Ingezonden persbericht


MUSEUM BEELDEN AAN ZEE

PERSBERICHT

WOTRUBA

Retrospectief van de Oostenrijkse beeldhouwer Fritz Wotruba (1907-1975)

12.09 - 07.12.2008

Ik droom van een sculptuur, waarin landschap, architectuur en stad tot een eenheid worden. Deze uitspraak is kenmerkend voor het oeuvre van de Oostenrijkse beeldhouwer Fritz Wotruba, die dit najaar onderwerp is van een groots overzicht dat museum Beelden aan Zee in samenwerking met de Wotruba Privatstiftung in Wenen organiseert.

Aanvankelijk werkte Wotruba binnen het kader van de traditie. Nadien, in de jaren '20, voltrok zich onder invloed van het kubisme een geometrisch verstrakte ordening van de materie. Wotruba's stijl was geboren: een zuivere, elementaire en archaïsche stijl. Deze ontwikkelde in de naoorlogse jaren tot een monumentale plastiek van grote architectonische puurheid. Hoewel Wotruba met de modernen het elementaire van de vorm gemeen heeft, bleef zijn onderwerp toch immer de menselijke gestalte, zij het op een geheel eigen en machtige wijze in de steen vertaald. Het was hem daarbij niet om de lichamelijke realiteit te doen, maar om de psychische gelaagdheid van de mens. Het lichaam werd door hem ontleed en opnieuw geordend waarbij hij veel aandacht schonk aan het bereiken van de juiste verhoudingen, harmonie en balans. Ook de ruwe bewerking van de steen is kenmerkend voor de kunstenaar die zijn beelden liefst direct -- zonder schets of voorstudie - uit één blok hakte, en taille directe. Toen Wotruba op zijn 68ste overleed liet hij 400 beeldhouwwerken, 2500 tekeningen en 1500 werken grafiek na.

Wotruba wordt met Henry Moore, Marino Marini en Alberto Giacometti gerekend tot de pioniers van de moderne Europese beeldhouwkunst. Zijn werk bevindt zich in de grote internationale musea van moderne kunst en aan de openbare weg in tal van steden in Europa en de Verenigde Staten. Wotruba vertegenwoordigde Oostenrijk twee maal op de Biënnale van Venetië (1948 en 1952) en zijn werk was verscheidene malen op de Documenta in Kassel te zien (1959, 1964 en 1977). In Nederland is zijn werk aangekocht door de steden Rotterdam en Utrecht en door verschillende musea. In het Beeldenpark van het Kröller Müller Museum zijn permanent twee grote stenen beelden geëxposeerd.

Het overzicht van Fritz Wotruba in museum Beelden aan Zee toont het boeiende verloop van zijn oeuvre, van de natuurgetrouwe, anatomische, naar de gefragmenteerde, abstracte en tenslotte architectonische vorm. De Oostenrijkse kunsthistorica Monika Lovric treedt op als gastconservator en selecteerde zo'n veertig beelden voor de tentoonstelling. De inrichting wordt voltooid met vijftien tekstborden waarop de levensloop van Wotruba wordt beschreven, aangevuld met foto's uit zijn tijd. De tentoonstelling eindigt met enkele werken van Geer Steyn (1945), de enige Nederlandse kunstenaar die bij Wotruba heeft gestudeerd.

Na kleinere presentaties in Amsterdam (Stedelijk Museum 1962), Rotterdam (Museum Boymans 1968), en recentelijk Den Haag (Gemeentemuseum, 2004) is de tentoonstelling in museum Beelden aan Zee het eerste retrospectief in Nederland over deze pionier van de moderne Europese beeldhouwkunst.

Museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat 1, 2586 EL Den Haag-Scheveningen, +31 (0)70 358 58 57, Di. t/m zo. 11.00-17.00 uur, info@beeldenaanzee.nl,

toegang volwassene: ¤ 7,--

//////////////////////////////////////////////////////////////////// EP ////////////////////////////////////////////////////////////////////////

De pers wordt uitgenodigd voor de voorbezichtiging van de tentoonstelling op vrijdag 12 september a.s. van 11.00 -- 17.00 uur. Voorts wordt de pers uitgenodigd de opening van de tentoonstelling bij te wonen, eveneens op 12 september a.s. om 17.30 uur.

Voor toelichting: Emma van Proosdij, medewerker PR & Communicatie

Tel. +31 (0)70 358 90 76

e-mail: vanproosdij@sculptuurinstituut.nl