Onlangs heeft de gemeente onderzocht hoe tevreden de burger is met de
bezwaarschriftprocedure. Het doel van het onderzoek is duidelijk te
krijgen waar de dienstverlening aan de Rotterdammer beter kan.
Dit keer richtte het onderzoek zich voornamelijk op de kwaliteit van
het zogenaamde "ambtelijk horen". Sinds enige tijd vindt -op grond van
de verordening behandeling bezwaarschriften- een selectie plaats in
het type bezwaarschriften. Relatief minder complexe zaken handelt
Juridische diensten zelf af (ambtelijk horen), de overige zaken komen
terecht bij de Algemene bezwaarschriftencommissie. Juridische diensten
was benieuwd of Rotterdamse burgers tevreden zijn met deze wijze van
afhandeling van hun bezwaren.
Meedoen levert wat op!
Het onderzoek maakte gebruik van schriftelijke enquêtes, en leverde
genoeg concrete verbeterpunten op. De gemeente vindt het belangrijk
dat burgers hun mening geven. Om het belang van deelname te
benadrukken én om burgers te bedanken voor het meedoen, werden onder
de deelnemers cadeaubonnen verloot.
Burgers voelen zich gehoord
Over het algemeen scoren alle aspecten van de
bezwaarschriftbehandeling een ruime voldoende. Er zijn geen
uitschieters naar beneden, maar ook niet naar boven. De rapportcijfers
variëren van een 6 tot een 7,5. Het algemene eindoordeel is een ruime
6,5.
Burgers waarderen het horen door medewerkers van Juridische diensten
even hoog als het horen door de commissie. De training vaardigheden
"ambtelijk horen" die medewerkers hebben gevolgd, werpt zijn vruchten
af. Het bevestigt ook de resultaten van eerder onderzoek onder eigen
medewerkers en vertegenwoordigers van diensten die bij veel
hoorzittingen aanwezig zijn.
Maar het kan altijd beter
Uit het onderzoek bleek dat sommige zaken beter kunnen. Bijvoorbeeld
de telefonische bereikbaarheid, het beperken van juridisch jargon in
correspondentie en het nog explicieter benoemen van de argumenten van
de bezwaarmaker, zowel tijdens het horen als in het advies. Deze
punten zijn direct opgepakt. De telefonische bereikbaarheid is
verbeterd, na enkele technische aanpassingen. De belangrijkste brieven
zijn door een communicatieadviseur getoetst op leesbaarheid en zonodig
aangepast. Ook benoemen juristen de argumenten van de bezwaarmakers nu
nog duidelijker.
Gemeente Rotterdam