11-9-2008
Duitsland aan banden als het gaat om beoogde tolverhoging
Duitsland heeft aangekondigd om per 1 januari 2009 een forse
tolverhoging door te voeren. De vraag is echter of er met het beoogde
pakket sprake is van discriminatie. Middels schriftelijke vragen heeft
VVD-europarlementariƫr Jeanine Hennis-Plasschaert bij de Europese
Commissie aan de bel getrokken.
De Commissie heeft haar vandaag verzekerd bovenop de zaak te zitten.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "In een interne markt moet er sprake zijn
van een level playing field. Fiscale en/of andersoortige cadeautjes
aan de 'eigen' wegvervoerders uitdelen, behoort dus niet tot de
mogelijkheden. Ook niet voor Duitsland."
Hieronder vindt u de schriftelijke vragen van Jeanine
Hennis-Plasschaert en de antwoorden van de Europese Commissie.
SCHRIFTELIJKE VRAAG van Jeanine Hennis-Plasschaert (ALDE) aan de
Commissie
Betreft: Duitse tolverhoging
Het Duitse concept Masterplan Logistics bevat voornemens voor (onder
meer) een forse tolverhoging m.i.v. 1 januari 2009. Het pakket aan
compensatiemaatregelen is complex. Binnen de huidige
Eurovignetrichtlijn lijkt de Duitse speelruimte voor verlaging MRB
(motorrijtuigenbelasting) of andere fiscale steun (waarmee geld kan
terugvloeien naar Duitse transporteurs) beperkt. De herziening van de
Eurovignetrichtlijn geeft echter potentieel meer speelruimte omdat
hogere inkomsten gegeneerd kunnen worden waaruit weer verdere
vergroeningssubsidies gefinancierd kunnen worden.
De vraag die voor de Europese Commissie aan de orde komt: is er met
het beoogde pakket sprake van discriminatie?
De casus is als volgt: de oorspronkelijke LKW-Maut werd verlaagd van
15 cent naar gemiddeld 12,4 cent. Het Duitse, maar ook het
internationale bedrijfsleven kreeg een compensatie van waarschijnlijk
250 miljoen euro. De vraag nu is hoeveel Duitsland onder de mogelijke
tolheffing per 2009 blijft zitten en in hoeverre specifiek het Duitse
bedrijfsleven daarvan profiteert t.o.v. de buitenlandse concurrentie.
Daarbij weegt ook mee dat het Duitse bedrijfsleven al profiteert van
andere maatregelen (e.g. 350 miljoen toegezegde de-minimisregeling die
gefinancierd wordt door niet volledig doorberekende infrakosten).
Daarvan betaalt het buitenlandse bedrijfsleven eigenlijk meer dan 38%.
1. Is de Commissie bereid haar visie in deze gedetailleerd uiteen te
zetten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan de Commissie zo precies
mogelijk zijn?
2. Is de Commissie het met mij eens dat er in ieder geval een kans
bestaat dat het Europese level playing field op deze manier wordt
ondermijnd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe wil de Commissie deze
problematiek aanpakken?
E-4547/08NL
Antwoord van de heer Tajani namens de Commissie
Overeenkomstig Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening
brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan
zware vrachtvoertuigen , als gewijzigd bij Richtlijn 2006/38 , kunnen
de lidstaten tol heffen om de kosten terug te winnen voor de bouw, het
onderhoud, de ontwikkeling en de exploitatie van de betrokken
infrastructuur. De lidstaten zijn echter niet verplicht dergelijke
kosten volledig terug te vorderen. Bij de invoering van zijn
tolsysteem in 2005 besloot Duitsland de respectieve kosten niet
volledig terug te vorderen. De Commissie is op de hoogte van recente
plannen om de toltarieven in Duitsland aan te passen en is hierover in
contact met de Duitse autoriteiten. Als deze plannen ook
overheidssteun behelzen die mogelijk van invloed kan zijn op de
interne markt, is Duitsland verplicht deze bij de Commissie aan te
melden. In haar beoordeling daarvan zal de Commissie erover waken dat
iedere aanpassing van de huidige tolregeling, met inbegrip van
compensaties voor hogere toltarieven, in overeenstemming zijn met de
regels inzake overheidssteun en de Gemeenschapswetgeving.
VVD