissie van
roetdeeltjes is nagenoeg nihil. Daarbij komt dat aardgas ook
economisch gezien een zinvol alternatief is voor conventionele
brandstoffen (diesel en benzine) die veel meer en vaker onderhevig
zijn aan prijsverhogingen.
Voor de klant betekent dit dat hij met het rijden op aardgas toch
toegang heeft tot stadsdelen, waarvoor in verband met de
luchtverontreiniging beperkingen voor het verkeer zijn opgelegd. Ook
kan normaal en veilig in parkeergarages worden geparkeerd.
Ook breidt het distributienetwerk voor aardgas zich steeds verder uit.
Zo zijn er in Italie al ruim zeshonderd vulstations en binnenkort
zullen daar honderd bijkomen.
Fiat Group Automobiles wil haar positie op het gebied van autoâs die
vanaf fabriek een aardgasinstallatie hebben, verder verstevigen met de
Natural Power versies van de Ducato en Fiorino modellen. Fiat
Professional registreerde in 2007 maar liefst 47% van alle verkopen
van autoâs op aardgas (66.8% in Italië). Ook is het merk
ranglijstaanvoerder in het 1B-segment met de Dobló Natural Power en
bedraagt het marktaandeel in Europa 45%.
Nu is het de beurt aan de aardgas/benzine-versies van de Fiorino en de
Ducato om een bijdrage te leveren aan deze buitengewone resultaten.
Ducato âNatural Powerâ
De bezoekers kunnen in Hannover kennismaken met een Ducato Natural
Power in de Maxi Panel Van uitvoering, met medium wielbasis, verhoogd
dak en een laadruimte van 11.5 m3. De auto op aardgas/benzine zorgt
voor uitstekende prestaties, een beperkt brandstofverbruik en bovenal
met gelimiteerde emissies. Dat is de verdienste van de 3-liter motor
die wanneer op aardgas wordt gereden een maximum motorvermogen heeft
van 136 pk (100 kW) in het toerengebied van 2.750 tot 3.500 tpm Het
maximum koppel bedraagt 350 Nm bij 1.500 tpm. Op aardgas bereikt de
getoonde Ducato Natural Power een topsnelheid van 153 km/u, terwijl de
acceleratie van 0 tot 100 km/u 13.9 seconden in beslag neemt. Deze
Ducato accelereert van 60 tot 100 km/u (in 5e versnelling) in 10.1
seconden en deinst niet terug voor heuvels met een stijgingspercentage
van 21.5%. Het verbruik is 9.3 kilo aardgas per 100 kilometer. De
krachtbron werd ontwikkeld en geproduceerd door FPT â Fiat Powertrain
Technologies. Omdat vanaf het begin het ontwerp was afgestemd op het
rijden op aardgas konden speciale componenten worden toegepast
waardoor de betrouwbaarheid en efficiency optimaal zijn bij zowel
gebruik van aardgas (CNG) als benzine. De auto is zo geconfigureerd
dat normaal gesproken op aardgas wordt gereden. Er wordt alleen
overgeschakeld op benzine wanneer er een tekort is aan beschikbare
aardgas. Dan zorgt de benzinevoorraad van 15 liter voor een vergroting
van de actieradius met 100 kilometer in de ârecoveryâ mode, zodat het
eerstvolgende aardgasvulstation kan worden gehaald.
De gastanks zijn onder de vloer geplaatst, waardoor de laadruimte
volledig intact is gebleven. Het systeem bestaat uit vijf gas
cilinders: twee 50 liter tanks (ieder met een gewicht van 8.5 kilo) en
drie 40 liter tanks (ieder met een gewicht van 6.8 kilo). De totale
voorraad van 220 liter (met een gewicht van 37.4 kilo) zorgt voor een
actieradius van 400 kilometer. Het aardgas wordt onder hogedruk
opgeslagen in de tanks (200 bar bij 15ºC), en vloeit via een speciale
pijp naar de drukregelaar die de toevoer verzorgt naar de vier
lagedruk injectoren (met een druk van 7 bar). Deze zijn op de
cilinderkoppen gemonteerd en worden geactiveerd door een speciale
elektronische controle-unit. Deze controle-unit schakelt automatisch
over op benzinetoevoer wanneer het aardgas op raakt.
Fiorino Combi Natural Power
Een prototype van de Fiorino Combi Natural Power op zowel aardgas als
benzine staat op de show naast de Ducato Natural Power. De twee
systemen functioneren onafhankelijk van elkaar. De auto rijdt op
aardgas en de benzine wordt alleen gebruikt bij het starten van de
motor. Hij schakelt daarna automatisch over op aardgas. Op deze manier
functioneert het benzine brandstofsysteem indien nodig altijd goed.
Het overschakelen van aardgas op benzine of andersom kan altijd
handmatig worden uitgevoerd via een knop op het dashboard. Dit nieuwe
voertuig is ideaal voor transport in stedelijke gebieden, mede door de
compacte afmetingen. De invloed op het milieu is gering. Als
krachtbron fungeert een 1.4-liter benzinemotor met een Multipoint
sequentieel systeem. Door deze onderscheidende technische voorziening
zijn de prestaties van de motor op aardgas gelijk aan die van een
dieselmotor. De topsnelheid bedraagt 150 km/u. De Fiorino Combi
Natural Power heeft prima prestaties: de motor levert 65 pk (48 kW)
bij 5.200 tpm wanneer op gas wordt gereden. Het maximum koppel
bedraagt 104 Nm bij 2.600 tpm. Wanneer op benzine wordt gereden is het
motorvermogen 73 pk (54 kW) bij 5.200 tpm en is het koppel 118 Nm bij
2.600 tpm. De Fiorino Combi Natural Power heeft een lagere emissie: de
CO uitstoot bij aardgas komt overeen met 136 g/km vergeleken met
164 g/km op benzine. Het aardgas is opgeslagen in twee stalen
cilinders onder de vloer die een capaciteit hebben van in totaal 86
liter (15 kg gas) waardoor de actieradius maximaal 300 kilometer is
dankzij een gemiddeld verbruik van 5 kg/100 kilometer. Daarnaast kan
er nog eens 600 kilometer verder worden gereden op benzine (45 liter).
