Wagenborg Nedlift kiest voor nieuwe MAN TGX V8 zwaartransporttrekker
(9/15/2008)
Met de ingebruikname van een nieuwe TGX 41.680 8x4/4 V8 komt het
aantal MAN zwaartransporttrekkers bij Wagenborg Nedlift op vier.
Gebaseerd op de goede ervaringen met de eerder in gebruik genomen drie
voertuigen van het vorige model, koos het toonaangevende transport- en
kraanbedrijf voor de aanschaf van de vierassige TGX met 680 pk Common
Rail-achtcilinder Euro 5-dieselmotor.
Goed voor een koppel van 2.700 Nm (tussen 1.000 en 1.600 t/pm) en
daarmee prima inzetbaar voor het veelzijdige werk van deze zwaar- en
speciaal transport sectie binnen de Koninklijke Wagenborg. MAN dealer
Sommerauer tekende voor de aflevering van deze zwaarste MAN.
Binnen het veertig trekkers tellende voertuigpark van het in Groningen
gevestigde Wagenborg Nedlift (dat elders in Europa nog negen
vestigingen telt) is een speciale rol weggelegd voor de MAN
zwaartransporttrekkers. Jan Winkels Hoofd Technische Dienst daarover:
âWij zijn een internationaal opererend bedrijf met heel divers werk.
Wanneer wij weer voor de aanschaf van nieuw materieel staan
inventariseren wij eerst de behoefte en gaan aan de hand daarvan in de
markt kijken wat er te koop is. In het geval van de
zwaartransporttrekkers in de klasse van de MAN is het aanbod bijzonder
beperkt en gelet op eerdere ervaringen was die keus dus snel gemaakt.
Het gaat hier om een product dat standaard uit de fabriek komt en
prima op onze behoeften aansluit. Een vierasser die als trekker voor
een dieplader kan staan maar ook als ballastvoertuig voor onze
Scheuerle rollers. Door zijn hoge koppel van 2700 Nm, die via een 12
traps TipMatic automaat en een WSK 440 koppelomvormer de
naafreductieassen aandrijft, kunnen wij er zonder problemen zowel een
gewicht van 50 of 100, maar ook wel 250 ton mee trekken. Bijzonder is
daarbij dat de techniek zo op elkaar aansluit dat het vermogen
volledig beschikbaar is zonder de assen overmatig te belasten. Daarmee
beschik je mede ook op hele lage snelheden over geweldig veel
trekkracht, maar kun je er ook op hogere snelheden probleemloos
langere afstanden door bergachtig gebied mee rijden.â
Deze meest krachtige uitvoering van de âTruck of the Year 2008â is
voorzien van een 16 liter D2868 motor met AdBlue en voldoet daarmee
aan de Euro 5-eis, wat op de ritten door Duitsland weer tot een
reductie op de Maut leidt. Maar ook in andere delen van Europa levert
deze bij MAN in Wenen gebouwde TGX daarmee niet alleen krachtige maar
ook schone prestaties af. Het bijzondere is dat het voertuig volledig
uit standaardcomponenten is opgebouwd, hetgeen een hoge
bedrijfszekerheid onder alle omstandigheden garandeert.
âDe chauffeur heeft de beschikking over de ruime XXL-cabine, die
standaard van alle gemakken is voorzienâ, vervolgt Jan Winkels.
âUiteindelijk zijn er alleen nog wat specifieke zaken als een bakkie
en mobilofoon in geplaatst en wat persoonlijke zaken van de vaste
chauffeur. Op voertuigen als deze rijden wij altijd met vaste
chauffeurs, want daar is het spul te bijzonder voor. Maar toen dat er
allemaal in zat zijn wij gaan rijden en sinds die tijd heeft deze MAN
al weer vele landen van Europa gezien. Voor dit werk is het een prima
oplossing!â
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI