Vlaamse Overheid
leerlingenbegeleiding
Meer duidelijkheid over aanbod centra voor leerlingenbegeleiding
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
vrijdag 12 september 2008
De Vlaamse centra voor leerlingenbegeleiding (CLB's) gaan hun aanbod,
over de koepels heen, stroomlijnen. Daarover is vandaag een consensus
bereikt binnen de Vlaamse regering na advies van de VLOR. Dit betekent
dat zowel ouders, leerlingen, leerkrachten als scholen in elk CLB in
Vlaanderen beroep kunnen doen op hetzelfde basisaanbod. Minister van
OnderwijsFrank Vandenbroucke vindt de stroomlijning een belangrijke
stap in het verbeteren en performanter maken van het onderwijs. "In
een tijd waarin ouders en opvoeders geconfronteerd worden met een
alsmaar breder onderwijsverhaal is het belangrijk om de ondersteuning
die ze daarvoor kunnen gebruiken op een doorzichtige en duidelijke
manier aan te bieden."
Een duidelijke rol voor de centra voor leerlingenbegeleiding, zeg maar
het vroegere PMS en het vroegere medisch schooltoezicht (MST),
daarover is vandaag, via een besluit van de Vlaamse Regering een
akkoord bereikt tussen de regeringspartijen. Centraal daarin staat de
afspraak dat elk CLB in Vlaanderen een `gegarandeerd en duidelijk
basisaanbod' heeft waar zowel leerlingen, leerkrachten, ouders als
schooldirecties gebruik van kunnen maken. Daar bestonden tot dusver
nog teveel onduidelijkheden over. Het accent lag te sterk op een
louter vraaggestuurde werking wat maakte dat de verschillen tussen de
CLB's soms erg groot waren. "Op zich een goede zaak die vraaggestuurde
werking", zegt minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. "Maar
alleen daarop het accent leggen is niet goed. Dan onderbenutten we de
mogelijkheden van de CLB's en creëren we verwarring"
Daarom heeft de minister er op aangedrongen dat er duidelijkheid zou
komen in het aanbod van de CLB's. Voor henzelf, maar vooral ook voor
de leerlingen, ouders en leerkrachten. "Sommige mensen denken dat je
bij een CLB enkel terecht kunt voor studiekeuze. Anderen weten dan
weer dat het CLB zich ook bezighoudt met zaken als preventie en
vaccinatie. Een derde groep weet misschien niet dat de leerkrachten
ook terecht kunnen bij het CLB voor advies over hun aanpak. Al die
zaken hebben we nu gebundeld in een afsprakenkader. Dat kader zal
concreet vertaald worden en gaan we ook duidelijk communiceren met een
gerichte infocampagne naar scholen en ouders.
Om alles in goede banen te leiden krijgen de centra ook extra geld.
Vandenbroucke verhoogt het werkingsbudget met 948.000 euro. Dit extra
geld moet de 73 centra in staat stellen om goed, recent en aangepast
diagnostisch materiaal aan te kopen en om al hun medewerkers de juiste
expertise bij te brengen. Naast de brede infocampagne wil Frank
Vandenbroucke ook een conferentie organiseren over de
leerlingenbegeleiding. "Het zijn immers niet alleen de CLB's maar ook
de scholen zelf die vandaag veel investeren in de
leerlingenbegeleiding. De afstemming tussen beiden moeten we verder
uitklaren", aldus de minister.
Het basispakket dat de CLB's gaan aanbieden bestaat uit vier
onderdelen:
* Een vraaggestuurd leerlinggebonden aanbod, waarbij zowel ouders
als leerlingen begeleiding kunnen krijgen bij emotionele problemen
of advies bij leerstoornissen. De begeleiding van de instap in
deeltijdse leersystemen krijgt een duidelijke plaats.
* Een aanbod rond spijbelen en kleuterparticipatie, waarbij zowel
ouders, leerlingen als een schoolteam bij het CLB terecht kunnen.
* Schoolondersteuning, specifiek voor leerkrachten en schoolteams.
Zo kunnen ze bij het CLB terecht voor advies over hoe ze kunnen
reageren op specifieke sociale of psychische problemen bij
leerlingen. Er wordt ook afgesproken dat alle CLB's samen met de
scholen acties opzetten rond studiekeuze bij de overstap van het
lager naar het secundair onderwijs, de eerste naar de tweede graad
en bij de overstap van het middelbaar naar het hoger onderwijs.
* Medische onderzoeken en preventie waarbij de lichamelijke
ontwikkeling opgevolgd en beschermd wordt.
Naast de inhoudelijke afspraken zijn er ook afspraken vastgelegd over
de termijn waarbinnen de CLB's vragen moeten behandelen. "Dit is nodig
om duidelijkheid te scheppen, doelgericht te werken en om realistische
verwachtingen te creëren", zegt Vandenbroucke. "Sommige zaken nemen nu
eenmaal een zekere tijd in beslag als je kwaliteit wil bieden, en dat
moet je aan de mensen durven zeggen."
Concreet krijgen de CLB's maximaal 10 werkdagen de tijd voor het geven
van informatie en advies, zoals bij complexe vragen rond studiekeuze,
krijgen ze 40 werkdagen als ze een diagnose moeten stellen bij een
leerling en krijgen ze nog eens 10 dagen als er ook een formeel
verslag van de diagnose nodig is. "We gaan er van uit dat de CLB's de
meeste vragen van scholen of ouders snel kunnen oplossen. Maar soms
moet je tijd nemen om een problematiek juist in te kunnen schatten.
Dat mag even duren, maar we vonden toch dat zelfs de meest complexe
zaken op 8 à 10 weken uitgeklaard horen te zijn."
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Hendrik Van Poele, persmedewerker minister Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 49
GSM: 0497 48 19 51
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be