Vlaamse Overheid

leerlingenbegeleiding

Meer duidelijkheid over aanbod centra voor leerlingenbegeleiding

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

vrijdag 12 september 2008
De Vlaamse centra voor leerlingenbegeleiding (CLB's) gaan hun aanbod, over de koepels heen, stroomlijnen. Daarover is vandaag een consensus bereikt binnen de Vlaamse regering na advies van de VLOR. Dit betekent dat zowel ouders, leerlingen, leerkrachten als scholen in elk CLB in Vlaanderen beroep kunnen doen op hetzelfde basisaanbod. Minister van OnderwijsFrank Vandenbroucke vindt de stroomlijning een belangrijke stap in het verbeteren en performanter maken van het onderwijs. "In een tijd waarin ouders en opvoeders geconfronteerd worden met een alsmaar breder onderwijsverhaal is het belangrijk om de ondersteuning die ze daarvoor kunnen gebruiken op een doorzichtige en duidelijke manier aan te bieden."

Een duidelijke rol voor de centra voor leerlingenbegeleiding, zeg maar het vroegere PMS en het vroegere medisch schooltoezicht (MST), daarover is vandaag, via een besluit van de Vlaamse Regering een akkoord bereikt tussen de regeringspartijen. Centraal daarin staat de afspraak dat elk CLB in Vlaanderen een `gegarandeerd en duidelijk basisaanbod' heeft waar zowel leerlingen, leerkrachten, ouders als schooldirecties gebruik van kunnen maken. Daar bestonden tot dusver nog teveel onduidelijkheden over. Het accent lag te sterk op een louter vraaggestuurde werking wat maakte dat de verschillen tussen de CLB's soms erg groot waren. "Op zich een goede zaak die vraaggestuurde werking", zegt minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. "Maar alleen daarop het accent leggen is niet goed. Dan onderbenutten we de mogelijkheden van de CLB's en creëren we verwarring"

Daarom heeft de minister er op aangedrongen dat er duidelijkheid zou komen in het aanbod van de CLB's. Voor henzelf, maar vooral ook voor de leerlingen, ouders en leerkrachten. "Sommige mensen denken dat je bij een CLB enkel terecht kunt voor studiekeuze. Anderen weten dan weer dat het CLB zich ook bezighoudt met zaken als preventie en vaccinatie. Een derde groep weet misschien niet dat de leerkrachten ook terecht kunnen bij het CLB voor advies over hun aanpak. Al die zaken hebben we nu gebundeld in een afsprakenkader. Dat kader zal concreet vertaald worden en gaan we ook duidelijk communiceren met een gerichte infocampagne naar scholen en ouders.

Om alles in goede banen te leiden krijgen de centra ook extra geld. Vandenbroucke verhoogt het werkingsbudget met 948.000 euro. Dit extra geld moet de 73 centra in staat stellen om goed, recent en aangepast diagnostisch materiaal aan te kopen en om al hun medewerkers de juiste expertise bij te brengen. Naast de brede infocampagne wil Frank Vandenbroucke ook een conferentie organiseren over de leerlingenbegeleiding. "Het zijn immers niet alleen de CLB's maar ook de scholen zelf die vandaag veel investeren in de leerlingenbegeleiding. De afstemming tussen beiden moeten we verder uitklaren", aldus de minister.

Het basispakket dat de CLB's gaan aanbieden bestaat uit vier onderdelen:

* Een vraaggestuurd leerlinggebonden aanbod, waarbij zowel ouders als leerlingen begeleiding kunnen krijgen bij emotionele problemen of advies bij leerstoornissen. De begeleiding van de instap in deeltijdse leersystemen krijgt een duidelijke plaats.
* Een aanbod rond spijbelen en kleuterparticipatie, waarbij zowel ouders, leerlingen als een schoolteam bij het CLB terecht kunnen.
* Schoolondersteuning, specifiek voor leerkrachten en schoolteams. Zo kunnen ze bij het CLB terecht voor advies over hoe ze kunnen reageren op specifieke sociale of psychische problemen bij leerlingen. Er wordt ook afgesproken dat alle CLB's samen met de scholen acties opzetten rond studiekeuze bij de overstap van het lager naar het secundair onderwijs, de eerste naar de tweede graad en bij de overstap van het middelbaar naar het hoger onderwijs.
* Medische onderzoeken en preventie waarbij de lichamelijke ontwikkeling opgevolgd en beschermd wordt.

Naast de inhoudelijke afspraken zijn er ook afspraken vastgelegd over de termijn waarbinnen de CLB's vragen moeten behandelen. "Dit is nodig om duidelijkheid te scheppen, doelgericht te werken en om realistische verwachtingen te creëren", zegt Vandenbroucke. "Sommige zaken nemen nu eenmaal een zekere tijd in beslag als je kwaliteit wil bieden, en dat moet je aan de mensen durven zeggen."

Concreet krijgen de CLB's maximaal 10 werkdagen de tijd voor het geven van informatie en advies, zoals bij complexe vragen rond studiekeuze, krijgen ze 40 werkdagen als ze een diagnose moeten stellen bij een leerling en krijgen ze nog eens 10 dagen als er ook een formeel verslag van de diagnose nodig is. "We gaan er van uit dat de CLB's de meeste vragen van scholen of ouders snel kunnen oplossen. Maar soms moet je tijd nemen om een problematiek juist in te kunnen schatten. Dat mag even duren, maar we vonden toch dat zelfs de meest complexe zaken op 8 à 10 weken uitgeklaard horen te zijn."

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Hendrik Van Poele, persmedewerker minister Vandenbroucke Tel: 02 552 68 49
GSM: 0497 48 19 51
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be