AutoRai

Peugeot presenteert hybride techniek in dramatisch raceweekeinde

(9/15/2008)
De vijfde en laatste race van de Le Mans Series, de 1000 km van Silverstone, eindigde dramatisch na enkele bizarre incidenten, waarvan Team Peugeot Total slachtoffer werd. Na het gehele seizoen te hebben gedomineerd, kreeg het endurance-team van Peugeot een gevoelige knauw te verwerken: de status van ongeslagen kampioen in spe was in twee klappen weg.

Door crashes van beide 908 HDi FAP ging zowel de rijders- als teamtitel volkomen onverwacht verloren aan de concurrentie. Nicolas Minassian mocht van geluk spreken dat hij na een aanrijding op hoge snelheid met een veel langzamere deelnemer uit de GT2-klasse zonder kleerscheuren het wrak van zijn wagen kon verlaten. Bij de herstart van de wedstrijd na dit ongeluk en de erop volgende safety car-fase werd de andere Peugeot met Stéphane Sarrazin aan het stuur uitgeschakeld in een botsing met de Audi van latere winnaar Rinaldo Capello. Zodoende werd het Duitse merk LMS-kampioen en ging de rijderstitel naar Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller, die op Silverstone als vierde finishten. Voor de dramatische wedstrijd presenteerde Peugeot op Silverstone zeer verrassend als eerste fabrikant een hybride sportprototype voor de nabije toekomst, de 908 HY.

Onder de strakblauwe hemel leek er geen vuiltje aan de lucht voor âles Bleusâ, die zich in de kwalificatie voor de Britse eindronde van de Le Mans Series op de voorste rij positioneerden met de 908 HDi FAP dieselracewagen. Team Peugeot Total had de beste papieren voor de teamtitel en Nicolas Minassian en Marc Gené voor de rijderskroon.

Eerste âclashâ
Direct na de start echter ging het mis. De vanaf pole position vertrokken Sarrazin pakte resoluut de leiding, maar lokale favoriet Allan McNish trachtte de andere Peugeot met aan boord Minassian buitenom te verschalken in Copse Corner, de eerste bocht. De manoeuvre had een glijpartij tot gevolg. McNish herstelde zich snel, maar de Fransman verloor bij de actie vele posities in het nog compacte startveld en werd meteen gedwongen tot een lastige inhaalrace. McNish kon na enkele ronden het tempo van de leidende Sarrazin niet meer volgen, maar hield vooralsnog de tweede plaats vast. Intussen ploegde Minassian met priemende koplampen door het veld om de opgelopen achterstand zo vlot mogelijk goed te maken en ten tijde van de eerste pitstops was de volgorde Sarrazin (Peugeot), McNish, Prémat (beiden Audi) en Minassian (Peugeot).

Tussensprints met risico
Na de stops leken de Audiâs voor het eerst dit seizoen in staat om op droog asfalt het tempo van de ontketende Peugeots enigszins te kunnen bijhouden. Het zag ernaar uit dat de rijbeurten tussen de tank- en bandenstops razendsnelle sprints zouden worden. Hetgeen betekende dat de koplopers zonder dralen moesten afrekenen met achterblijvers uit de langzamere categorieën. En daar ging het weer mis. In een poging het in de allereerste bocht verloren terrein goed te maken, raakte Minassian bij het uitkomen van de Maggotts-bocht een GT2 Porsche. De Peugeot kwam even los van het asfalt en belandde keihard in de baanafzetting. Minassian kon de LMS-titel vergeten, maar het robuuste monocoque van zijn 908 behoedde hem voor erger.

Opnieuw raak
De safety car werd ingezet om de hulptroepen veilig gelegenheid te geven de plaats des onheils op te ruimen. De overgebleven deelnemers hergroepeerden zich in processie achter de safety car. Eén ronde nadat het sein voor de herstart werd gegeven, was het alweer raak. Stéphane Sarrazin trachtte Rinaldo Capello de tweede plaats te ontfutselen in Copse Corner, waarbij beide wagens van de baan vlogen en de afzetting raakten. De Audi kon met slechts een lekke band verder, maar de in de beginfase zo heersende Peugeot herstelde zich moeizaam met zware schade aan de achterzijde en verloor acht ronden door reparaties in de pits. De Franse equipe keerde buiten de top-30 terug op de baan en wist zich, mede door recordronden te rijden, weer op te werken naar de 18^e positie â maar meer zat er in de resterende tijd niet in.

Eerste hybride racewagen van Peugeot
Peugeot presenteerde op Silverstone als eerste fabrikant een hybride sportprototype voor de toekomst, de 908 HY. Deze racewagen is uitgerust met een systeem dat de onder het remmen vrijkomende energie opslaat voor hergebruik. Dat gebeurt door middel van een elektromotor, die afzonderlijk kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in de pitsstraat, of in combinatie met de verbrandingsmotor, bijvoorbeeld om kortstondig extra vermogen te genereren. âDe inzet van deze innovatieve racewagen hangt natuurlijk af van het technisch reglement voor de komende jaren,â lichtte Peugeot sportdirecteur Michel Barge toe. âWij zouden zulke technologie toejuichen, want het geeft ons nieuwe kansen om de autosport te benutten voor research en ontwikkeling van geavanceerde technieken die, met het oog op verdere energiebesparing, uitstekend toepasbaar zijn in onze serieproducten.â