Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 12 september 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGLM-2008/116 2070823610 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik mede namens de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de vragen van de leden De Rouwe en Haverkamp over snelheidsovertreders op het water.


1. Hebt u kennisgenomen van het bericht "Lefgozer op het water is ongrijpbaar"?


1. Ja.


2. Bent u bekend met het feit dat binnenvaartschippers en recreanten zich al jarenlang mateloos ergeren aan lieden die met speedboten, waterscooters en jetski's over het water razen en zich steeds asocialer opstellen ten opzichte van hun mederecreanten en de beroepsvaart?


2. Ja.


3. Is het waar, zoals de waterpolitie stelt, dat er een vrij grote groep mensen is die zich op het water niet druk maakt om de maximumsnelheid van 20 km per uur en zijn deze mensen (deels) bekend bij de politie? Klopt het dat deze snelheidsduivels op het water moeilijk te grijpen zijn, ook nadat overtreders keer op keer de wet overtreden?

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGLM-2008/116


4. Deelt u de mening dat de waterpolitie op dit moment beschikt over onvoldoende boten? Zo ja, wat gaat u doen om het probleem voor het komend vaarseizoen op te lossen? Zo neen, waarom niet?

3. en 4. Ik verwijs naar de beantwoording van de vragen 2 en 8 van de kamerleden Kuiken en Roefs, ingezonden 24 juni 2008 (207082361). Volledigheidshalve herhaal ik deze:
"Er wordt al opgetreden tegen overlast op het water door snelle motorboten. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en Rijkswaterstaat (RWS) werken daartoe samen in de Permanente Commissie Handhaving Binnenvaart (PCHB) en er zullen net als voorgaande jaren ook dit jaar weer acties worden gehouden om snelheidsovertredingen met snelle vaartuigen aan te pakken. Maar gezien de toenemen overlast bestaat nu reden om enkele aanvullende maatregelen te overwegen, in casu verbalisering op kenteken en het intrekken van het vaarbewijs." "Ja, dat is waar. De overlast van jetski's en andere snelle vaartuigen geeft aanleiding om dit te overwegen. Mijn ambtgenoot van Verkeer en Waterstaat zal bezien of de wetgeving die voor het innemen van het rijbewijs bestaat ook voor het vaarbewijs van toepassing kan worden verklaard.


1) Nederlands Dagblad, 17 juni 2008
2) "Dode en vermisten door ongelukken speedboten", http://www.nu.nl/news/1602340/10/rrs/Vermiste-na-speedbootongeval.html"


5. Een van de grootste problemen zou het feit zijn dat agenten een bestuurder ter plekke staande moeten houden om hem/haar een boete te geven. Het zou juridisch onmogelijk zijn om iemand te beboeten op basis van een kenteken. Deelt u de conclusie dat het op dit moment juridisch niet mogelijk is om een vaartuig dat volgens de wet een kenteken dient te voeren, op basis van dat zelfde kenteken te beboeten?
Zo ja welke stappen gaat u ondernemen om dit wel mogelijk te maken? Zo neen, waarom niet?

5. Een snel vaartuig kan voor een snelheidsovertreding niet op kenteken worden bekeurd, omdat alleen de schipper (de houder) van het snelle vaartuig en niet de eigenaar op een snelheidovertreding kan worden aangesproken. De schipper kan een ander zijn dan de eigenaar. Bovendien is het registratiesysteem voor snelle motorboten onvoldoende betrouwbaar.

Mede op grond van de resultaten uit eerder onderzoek (o.a. RDW en KLPD) overweeg ik om het bekeuren op kenteken mogelijk te maken. Ik wil daarover een definitief besluit nemen op basis van

- een nadere uitwerking van een nieuw registratiesysteem en de daaraan verbonden administratieve lasten;

---

VENW/DGLM-2008/116


- een inventarisatie van noodzakelijke wetswijzigingen en de te verwachten handhavingsinspanning;

- een beoordeling van de ernst en omvang van het probleem in relatie tot de effectiviteit van bovenstaande maatregelen om het probleem op te lossen. Ik zal ook bezien in hoeverre een (vrijwillige) registratie van recreatievaartuigen een optie is.
Desalniettemin blijft ook het staande houden van excessieve snelheidsovertreders op het water een probaat middel.

Het RDW rapport uitvoeringstoets naar verbeterde registratie van snelle motorboten (R/00612) zal digitaal beschikbaar worden gesteld.

6. Bent u van mening dat hier veel harder tegen opgetreden moet worden en dat recidive direct moet leiden tot invordering van het vaarbewijs?

7. Is het waar dat het op dit moment niet mogelijk is om een vaarbewijs in te nemen? Zo ja, bent u van mening dat op dit punt de waterpolitie met betrekking tot het vaarbewijs over dezelfde bevoegdheden dient te beschikken als de politie voor wat betreft de inbeslagname van een rijbewijs? Zo ja, kunt u concreet, met tijdspad, aangeven welke stappen u gaat zetten om deze bevoegdheden te introduceren? Zo neen, waarom niet?

6. en 7. De mogelijkheid tot intrekking van het vaarbewijs bestaat momenteel niet. De overlast van jetski's en andere snelle vaartuigen geeft hiertoe echter wel aanleiding. Ik onderzoek of het systeem dat voor het innemen van het rijbewijs bestaat ook voor het vaarbewijs van toepassing zou kunnen zijn. Ik zal u daarover voor het eind van het jaar berichten. Eventuele realisatie van de invorderingsmogelijkheid vergt een wetswijziging net als het verbaliseren op kenteken en zal ongeveer twee jaar in beslag nemen.

8. Welke mogelijkheden ziet u nog meer om het asociale gedrag van overtreders op het water aan te pakken?

8. Ik verwijs naar de beantwoording van de vragen 2 en 8 van de kamerleden Kuiken en Roefs, ingezonden 24 juni 2008 (207082361). Volledigheidshalve herhaal ik deze:
"Er wordt al opgetreden tegen overlast op het water door snelle motorboten. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en Rijkswaterstaat (RWS) werken daartoe samen in de Permanente Commissie Handhaving Binnenvaart (PCHB) en er zullen net als voorgaande jaren ook dit jaar weer acties worden gehouden om snelheidsovertredingen met snelle vaartuigen aan te pakken. Maar gezien de toenemen overlast bestaat nu reden om enkele aanvullende maatregelen te overwegen, in casu verbalisering op kenteken en het intrekken van het vaarbewijs."
---

VENW/DGLM-2008/116

"Ja, dat is waar. De overlast van jetski's en andere snelle vaartuigen geeft aanleiding om dit te overwegen. Mijn ambtgenoot van Verkeer en Waterstaat zal bezien of de wetgeving die voor het innemen van het rijbewijs bestaat ook voor het vaarbewijs van toepassing kan worden verklaard.

3) Nederlands Dagblad, 17 juni 2008

4) "Dode en vermisten door ongelukken speedboten", http://www.nu.nl/news/1602340/10/rrs/Vermiste-na-speedbootongeval.html"

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---