Ingezonden persbericht
Sevenum, 12 september 2008
Eten uit de regio is een duurzame keuze
Biologische boeren en restaurants benutten kansen op de regionale markt
Van 14 september t/m 19 oktober 2007 organiseren Stichting Van Eigen Erf en de Biologische InfoCentra in samenwerking met Biologica een campagne om 'duurzaam eten van dichtbij' onder de aandacht te brengen. Steeds meer mensen gaan op zoek naar pure en eerlijke producten uit hun eigen regio. Meer en meer landbouwbedrijven en restaurants spelen daar op in.
Een groeiend aantal boeren (circa 8000, bron: CBS 2007) biedt streekproducten en diensten aan die de relatie tussen boer, burger en buurt versterken. Meer dan 100 restaurants presenteren van 20 t/m 28 september a.s. een 'Week van de Smaak' menu waarbij biologische- en streekproducten de hoofdrol spelen. Topkoks koken van 13 september t/m 19 oktober a.s. op zes boerenerven in Nederland een bijzonder Boergondisch feestmaal met locale ingrediënten van de biologische boer.
'Eten van dichtbij' is duurzaam, gezond en biedt economisch perspectief in de regio. Door direct bij de biologische boer uit eigen regio te kopen, ontstaat een korte voedselketen, met minder transport en minder verpakkingsafval. De producten zijn dagvers, waardoor vitamines beter behouden blijven dan in producten die 'van ver' komen. Circa 10% (bron: CBS 2007) van alle landbouwbedrijven hebben nevenactiviteiten waaronder de verkoop van boerderij- en streekproducten. Een kwart van alle biologische boeren heeft een boerderijwinkel, boerenwebwinkel of staat op een boerenstreekmarkt. Eenderde van deze ondernemers realiseert een omzet van ver boven de ¤ 50.000,-- per jaar, waarmee 'eten van dichtbij' voor een groeiende groep boeren en tuinders een belangrijke bron van inkomsten is (bron: LEI, 2006).
Alle informatie op www.vaneigenerf.nl
Het Boergondisch feestmaal is mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds, fonds 1818, de provincie Noord-Brabant en Rabobank Maas en Leudal.
//////////////
NOOT VOOR DE REDACTIE (
Ingezonden persbericht