BedrijfsautoRAI

MAN dealer Göritzlehner levert speciale smalspoor-bierauto aan Koninklijke Grolsch

(9/15/2008)
Uit de jarenlange samenwerking tussen de Koninklijke Grolsch bierbrouwerij in Enschede en de regionale MAN en Volkswagen bedrijfswagendealer Göritzlehner is een speciale smalspoor transportoplossing voortgekomen. Als basis fungeert een 2,30 meter brede MAN TGS 6x2-4 bakwagen, aangedreven door een stille 320 pk D20 dieselmotor met automaat.
Standaard uitgevoerd met een PM Partikelfilter waardoor deze compacte (slechts 8 meter lang en net geen 3,50 meter hoog) smalspoortruck zonder gebruik van AdBlue probleemloos voldoet aan de in steden steeds vaker verplichte Euro 4-norm. Binnen de gesloten opbouw met geïsoleerde wanden staat een door Duotank geleverde 100 hectoliter biertank met bijbehorend leidingwerk en equipement om in stedelijke gebieden en op festivalterreinen het zogenoemde tankbier op een hoogwaardige manier af te leveren.

Onder invloed van steeds strenger wordende regelgeving kiezen bierbrouwerijen en horecagelegenheden steeds vaker voor bier in tanks in plaats van de aloude vaten. Logistiek heeft dit uiteraard de nodige consequenties. âEigenlijk heb je een compleet ander voertuig nodigâ, legt directeur Herman Göritzlehner van het gelijknamige MAN truckdealerbedrijf uit. âVoorheen had je een opbouw ingericht op het vervoer van vaten en kisten en nu kies je voor een totaal andere oplossing. Om daarmee zelfs in de smalste straten van de Nederlandse steden het zogenoemde kelderbier te kunnen afleveren moet je over een compacte maar ook zeer wendbare auto beschikken. Met dat verzoek kwam de Koninklijke Grolsch bij ons en na het overleg met de klant hebben wij die vraag bij MAN neergelegd. Zij beschikken over een speciale fabriek waar het merendeel van de standaardproducten fabrieksmatig versmald kan worden van de gebruikelijke 2,50 naar 2,30 meter. Dat verklaart de keus voor deze 2,30 meter brede drie-assige MAN TGS, waarvan zowel de eerste als de derde as stuurbaar is. Het voertuig lijkt aan de buitenkant op een normale bakwagen, maar aan de binnenzijde is door Duotank een heel specifieke biertankinstallatie gebouwd.â

Het sinds 1985 bestaande Duotank uit Waalre is wereldmarktleider op het gebied van biertanksystemen, taptechnologie en biertransport. John Ummels werkzaam bij Duatank als Sales Engineer Transport Solutions: âOnze systemen worden toegepast door brouwerijen en horecagelegenheden van Zuid-Amerika tot Japan. Met de Koninklijke Grolsch hebben wij een duurzame innovatieve relatie opgebouwd en in dat kader hebben wij samen met deze opdrachtgever en MAN dealer Göritzlehner dit smalspoorconcept ontwikkeld. Duotank heeft een Large Delivery Unit van 100 hl geleverd, die wordt ingezet om biertanks bij horecaondernemingen te vullen. Deze biertankwagen bestaat uit een gesloten carrosserie met geïsoleerde panelen die voorzien zijn van diverse deuren en luiken om toegang te krijgen tot het equipement dat nodig is voor het laden en lossen van de tank. Deze heeft een inhoud van 100 hl (10.000 ltr.) en is gekoppeld aan het noodzakelijke leidingwerk en equipement, dat sanitair is afgewerkt en net als de tank is gebouwd van hoogwaardig roestvaststaal. Verder omvat de installatie een Co unit waarmee gecontroleerd Co wordt toegediend tijdens het vullen van de tanks bij de horecaondernemingen. Tevens zorgt deze unit ervoor dat tijdens het rijden het Co -gehalte in het bier op niveau blijft. Bij het vullen en lossen van de tank wordt gebruik gemaakt van een sanitaire bierslang van 60 meter op een enkelsporige haspel. In principe zijn de overige noodzakelijke handelingen zoals: bier vullen, bier leveren, het intern schoonmaken van de tank en het leidingwerk (CIP) volledig automatisch. De biertankwagen is uitgerust met een besturing, die door middel van een touchscreen kan worden bediend. Het gewicht van het geheel is, zonder de 100 hl bier, zo'n 6350 kg.â

De samenwerking tussen Göritzlehner en de Koninklijke Grolsch bestaat al meer dan vijftien jaar, waarbij de laatste vijf jaar ook heel intensief is gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe zwaardere transportmiddelen zoals deze nu afgeleverde smalspooroplossing voor stedelijke gebieden. Herman Göritzlehner daarover: âWij leveren hier al hele lange tijd verschillende bedrijfsbussen ten behoeve van verschillende afdelingen waaronder de taptechnische service. Later zijn daar een reeks andere voertuigen bijgekomen, zoals een terminaltrekker, een voertuig voor de bedrijfsbrandweer, maar ook steeds vaker de standaard MAN transport voertuigen. En hoewel deze nieuwe biertankauto bijzonder lijkt is hij dat eigenlijk ook weer niet, want hij is volledig opgebouwd met standaard MAN componenten, waarmee de service tot in lengte van jaren gegarandeerd kan worden en dat laatste was een van de belangrijkste uitgangspunten tijdens de ontwikkeling van het uiterst stabiele voertuig.â

The European Road Transport Show 2007