Peugeot presenteert hybride techniek in dramatisch raceweekeinde
(9/15/2008)
De vijfde en laatste race van de Le Mans Series, de 1000 km van
Silverstone, eindigde dramatisch na enkele bizarre incidenten, waarvan
Team Peugeot Total slachtoffer werd. Na het gehele seizoen te hebben
gedomineerd, kreeg het endurance-team van Peugeot een gevoelige knauw
te verwerken: de status van ongeslagen kampioen in spe was in twee
klappen weg.
Door crashes van beide 908 HDi FAP ging zowel de rijders- als
teamtitel volkomen onverwacht verloren aan de concurrentie. Nicolas
Minassian mocht van geluk spreken dat hij na een aanrijding op hoge
snelheid met een veel langzamere deelnemer uit de GT2-klasse zonder
kleerscheuren het wrak van zijn wagen kon verlaten. Bij de herstart
van de wedstrijd na dit ongeluk en de erop volgende safety car-fase
werd de andere Peugeot met Stéphane Sarrazin aan het stuur
uitgeschakeld in een botsing met de Audi van latere winnaar Rinaldo
Capello. Zodoende werd het Duitse merk LMS-kampioen en ging de
rijderstitel naar Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller, die op
Silverstone als vierde finishten. Voor de dramatische wedstrijd
presenteerde Peugeot op Silverstone zeer verrassend als eerste
fabrikant een hybride sportprototype voor de nabije toekomst, de 908
HY.
Onder de strakblauwe hemel leek er geen vuiltje aan de lucht voor âles
Bleusâ, die zich in de kwalificatie voor de Britse eindronde van de Le
Mans Series op de voorste rij positioneerden met de 908 HDi FAP
dieselracewagen. Team Peugeot Total had de beste papieren voor de
teamtitel en Nicolas Minassian en Marc Gené voor de rijderskroon.
Eerste âclashâ
Direct na de start echter ging het mis. De vanaf pole position
vertrokken Sarrazin pakte resoluut de leiding, maar lokale favoriet
Allan McNish trachtte de andere Peugeot met aan boord Minassian
buitenom te verschalken in Copse Corner, de eerste bocht. De manoeuvre
had een glijpartij tot gevolg. McNish herstelde zich snel, maar de
Fransman verloor bij de actie vele posities in het nog compacte
startveld en werd meteen gedwongen tot een lastige inhaalrace. McNish
kon na enkele ronden het tempo van de leidende Sarrazin niet meer
volgen, maar hield vooralsnog de tweede plaats vast. Intussen ploegde
Minassian met priemende koplampen door het veld om de opgelopen
achterstand zo vlot mogelijk goed te maken en ten tijde van de eerste
pitstops was de volgorde Sarrazin (Peugeot), McNish, Prémat (beiden
Audi) en Minassian (Peugeot).
Tussensprints met risico
Na de stops leken de Audiâs voor het eerst dit seizoen in staat om op
droog asfalt het tempo van de ontketende Peugeots enigszins te kunnen
bijhouden. Het zag ernaar uit dat de rijbeurten tussen de tank- en
bandenstops razendsnelle sprints zouden worden. Hetgeen betekende dat
de koplopers zonder dralen moesten afrekenen met achterblijvers uit de
langzamere categorieën. En daar ging het weer mis. In een poging het
in de allereerste bocht verloren terrein goed te maken, raakte
Minassian bij het uitkomen van de Maggotts-bocht een GT2 Porsche. De
Peugeot kwam even los van het asfalt en belandde keihard in de
baanafzetting. Minassian kon de LMS-titel vergeten, maar het robuuste
monocoque van zijn 908 behoedde hem voor erger.
Opnieuw raak
De safety car werd ingezet om de hulptroepen veilig gelegenheid te
geven de plaats des onheils op te ruimen. De overgebleven deelnemers
hergroepeerden zich in processie achter de safety car. Eén ronde
nadat het sein voor de herstart werd gegeven, was het alweer raak.
Stéphane Sarrazin trachtte Rinaldo Capello de tweede plaats te
ontfutselen in Copse Corner, waarbij beide wagens van de baan vlogen
en de afzetting raakten. De Audi kon met slechts een lekke band
verder, maar de in de beginfase zo heersende Peugeot herstelde zich
moeizaam met zware schade aan de achterzijde en verloor acht ronden
door reparaties in de pits. De Franse equipe keerde buiten de top-30
terug op de baan en wist zich, mede door recordronden te rijden, weer
op te werken naar de 18^e positie â maar meer zat er in de resterende
tijd niet in.
Eerste hybride racewagen van Peugeot
Peugeot presenteerde op Silverstone als eerste fabrikant een hybride
sportprototype voor de toekomst, de 908 HY. Deze racewagen is
uitgerust met een systeem dat de onder het remmen vrijkomende energie
opslaat voor hergebruik. Dat gebeurt door middel van een elektromotor,
die afzonderlijk kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in de pitsstraat,
of in combinatie met de verbrandingsmotor, bijvoorbeeld om kortstondig
extra vermogen te genereren. âDe inzet van deze innovatieve racewagen
hangt natuurlijk af van het technisch reglement voor de komende
jaren,â lichtte Peugeot sportdirecteur Michel Barge toe. âWij zouden
zulke technologie toejuichen, want het geeft ons nieuwe kansen om de
autosport te benutten voor research en ontwikkeling van geavanceerde
technieken die, met het oog op verdere energiebesparing, uitstekend
toepasbaar zijn in onze serieproducten.â
AutoRai