Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / MEDIA RELEASE

A1 Team Nederland kent goede dag

Donington, 11 september 2008

Met een snelste tijd in de ochtendsessie en een tweede tijd op gebruikte banden in de middagsessie, Maleisië zette de snelste tijd op nieuwe banden, heeft A1 Team Nederland een goede dagop Donington Park achter de rug.

Op een nog nat en regenachtig circuit van Donington kon Jeroen Bleekemolen op de tweede dag van de A1GP test echt meters maken met de nieuwe Powered by Ferrari auto. Op een opdrogende baan liet Bleekemolen zien dat hij ook het remmen met links nu echt goed onder de knie had. Vlak voor de middagpauze was hij dan ook de snelste op de baan, waarbij de baan droog genoeg bleek om op slicks naar buiten te gaan.

In de middag klaarde het verder op en kon er voor het eerst echt met de slicks gereden worden. A1 Team Nederland kwam iets later naar buiten na een snelle reparatie van een lekkende radiateur. Toch kon men nog veel proberen en testen op de droge baan, waarbij ook de nieuwe powerboost voor het eerst getest werd, waarmee de A1GP auto aan de volle 600 pk vermogen kwam.

Fairuz Fauzy van A1 Team Maleisië was aan het eind van de dag de snelste van de teams die in actie kwamen, maar hij voelde de hete adem van Bleekemolen in zijn nek, die slechts op een paar tiende erachter zat.

De nieuwe A1GP Powered by Ferrari heeft nu wel de allersnelste rondetijd ooit op Donington in handen, men was ook sneller dan de vorige recordtijd, in 1993 op de klokken gezet door wijlen Ayrton Senna tijdens de Grand Prix van Europa.

Jeroen Bleekemolen; We hebben een hele goede dag achter ons. In de ochtend hebben we veel in de regen kunnen rijden en waren we steeds de snelste. Uiteindelijk eindigde we ook op P1. Helaas begon de middag met een lekke radiator, waardoor we veel tijd misten. De baan was toen droog, dus dat was best even balen. Om half 4 konden we eindelijk uit en binnen een paar ronden stonden we P2 op 0,001 seconde. Dus het wennen aan de auto op droog ging heel snel. We hebben veel kunnen proberen en reden uiteindelijk de snelste tijd op gebruikte banden. Daarmee stonden we op P2. Dat was zeker niet verkeerd, want de snelste, Maleisie heeft maar 1 topronde gereden, met nieuwe banden en de powerboost. Dus die tijd konden we makkelijk halen. We hebben veel geleerd over de auto. De Ferrari is echt super om mee te rijden op een droge baan. Goede remmen en veel downforce. Op Zandvoort zal hij helemaal tot zijn recht komen. Ook de powerboost heb ik geprobeerd en die is veel beter dan vorig jaar. Met 60PK erbij ga je echt een stuk harder. De samenwerking met de nieuwe engineer ging heel goed en ik ga met een goed gevoel weg hier!

Jan Lammers; Het was vandaag echt een productieve dag, waarbij het team met daarin een paar nieuwe gezichten goed op elkaar in heeft kunnen spelen. In de ochtendsessie waren we de snelste en in de middag net achter Maleisië tweede. Ook waren we ruim anderhalve seconde sneller dan de Superleague Formula auto s die hier twee weken geleden reden en meer dan 100 pk extra vermogen hebben. Op rijdersgebied zijn we nog steeds bezig, maar daar zijn we bijna uit. Daarover zal binnenkort meer bekend worden. De fans hopen we in ieder geval tussen nu en de race op Zandvoort in ieder geval wekelijks goed nieuws te kunnen brengen.

Van 3 tot en met 5 oktober gaat het vierde A1GP World Cup of Motorsport seizoen van start, dan zullen ruim 22 Powered by Ferrari auto s op Circuit Park Zandvoort in actie komen.

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@A1teamned.com

A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com I: www.A1teamned.com