AutoRai

Unieke Chevrolet Nubira kunstauto voor Alain Menu in Imola

(9/15/2008)
De voorlaatste Europese ronde van het World Touring Car Championship 2008 brengt het Chevrolet-team komend weekend naar Imola in Italië, voor de Race van San Marino. Alle drie de Chevrolet-coureurs hebben voor volgende week een vastomlijnd doel voor ogen.

Rob Huff zal gezien de grote hoeveelheid succesgewicht na Oschersleben proberen zoveel mogelijk punten te scoren. Alain Menu en Nicola Larini rijden met lichtere autoâs, waardoor zij voor een plaats op het podium gaan. Menu zal bovendien plaats nemen achter het stuur van een speciale kunstauto. Menuâs zwarte racewagen met gouden accenten, waarin hij slechts één weekend zal rijden, is het winnende ontwerp in de Europese Young?Creative?Chevrolet! wedstrijd die Chevrolet in samenwerking met een aantal kunstopleidingen uit diverse landen organiseerde. De winnaar, Adi Sumi uit Slovenië, was afgelopen week in de workshop van RML in Engeland aanwezig om te zien hoe de blauwe Nubira van Menu werd getransformeerd in een rijdend kunstwerk. Aanstaand weekend zal Adi tevens in Imola present zijn om zijn werk in actie te zien.

Rob Huff: âImola gaat een uitdaging worden. We zullen een paar ronden nodig hebben om het circuit weer te leren kennen, omdat we er sinds 2005 niet meer geweest zijn en het circuit in de tussentijd wat veranderd is. Het moeilijkste deel gaat het rijden met 70 kilo succesgewicht worden, wat ik tijdens mijn complete toerwagencarrière nog nooit gedaan heb. Mijn doel is daarom om in de top tien te kwalificeren, om tijdens de race vervolgens in de punten te finishen. Als we hier vier of vijf punten kunnen pakken, ben ik zeer tevreden. Imola is een lang, snel en golvend circuit, niet echt wat je wilt met een zware auto. Positief is dat alle coureurs die vóór me in het kampioenschap staan ongeveer met hetzelfde gewicht rijden. Maar tegelijkertijd zal ik ook de rijders achter me goed in de gaten moeten houden.â

Alain Menu: âAls je ziet hoe competitief we waren in Oschersleben met een zware auto, kan ik alleen maar optimistisch zijn voor de races in Imola, omdat ik slechts 40 kilo aan boord heb. Het doel derhalve is twee goede races rijden en hopelijk een plek op het podium halen. Dat zou fantastisch zijn, vooral omdat ik komend weekend in de kunstauto rijd. Ik ben altijd wel voor iets aparts in en de designwedstrijd van Chevrolet was een mooi initiatief om het WTCC te promoten bij een publiek dat normaliter niet veel met racen in aanraking komt. Wanneer ik met deze kunstauto op het podium zou kunnen finishen zou dat een unicum zijn. Want volgens mij is er nog niet eerder een kunstauto na een race op het podium geëindigd, willekeurig in welk kampioenschap.â

Nicola Larini: âHet mag duidelijk zijn dat ik zeer gemotiveerd ben voor deze eerste van twee ronden in Italië. De potentie die de auto de afgelopen races heeft laten zien is geweldig. Ik was onder de indruk van de balans en de prestaties van de Nubira in Oschersleben, een circuit dat ons in het verleden niet echt heel gunstig gezind was. De auto doet het goed en voelt goed aan en overal gaan we hard. Imola is zeker een circuit dat me ligt, zelfs na de veranderingen die ze hebben doorgevoerd en die bedoeld zijn om inhalen wat makkelijker te maken. Bovendien ben ik redelijk licht wat betreft succesgewicht, dus ga ik nu echt voor mijn eerste overwinning.â