Bomvol Paradiso viert einde foute katoen

14/09/2008 11:49

Stichting Max Havelaar

FOUTE NACHT VAN MAX HAVELAAR GROOT SUCCES

BOMVOL PARADISO VIERT EINDE FOUTE KATOEN

Vannacht vierde Stichting Max Havelaar in een bomvol Paradiso het einde van de foute katoen. Bezoekers konden tegen inlevering van foute katoen gratis naar binnen. Van de massaal ingeleverde foute katoen maakte het Amsterdamse kunstenaarscollectief Vage Gasten kunstwerken op de balustrade van Paradiso. In ruil voor de foute katoen kregen de bezoekers een shirt van goede katoen met Max Havelaar keurmerk terug.

Na optredens van Giovanca, Phil Horneman en de Parra Soundsystem beklom actrice Victoria Koblenko het podium van de Amsterdamse poptempel. Aan het begin van de avond gaf zij het goede voorbeeld en leverde bij de ingang van Paradiso haar lingerie in. Op het podium gaf zij antwoord op vraag die bezoekers, opzoek naar foute katoen als entreebewijs, zichzelf al hadden gesteld: wat is nu precies foute katoen? Fout zijn de omstandigheden waar katoenboeren in ontwikkelingslanden mee te maken hebben. Alleen al in West-Afrika proberen ruim 10 miljoen kleine katoenboeren hun hoofd boven water te houden. Ze werken in lastige omstandigheden om topkwaliteit katoen te produceren, maar krijgen daar te weinig voor terug. Daardoor kunnen ze hun gezinnen amper onderhouden. Laat staan dat ze kunnen investeren in milieuverbeteringen en sociale projecten. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade biedt een oplossing en garandeert dat katoenboeren in ontwikkelingslanden wel een eerlijke prijs ontvangen en kunnen werken aan een duurzame toekomst.

Na de uitleg van Victoria Koblenko nam televisiepresentator Sebastiaan Labrie, de host van de Foute Nacht, het stokje weer over en kondigde Malle Pietje en de Bimbo's aan die samen met de Nederlands kampioen Air Guitar een zeer speciaal optreden gaven. De Foute Nacht werd afgesloten met een live act van de Melomanics gevolgd door de beats van Roger72?. De kleine zaal was de hele nacht het domein van het Amsterdamse label Appletree Records.

De Foute Nacht van Stichting Max Havelaar is onderdeel van de Foute Campagne, waarmee de problemen in de katoenteelt op ludieke wijze aan de kaak worden gesteld. Via de campagne, die gesponsord wordt door ontwikkelingsorganisatie ICCO, wil Stichting Max Havelaar laten zien dat het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade een oplossing biedt. In juni werd de campagne gelanceerd met een onaangekondigde Foute Modeshow in de PC Hooftstraat. De afgelopen maanden waren door heel Nederland de Foute Stickers te vinden in de vorm van Boomerangkaarten. Verschillende bekende Nederlanders, zoals leden van de Jeugd van Tegenwoordig, Victoria Koblenko en CDA Tweede Kamerlid Corien Jonker, ondersteunen de campagne en zijn benoemd tot 'de Foute Vrienden' van Max Havelaar. Kijk voor de andere Foute Vrienden op www.foutepagina.nl.

Internationaal is Max Havelaar gecertificeerde katoen al succesvol. In Nederland zijn inmiddels negen bedrijven die het goede voorbeeld geven en werken met het keurmerk voor katoen. Via de campagne wil Stichting Max Havelaar dit aantal verhogen. Tegelijkertijd beoogt de campagne vraag te creëren van consumenten. Want mooie spullen kopen en bijdragen aan armoedebestrijding, wie wil dat nou niet? Kijk voor de bedrijven in Nederland op: http://www.maxhavelaar.nl/pages/template.asp?rID=282





http://maxhavelaar.nl