De totale actieradius is daardoor een opmerkelijke 900 kilometer. De
Fiorino Combi Natural Power beschikt over een normaal
bagagecompartiment, net zoals bij de benzine- en dieselversies. Het
enige verschil is dat de laadvloer met slechts 120 mm is verhoogd
waardoor kleine spullen kunnen worden opgeborgen. Daarmee heeft de
Cargo Natural Power versie een volledig vlakke laadvloer.
Fiorino Electric: het alternatief âzero emissieâ
De nieuwe Fiorino met elektrische aandrijving is een ontwikkeling
gebaseerd op het design van de Dobló Electric. Deze auto is in dienst
van veel overheidsinstellingen en âbedrijven en wordt geproduceerd
door Micro-Vett. Dit bedrijf is toonaangevend in Europa op het gebied
van âZero Emission Vehiclesâ en werkt samen met het Centro Ricerche
Fiat (Fiat Research Centre).
De Fiorino Electric is niet alleen maar een showauto maar een
praktische oplossing voor specifieke gebruikers die hun
transportwensen willen combineren met bescherming van het milieu. Deze
auto is met name geschikt voor distributie en transport in stedelijke
gebieden waarvoor de technische eigenschappen van elektrische
aandrijving uitstekend van pas komen. Internationale onderzoeken in
diverse Europese steden tonen aan dat de meeste gebruikers dagelijks
een gemiddelde afstand afleggen van minder dan 30 kilometer (95% van
de gebruikers rijdt minder dan 100 kilometer per dag).
De Fiorino Electric zal eind dit jaar op de markt komen en is
uitgerust met een driefase asynchrone elektrische motor met een
vermogen van 30/60 kW. De acceleratie van 0 tot 50 km/u duurt 6.4
seconden en de topsnelheid ligt boven de 100 km/u. De mogelijkheid om
met volle belading een helling met een percentage van 20% op te rijden
toont wel aan dat voor het rijden in de stad elektrische aandrijving
een waardevol alternatief is voor autoâs met conventionele motoren.
De motor wordt gevoed door accuâs via een driefase DC/AC omvormer
zodat prestaties geoptimaliseerd worden en een hoge efficiency wordt
bereikt.
De motor heeft normaal gesproken een koppel van 130 Nm, dat vanaf
stationair toerental tot 2.300 tpm vrijkomt. Daarnaast kan beschikt
worden over een koppel van 260 Nm voor het wegrijden of heuvelop
rijden. Het motorvermogen van 30 kW is voortdurend beschikbaar vanaf
2.200 tpm zodat er veilig en soepel aan het stadsverkeer kan worden
deelgenomen.
Het piekvermogen is tweemaal zo hoog als het nominale vermogen en
zorgt er ook voor dat inhaalmanoeuvres uitstekend uitgevoerd kunnen
worden. De Fiorino Electric komt ook beschikbaar met een 65 Nm motor
(130 Nm piekvermogen) en met een maximaal motorvermogen van 15/30 kW.
Dankzij de laadruimte (bruikbaar volume van 2.5m3 dat kan worden
vergroot tot 2.8m3 wanneer de passagiersstoel is neergeklapt en het
maximum laadvermogen van 450 kg) is de nieuwe Fiorino Electric vooral
geschikt voor het vervoer van klein materiaal in de stad en bepaalde
stadsdelen, alsmede voor markten en ziekenhuizen.
Voor het oplaadsysteem worden lithium-ion accuâs gebruikt: zij worden
gekenmerkt door het feit dat ze vaker dan andere accuâs kunnen worden
opgeladen. Ook raken ze niet beschadigd wanneer ze maar gedeeltelijk
of snel worden opgeladen en komen er geen schadelijke gassen vrij. De
batterijen zijn geplaatst in drie houders van hoogwaardig staal in de
ruimte waar ook de andere mechanische componenten, het reservewiel en
het uitlaatsysteem zijn ondergebracht. Daardoor gaat er geen
laadruimte verloren en was het niet noodzakelijk de afmetingen van het
voertuig te vergroten. Het reservewiel is vervangen door een
reparatieset. De batterijen maken een actieradius mogelijk van ruim
100 km in de stad en worden in 6 tot 8 uur opgeladen via het normale 3
kW stopcontact. Wanneer 9 kW beschikbaar is duurt het opladen slechts
3 uur.
De Fiorino Electric heeft alle sterke punten van het basismodel
overgenomen zoals het originele uiterlijk, de uitstekende ergonomische
kenmerken, de zichtbaarheid en het uitzicht. Ook het onderstel is niet
gewijzigd vergeleken met de basisversie: McPherson veerpoten vóór en
een torsiestang achter. Daardoor zijn de dynamische rij-eigenschappen
van de elektrische Fiorino volledige vergelijkbaar met die van de
benzineversie. Het rijcomfort is excellent dankzij de finetuning van
het elektronisch systeem waarbij speciale aandacht is geschonken aan
het motormanagement. Hierdoor wordt het koppel gelijkmatig afgegeven
wat de rijprestaties en het rijplezier ten goede komt.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI