TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

12 september 2008

Opkomst van 44 procent bij volksraadpleging Purmerend

Wie zegt dat burgers niet betrokken zijn bij de politiek? De bestuurders van Purmerend hebben hier in ieder geval niet over te klagen. In een burgerpeiling van de gemeente Purmerend - uitgevoerd door TNS NIPO onder alle inwoners van veertien jaar en ouder - brachten 29.000 burgers hun stem uit op hun favoriete ontwerp voor een nieuwe Koemarkt. In totaal werden 66.000 burgers uitgenodigd om tussen 1 en 7 september deel te nemen aan deze volksraadpleging.

Waar recente burgemeesterreferenda bleven steken op opkomstpercentages van 25 procent (Eindhoven) en negen procent (Utrecht) en het referendum in Duiven een opkomst van 32 procent behaalde, wist de gemeente Purmerend dus maar liefst 44 procent van de burgers 'naar de stembus' te krijgen. De kiesdrempel was gelegd bij twintig procent.

Hoe is een dermate hoge opkomst mogelijk? Peter Kanne, verantwoordelijk voor het onderzoek bij TNS NIPO: `Het succes zit hem in de eerste plaats in de goede en alom aanwezige communicatie van de gemeente Purmerend. In de tweede plaats in het zo laag mogelijk houden van de drempel om een stem uit te brengen. We hebben het de burgers heel makkelijk gemaakt: ze konden hun stem een week lang via internet of schriftelijk uitbrengen. Een andere stimulator is het verloten van een scooter geweest.'

Wethouder Hans Krieger: `De opkomst is overweldigend. Het toont dat duizenden bewoners van Purmerend zich betrokken voelen bij de ontwikkelingen in onze stad. Krieger maakt het winnende ontwerp en de winnaar van de scooter vanavond (vrijdag 12 september om 20.30 uur) bekend op de Koemarkt.'

F2700 | TNS NIPOBase CAWI/POSTAL | Het veldwerk liep van 29 augustus tot en met 7 september 2008. In totaal werden 66.000 burgers uitgenodigd om tussen 1 en 7 september deel te nemen aan deze volksraadpleging.

Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24) of Remy Bleijendaal (tel: 020 522 54 19).