MAN dealer Göritzlehner levert speciale smalspoor-bierauto aan Koninklijke
Grolsch
(9/15/2008)
Uit de jarenlange samenwerking tussen de Koninklijke Grolsch
bierbrouwerij in Enschede en de regionale MAN en Volkswagen
bedrijfswagendealer Göritzlehner is een speciale smalspoor
transportoplossing voortgekomen. Als basis fungeert een 2,30 meter
brede MAN TGS 6x2-4 bakwagen, aangedreven door een stille 320 pk D20
dieselmotor met automaat.
Standaard uitgevoerd met een PM Partikelfilter waardoor deze compacte
(slechts 8 meter lang en net geen 3,50 meter hoog) smalspoortruck
zonder gebruik van AdBlue probleemloos voldoet aan de in steden steeds
vaker verplichte Euro 4-norm. Binnen de gesloten opbouw met
geïsoleerde wanden staat een door Duotank geleverde 100 hectoliter
biertank met bijbehorend leidingwerk en equipement om in stedelijke
gebieden en op festivalterreinen het zogenoemde tankbier op een
hoogwaardige manier af te leveren.
Onder invloed van steeds strenger wordende regelgeving kiezen
bierbrouwerijen en horecagelegenheden steeds vaker voor bier in tanks
in plaats van de aloude vaten. Logistiek heeft dit uiteraard de nodige
consequenties. âEigenlijk heb je een compleet ander voertuig nodigâ,
legt directeur Herman Göritzlehner van het gelijknamige MAN
truckdealerbedrijf uit. âVoorheen had je een opbouw ingericht op het
vervoer van vaten en kisten en nu kies je voor een totaal andere
oplossing. Om daarmee zelfs in de smalste straten van de Nederlandse
steden het zogenoemde kelderbier te kunnen afleveren moet je over een
compacte maar ook zeer wendbare auto beschikken. Met dat verzoek kwam
de Koninklijke Grolsch bij ons en na het overleg met de klant hebben
wij die vraag bij MAN neergelegd. Zij beschikken over een speciale
fabriek waar het merendeel van de standaardproducten fabrieksmatig
versmald kan worden van de gebruikelijke 2,50 naar 2,30 meter. Dat
verklaart de keus voor deze 2,30 meter brede drie-assige MAN TGS,
waarvan zowel de eerste als de derde as stuurbaar is. Het voertuig
lijkt aan de buitenkant op een normale bakwagen, maar aan de
binnenzijde is door Duotank een heel specifieke biertankinstallatie
gebouwd.â
Het sinds 1985 bestaande Duotank uit Waalre is wereldmarktleider op
het gebied van biertanksystemen, taptechnologie en biertransport. John
Ummels werkzaam bij Duatank als Sales Engineer Transport Solutions:
âOnze systemen worden toegepast door brouwerijen en horecagelegenheden
van Zuid-Amerika tot Japan. Met de Koninklijke Grolsch hebben wij een
duurzame innovatieve relatie opgebouwd en in dat kader hebben wij
samen met deze opdrachtgever en MAN dealer Göritzlehner dit
smalspoorconcept ontwikkeld. Duotank heeft een Large Delivery Unit van
100 hl geleverd, die wordt ingezet om biertanks bij
horecaondernemingen te vullen. Deze biertankwagen bestaat uit een
gesloten carrosserie met geïsoleerde panelen die voorzien zijn van
diverse deuren en luiken om toegang te krijgen tot het equipement dat
nodig is voor het laden en lossen van de tank. Deze heeft een inhoud
van 100 hl (10.000 ltr.) en is gekoppeld aan het noodzakelijke
leidingwerk en equipement, dat sanitair is afgewerkt en net als de
tank is gebouwd van hoogwaardig roestvaststaal. Verder omvat de
installatie een Co unit waarmee gecontroleerd Co wordt
toegediend tijdens het vullen van de tanks bij de horecaondernemingen.
Tevens zorgt deze unit ervoor dat tijdens het rijden het Co -gehalte
in het bier op niveau blijft. Bij het vullen en lossen van de tank
wordt gebruik gemaakt van een sanitaire bierslang van 60 meter op een
enkelsporige haspel. In principe zijn de overige noodzakelijke
handelingen zoals: bier vullen, bier leveren, het intern schoonmaken
van de tank en het leidingwerk (CIP) volledig automatisch. De
biertankwagen is uitgerust met een besturing, die door middel van een
touchscreen kan worden bediend. Het gewicht van het geheel is, zonder
de 100 hl bier, zo'n 6350 kg.â
De samenwerking tussen Göritzlehner en de Koninklijke Grolsch bestaat
al meer dan vijftien jaar, waarbij de laatste vijf jaar ook heel
intensief is gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe zwaardere
transportmiddelen zoals deze nu afgeleverde smalspooroplossing voor
stedelijke gebieden. Herman Göritzlehner daarover: âWij leveren hier
al hele lange tijd verschillende bedrijfsbussen ten behoeve van
verschillende afdelingen waaronder de taptechnische service. Later
zijn daar een reeks andere voertuigen bijgekomen, zoals een
terminaltrekker, een voertuig voor de bedrijfsbrandweer, maar ook
steeds vaker de standaard MAN transport voertuigen. En hoewel deze
nieuwe biertankauto bijzonder lijkt is hij dat eigenlijk ook weer
niet, want hij is volledig opgebouwd met standaard MAN componenten,
waarmee de service tot in lengte van jaren gegarandeerd kan worden en
dat laatste was een van de belangrijkste uitgangspunten tijdens de
ontwikkeling van het uiterst stabiele voertuig.â
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI