abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
12 september 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/IVW-2008/12830
Onderwerp
Kennisbehoud zeevaart IVW i.v.m. overdracht taken
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg van 5 juni 20081 over de beleidsbrief zeevaart heb ik
toegezegd uw Kamer nader te informeren over de wijze waarop de technische kennis op
het terrein van de zeevaart bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (verder: de Inspectie)
wordt geborgd in relatie tot de uitbesteding van technische inspecties ten behoeve van de
certificering.
In de beleidsbrief, tijdens het genoemde algemeen overleg en bij de daaraan
voorafgaande schriftelijke beantwoording van vragen van uw Kamer 2 ben ik mede
ingegaan op de achtergrond van overdracht van taken aan Klassenbureaus en de wijze
waarop de Inspectie hier toezicht op houdt. Door de uitbesteding van taken aan
Klassebureaus en het door de Inspectie uitgeoefende systeemtoezicht vindt een
accentverschuiving plaats van gedetailleerde technische kennis ten aanzien van
nieuwbouw naar systeemkennis. Mede in het licht hiervan heeft de Inspectie eind 2006 de
relevante kennisgebieden benoemd. In het verlengde daarvan ga ik in deze brief nader in
op uw vraag hoe de technische kennis binnen de Inspectie wordt geborgd.
De Inspectie borgt deze kennis op de volgende wijzen:
- inspecteurs volgen een gestructureerd opleidingstraject van een jaar alvorens
zelfstandig inspecties uit te voeren. Met ingang van 1 januari 2008 is er naast dit
nationale opleidingstraject tevens een Europees opleidingstraject voor Port State
1 Vergaderjaar 2007-2008, 31 409, nr. 7
2 Vergaderjaar 2007-2008, 31 409, nr. 2
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/IVW-2008/12830
Control-inspecteurs van kracht. Hierbij merk ik wel op dat het vinden van nieuwe
inspecteurs met voldoende aanvangskennis de laatste jaren moeilijker wordt door
concurrentie op arbeidsvoorwaarden uit het bedrijfsleven;
- structurele uitwisseling van gegevens, kennis en ervaring met andere
(inter)nationale toezichthouders (European Maritime Safety Agency (EMSA), Port
State Control (PSC) en buitenlandse inspectiediensten);
- optreden naar aanleiding van de resultaten van Internationale audits (International
Maritime Organisation (IMO) en EMSA);
- kennisuitwisseling in internationaal verband (IMO en EMSA) bij de
totstandkoming van regelgeving;
- het opleiden van auditors binnen de Inspectie;
- de ontwikkeling van relaties met kennis- en onderzoeksinstituten.
Systeemtoezicht betekent overigens niet dat de Inspectie alleen bedrjjfsaudits bij
Klassebureaus uitvoert. Een belangrijk deel van het borgen en verder ontwikkelen van
kennis komt voort uit de volgende eigen taken en bijbehorende inspecties aan boord van
schepen:
- certificering van passagiersschepen (32 inspecties in 2007);
- inspecties (risicogestuurd en thematisch) op zeeschepen in het kader van PSC
(967 inspecties in 2007);
- certificering van non-conventieschepen (459 inspecties in 2007);
- advisering van Klassenbureaus en reders (onder meer over interpretatie van
regels);
- het afhandelen van bezwaar en beroep in verband met de afgifte van certificaten
en het verlenen van ontheffingen en vrijstellingen;
- het optreden naar aanleiding van signalen uit de markt en incidenten.
Met u ben ik van mening dat het aspect kennisbehoud van cruciaal belang blijft, ook met
het oog op de voorgenomen verdere overdracht van taken aan Klassenbureaus.
Kennisbehoud bij de Inspectie zal daarom worden betrokken bij de voorziene evaluatie in
verband met deze overdracht.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat