ChristenUnie


Kamermeerderheid kijkt over de grens

Kamermeerderheid kijkt over de grens

vrijdag 12 september 2008 11:11 De initiatiefnota "Grenzeloos genoeg(en)?" van de Tweede Kamerleden Cramer (ChristenUnie) Koopmans (CDA) krijgt steun van een Kamermeerderheid. In de nota worden knelpunten en kansen op een rij gezet voor alle grensoverschrijdende spoorverbindingen. Ernst Cramer: "Jarenlang is er te weinig aandacht geweest voor de grensoverschrijdende verbindingen. Het is mooi dat ze nu op de politieke agenda staan."

Geld
Opvallend is dat veel aanbevelingen geen geld kosten. Ernst Cramer: "Er zijn technische problemen, zoals verschil tussen de beveiligingssystemen, maar die zijn op te lossen. Het zit vooral in de afstemming tussen de verschillende overheden en vervoerders." Als voorbeeld werd in het debat gesproken over de moeilijke verkrijgbaarheid van kaartjes. "Voor een reis naar Zwitserland heb ik maar kaartjes gekocht via een buitenlandse website. Hier ligt een schone taak voor NS." Ook de informatievoorziening kan beter zegt Cramer: "Op station Enschede staan de treinen naar Duitsland niet op de informatieborden en sluiten ze slecht aan op de binnenlandse treinen."

Trajecten
ChristenUnie en CDA hebben in hun nota vijf trajecten aangewezen waar op korte termijn winst is te boeken. Het gaat om de trajecten:

o Enschede-Gronau (doortrekken naar Hengelo)
o Hengelo-Bad Bentheim-Rheine (introduceren regionale trein) o Roosendaal-Antwerpen (behoud van snelle verbinding) o Maastricht-Luik (duidelijkheid over toekomst station Eijsden) o Eindhoven-Heerlen-Aken (doortrekken intercity en ontwikkelen regionale lijn)

Ernst Cramer: "Dat wil echter niet zeggen dat er op de andere verbindingen niets moet gebeuren. In een krant stond dat wij tegen een verbinding Nijmegen-Kleef en Arnhem-Emmerich zouden zijn. Integendeel! Op de door ons genoemde verbindingen is alleen het snelst resultaat te halen. Maar voor mij geldt: hoe meer treinen hoe beter."

Petitie Limburg
Voorafgaand aan het debat ontving de Kamer een petitie van de regio Parkstad Limburg. Deze regio ontving onlangs 1,5 miljoen Europese subsidie voor het doortrekken van de Intercity Eindhoven-Heerlen naar Aken. Om deze verbinding mogelijk te maken wordt vanuit de regio daarnaast 10,6 miljoen geïnvesteerd in een passeerspoor bij Landgraaf en uitbreiding van station Herzogenrath net over de Duitse grens. "Voor een echt duurzame oplossing moet eerst nog een paar kilometer spoor verdubbeld worden en geëlektrificeerd. Dan ontstaat een echt snelle verbinding tussen de kennisregio's Eindhoven en Aken en hoeven er ook geen treinen meer uit te vallen zoals nu wel eens gebeurd als er een goederentrein langs moet. De intercity is volgens onderzoek meer dan rendabel. Wij vragen dan ook van de bewindslieden om dit samen met de regio op te pakken," aldus Cramer.

Concessies
Over een aantal jaar wil Parkstad Limburg het regionaal OV samen met de Duitse buren gaan aanbesteden zodat er één netwerk van regionale treinen ontstaat. Daarop vooruitlopend zijn in Limburg al drie nieuwe haltes gebouwd en worden in de regio Aken vele kilometers nieuwe verbindingen gerealiseerd. Cramer: "Deze gezamenlijke aanpak zou ook in Groningen en Twente succesvol kunnen zijn. Staatssecretaris Huizinga kan hierbij de regio's ondersteunen om te komen tot afstemming van de verschillende concessies aan beide kanten van de grens."

Steun voor de regio
CDA en ChristenUnie benadrukten in het debat dat het regionale grensoverschrijdende spoorvervoer allereerst een verantwoordelijkheid is voor de regio's. Vanuit de regio's zijn er al verschillende initiatieven. Zo wil Twente de spoorlijn
Munster-Gronau-Glanerbrug-Enschede doortrekken naar Hengelo en heeft Drenthe plannen voor een nieuwe spoorlijn Emmen-Meppen. Volgens Ernst Cramer hebben zij daarbij echter de steun nodig van het Rijk: "Het Rijk kan goede initiatieven zoals de aanleg van een inhaalspoor bij Glanerbrug steunen en ten behoeve van de regio als gesprekspartner voor buitenlandse overheden fungeren."

Minister Eurlings en Staatssecretaris Huizinga zijn enthousiast over de nota en hebben toegezegd volgende maand bij de presentatie van de `mobiliteitsaanpak' in te gaan op de 22 aanbevelingen van de initiatiefnemers en de aanvullende opmerkingen van de andere fracties. Naar aanleiding van deze reactie zal het debat worden voortgezet.