Gemeente Ede

nummer 160 / Ede, 15 september 2008

ProRail past systeem aan
Probleem met spoorbomen overweg Kerkweg opgelost

Het probleem van de lang dichtzittende spoorbomen van de overweg Kerkweg in Ede is opgelost. Spoorwegbeheerder ProRail heeft het euvel afgelopen week verholpen, na onderzoek en aanpassingen aan de apparatuur. Doordat het beveiligingssysteem stoppende treinen voor doorgaande treinen aanzag, bleven de spoorbomen bij de Kerkweg langer dicht dan nodig was. Dit blijkt uit het onderzoek dat spoorwegbeheerder ProRail uitvoerde op verzoek van de gemeente Ede.

Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe treindienstregeling, zaten de spoorbomen bij de overweg Kerkweg soms minutenlang dicht zonder dat er een trein passeerde. Dit leverde gevaarlijke situaties op omdat sommige ongeduldige verkeersdeelnemers tussen de gesloten spoorwegbomen door gingen slalommen. Voor de gemeente was dit aanleiding om spoorwegbeheerder ProRail om een onderzoek te vragen en om het probleem op te lossen.

Uit het onderzoek blijkt dat het beveiligingssysteem dat de spoorbomen reguleert, een trein die bij station Ede-Wageningen stopt, aanzag voor een doorgaande trein. Dit had tot gevolg dat de spoorbomen bij de Kerkweg dichtgingen, terwijl de bewuste trein stil stond bij station Ede-Wageningen. De spoorbomen bleven hierdoor langer dicht dan strikt noodzakelijk. In de praktijk leverde dit langere wachttijden op voor het kruisende verkeer op de spoorwegovergang. ProRail heeft het systeem nu aangepast, zodat de treinen op een betere manier door het systeem wordt herkend en de spoorbomen effectiever worden aangestuurd.

Het beveiligingssysteem van spoorwegovergangen voldoet aan strenge normen en is complex van aard. Het is ProRail gelukt aanpassingen in dit systeem aan te brengen. Een deskundige is diverse keren ter plekke geweest om vast te stellen welke oplossing het meeste effect oplevert. Afgelopen weekend is een laatste aanpassing in het systeem aangebracht zodat de spoorbomen niet langer dicht zijn dan noodzakelijk.
---