Schikking met Delta Lloyd is fopspeen

15/09/2008 11:28

Leaseproces B.V.

Amsterdam, 15 september 2008

Volgens de Delta Lloyd-schikking worden de kosten die de klanten moeten betalen met terugwerkende kracht gemaximaliseerd tot percentages die variëren van 2,45 tot 3,5%.

Tot nu toe betalen de klanten (veel) meer, maar niemand, behalve Delta Lloyd, weet precies hoeveel meer.

Deze schikkingspercentages zijn volgens ons nog steeds veel te hoog.

Een deskundige op dit gebied, Prof. A. Boot van de UVA, zei in een een interview met TROS Radar op 10 maart van dit jaar dat de Wabeke-norm van 3,5% zelfs zeven keer te hoog was.

Ook uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de consument bij verzekerings-maatschappijen vaak tienduizenden euro's teveel betaalt. Zo betalen de klanten van Delta Lloyd Bank N.V. (dus niet Delta Lloyd Verzekeringen N.V.) "slechts" 1% per jaar over het belegde kapitaal. Zie het artikel in De Telegraaf van 19 maart jl., te vinden op www.consumentenclaim.nl.

Daar komt nog bij dat de compensatie pas uitgekeerd of verrekend wordt na afloop van de polis. De klant mag de polis niet tussentijds beëindigen (anders betaalt hij een boete), maar hij moet de veel te hoge kosten door blijven betalen tot het einde van de looptijd.

Op die manier betaalt hij de "compensatie" dus uiteindelijk zelf.

De woekerpolis-affaire lijkt steeds meer op een herhaling van de Dexia-affaire.

Leaseproces (www.leaseproces.nl), een zusterbedrijf van Consumentenclaim, heeft haar 20.000 cliënten geadviseerd om niet met de door Dexia voorgestelde Duisenbergregeling akkoord te gaan, maar om te gaan procederen.

Inmiddels zijn zo'n 2000 zaken afgewikkeld. In meer dan 95% van de afgewikkelde zaken heeft de consument een veel betere compensatie gekregen. Dat scheelt vaak duizenden of tienduizenden euro's.

De Duisenbergregeling werd indertijd gepromoot door de stichting Leaseverlies en andere partijen. Nu blijkt dat dezelfde partijen die achter het totstandkomen van de Duisenbergregeling zaten, ook betrokken zijn bij de Delta Lloyd schikking. Net als in de Dexia-affaire, lijkt voor deze partijen een schikking het doel op zich te zijn en is er volgens ons weer onvoldoende gekeken naar de belangen van de consument.

Net als in de Dexia-affaire, verwachten wij dat de rechter de Delta Lloyd klanten in veel gevallen een veel betere compensatie zal toekennen, temeer omdat Delta Lloyd de veel te hoge kosten via ingewikkelde constructies heeft verhuld, zodat de gemiddelde consument daar niet achter kon komen.

Consumentenclaim biedt gedupeerden van de woekerpolis-affaire de mogelijkheid om hun zaak op basis van no cure no pay aan de rechter voor te leggen.