Ingezonden persbericht


Software AG breidt SOA-beheer uit met webMethods Insight

Gebruikers kunnen dankzij OEM-partnership met Progress Software betrouwbare en voorspelbare services aanbieden

Amsterdam, 12 september 2008 - Doordat SOA meer en meer wordt toegepast voor bedrijfskritische implementaties, hebben architecten en applicatie-eigenaren een grote behoefte aan inzicht in en grip op gedistribueerde en heterogene SOA-omgevingen. Software AG heeft dankzij een OEM-partnerschip met Progress Software voor de Actional-lijn van SOA-beheerproducten een nieuwe oplossing ontwikkeld: webMethods Insight. Hiermee kunnen architecten en applicatie-eigenaren tegemoet komen aan hun behoefte. Zij zijn met webMethods Insight in staat om hun klanten betrouwbare en voorspelbare services aan te bieden die bovendien voldoen aan de verwachtingen die klanten hebben ten aanzien van het prestatieniveau en beschikbaarheid.

webMethods Insight biedt out-of-the-box integratie met CentraSite: de SOA-governance oplossing van Software AG, waardoor gebruikers hun serviceprestaties kunnen optimaliseren gedurende de gehele SOA-levenscyclus. Door de integratie wordt het beheren van een portfolio aan services en het aanbrengen van wijzigingen in services aanzienlijk vereenvoudigd. Runtime informatie wordt automatisch beschikbaar gesteld en in CentraSite geactualiseerd. Eventuele problemen - denk aan een onbekende service of een niet-geautoriseerd gebruik - kunnen hierdoor direct worden ontdekt, geanalyseerd en opgelost.

De grootste uitdaging bij het implementeren van een SOA is het beheren van services in een gedistribueerde omgeving. Doordat vaak geen real-time inzicht bestaat in de kenmerken en prestaties van individuele services, is het lastig om tot een optimaal prestatieniveau en tot de gewenste betrouwbaarheid te komen. Hierdoor is het vaak erg lastig om wijzigingen in services door te voeren, operationele problemen te voorkomen en tot een volledige compliance met SOA-processen, -policies en -contracten te komen.

webMethods Insight lost deze problemen op. Het biedt SOA-architecten en -beheerders volledig inzicht in en controle over gedistribueerde SOA-services. webMethods Insight veroorzaakt slechts een zeer geringe 'overhead' waardoor een snellere ingebruikname en intelligente vormen van monitoring mogelijk zijn, evenals een uitstekend beheer van de volledige SOA-omgeving. Dit staat in schril contrast met traditionele situaties waar services als het ware in silo's zaten opgesloten, met alle complexe beheerkwesties, kosten en prestatieproblemen van dien. Dankzij de geïntegreerde analysemogelijkheden van webMethods Insight verkrijgen bedrijven het inzicht dat zij nodig hebben voor zowel een foutvrije als optimale uitvoering van servicetransacties. De rapportagegevens kunnen direct worden gebruikt binnen webMethods Insight of worden gepubliceerd naar CentraSite.

De belangrijkste eigenschappen van webMethods Insight zijn:


- Uitgebreid inzicht in services - Organisaties verkrijgen een real-time inzicht in de prestaties van services. Zij kunnen aanroeppatronen automatisch opsporen, onderlinge afhankelijkheden tussen services automatisch in kaart brengen en adhoc bedrijfsprocessen die een geformaliseerd beheer vereisen, analyseren en documenteren.


- Gecentraliseerd beheer van gedistribueerde omgevingen - Gebruikers kunnen hun service level agreements (SLA's) centraal beheren, waardoor zij een consistente en organisatiebrede handhaving toepassen. Gebruikers kunnen profiteren van real-time meetwaarden om op actieve wijze services te beheren en om proactief gebruikers te waarschuwen bij mogelijke afwijkingen ten opzichte van lopende SLA's. Daarnaast kunnen zij root-cause analyses gebruiken om discrepanties sneller op te lossen.


- Geautomatiseerde handhaving van runtime governance - Door de beveiliging kunnen gebruikers niet om de gestelde eisen op het gebied van security, privacy en regelgeving heen. Het identificeert slecht functionerende of illegale services en brengt deze in het governance-proces. Tot slot kunnen beleidsgerelateerde activiteiten worden gemonitord om potentiële problemen te ondervangen.

Software AG heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd (Best Practices for SOA Governance User Survey (Summer 2008)) waaruit blijkt dat bijna zeventig procent van de ondervraagden van mening is dat ieder aspect van de levenscyclus van services - ontwerp, runtime en wijzigingsfase - van even groot belang is binnen het governance-proces. Software AG heeft om deze reden besloten om webMethods Insight in combinatie met CentraSite te leveren, maar desgewenst ook als stand-alone oplossing. Door de twee complementaire producten te combineren kunnen gebruikers echter makkelijker bestaande applicaties als services beschikbaar stellen.

###

Over Software AG
Software AG is de grootste onafhankelijke leverancier van bedrijfsinfrastructuur software. Onze 4.000 internationale klanten bereiken meetbare bedrijfsresultaten door het moderniseren en automatiseren van hun IT-systemen en het snel bouwen van nieuwe systemen en processen. Klanten kunnen met Software AG's oplossingen voldoen aan hun groeiende eisen en wensen.

Ons toonaangevende productportfolio omvat de beste oplossingen voor het beheren van data, het mogelijk maken van Service-Oriented Architecture en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Door de combinatie van bewezen technologie met marktkennis en best practices kunnen onze klanten hun organisaties sneller verbeteren en onderscheiden.

Software AG heeft meer dan 35 jaar ervaring in de IT-markt. De organisatie heeft ruim 3.800 medewerkers in dienst, verdeeld over vestigingen in vijftig landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland. Software AG is genoteerd aan de Frankfurt Stock Exchange (TecDAX, ISIN DE 0003304002 / SOW). In 2006 boekte Software AG een omzet van 483 miljoen euro. Meer informatie over Software AG is te vinden op www.softwareag.com