nummer 160 / Ede, 15 september 2008
ProRail past systeem aan
Probleem met spoorbomen overweg Kerkweg opgelost
Het probleem van de lang dichtzittende spoorbomen van de overweg
Kerkweg in Ede is opgelost. Spoorwegbeheerder ProRail heeft het euvel
afgelopen week verholpen, na onderzoek en aanpassingen aan de
apparatuur. Doordat het beveiligingssysteem stoppende treinen voor
doorgaande treinen aanzag, bleven de spoorbomen bij de Kerkweg langer
dicht dan nodig was. Dit blijkt uit het onderzoek dat
spoorwegbeheerder ProRail uitvoerde op verzoek van de gemeente Ede.
Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe treindienstregeling, zaten de
spoorbomen bij de overweg Kerkweg soms minutenlang dicht zonder dat er
een trein passeerde. Dit leverde gevaarlijke situaties op omdat
sommige ongeduldige verkeersdeelnemers tussen de gesloten
spoorwegbomen door gingen slalommen. Voor de gemeente was dit
aanleiding om spoorwegbeheerder ProRail om een onderzoek te vragen en
om het probleem op te lossen.
Uit het onderzoek blijkt dat het beveiligingssysteem dat de spoorbomen
reguleert, een trein die bij station Ede-Wageningen stopt, aanzag voor
een doorgaande trein. Dit had tot gevolg dat de spoorbomen bij de
Kerkweg dichtgingen, terwijl de bewuste trein stil stond bij station
Ede-Wageningen. De spoorbomen bleven hierdoor langer dicht dan strikt
noodzakelijk. In de praktijk leverde dit langere wachttijden op voor
het kruisende verkeer op de spoorwegovergang. ProRail heeft het
systeem nu aangepast, zodat de treinen op een betere manier door het
systeem wordt herkend en de spoorbomen effectiever worden aangestuurd.
Het beveiligingssysteem van spoorwegovergangen voldoet aan strenge
normen en is complex van aard. Het is ProRail gelukt aanpassingen in
dit systeem aan te brengen. Een deskundige is diverse keren ter plekke
geweest om vast te stellen welke oplossing het meeste effect oplevert.
Afgelopen weekend is een laatste aanpassing in het systeem aangebracht
zodat de spoorbomen niet langer dicht zijn dan noodzakelijk.
---
Gemeente Ede