ChristenUnie
Kamermeerderheid kijkt over de grens
Kamermeerderheid kijkt over de grens
vrijdag 12 september 2008 11:11 De initiatiefnota "Grenzeloos
genoeg(en)?" van de Tweede Kamerleden Cramer (ChristenUnie) Koopmans
(CDA) krijgt steun van een Kamermeerderheid. In de nota worden
knelpunten en kansen op een rij gezet voor alle grensoverschrijdende
spoorverbindingen. Ernst Cramer: "Jarenlang is er te weinig aandacht
geweest voor de grensoverschrijdende verbindingen. Het is mooi dat ze
nu op de politieke agenda staan."
Geld
Opvallend is dat veel aanbevelingen geen geld kosten. Ernst Cramer:
"Er zijn technische problemen, zoals verschil tussen de
beveiligingssystemen, maar die zijn op te lossen. Het zit vooral in de
afstemming tussen de verschillende overheden en vervoerders." Als
voorbeeld werd in het debat gesproken over de moeilijke
verkrijgbaarheid van kaartjes. "Voor een reis naar Zwitserland heb ik
maar kaartjes gekocht via een buitenlandse website. Hier ligt een
schone taak voor NS." Ook de informatievoorziening kan beter zegt
Cramer: "Op station Enschede staan de treinen naar Duitsland niet op
de informatieborden en sluiten ze slecht aan op de binnenlandse
treinen."
Trajecten
ChristenUnie en CDA hebben in hun nota vijf trajecten aangewezen waar
op korte termijn winst is te boeken. Het gaat om de trajecten:
o Enschede-Gronau (doortrekken naar Hengelo)
o Hengelo-Bad Bentheim-Rheine (introduceren regionale trein)
o Roosendaal-Antwerpen (behoud van snelle verbinding)
o Maastricht-Luik (duidelijkheid over toekomst station Eijsden)
o Eindhoven-Heerlen-Aken (doortrekken intercity en ontwikkelen
regionale lijn)
Ernst Cramer: "Dat wil echter niet zeggen dat er op de andere
verbindingen niets moet gebeuren. In een krant stond dat wij tegen een
verbinding Nijmegen-Kleef en Arnhem-Emmerich zouden zijn. Integendeel!
Op de door ons genoemde verbindingen is alleen het snelst resultaat te
halen. Maar voor mij geldt: hoe meer treinen hoe beter."
Petitie Limburg
Voorafgaand aan het debat ontving de Kamer een petitie van de regio
Parkstad Limburg. Deze regio ontving onlangs 1,5 miljoen Europese
subsidie voor het doortrekken van de Intercity Eindhoven-Heerlen naar
Aken. Om deze verbinding mogelijk te maken wordt vanuit de regio
daarnaast 10,6 miljoen geïnvesteerd in een passeerspoor bij Landgraaf
en uitbreiding van station Herzogenrath net over de Duitse grens.
"Voor een echt duurzame oplossing moet eerst nog een paar kilometer
spoor verdubbeld worden en geëlektrificeerd. Dan ontstaat een echt
snelle verbinding tussen de kennisregio's Eindhoven en Aken en hoeven
er ook geen treinen meer uit te vallen zoals nu wel eens gebeurd als
er een goederentrein langs moet. De intercity is volgens onderzoek
meer dan rendabel. Wij vragen dan ook van de bewindslieden om dit
samen met de regio op te pakken," aldus Cramer.
Concessies
Over een aantal jaar wil Parkstad Limburg het regionaal OV samen met
de Duitse buren gaan aanbesteden zodat er één netwerk van regionale
treinen ontstaat. Daarop vooruitlopend zijn in Limburg al drie nieuwe
haltes gebouwd en worden in de regio Aken vele kilometers nieuwe
verbindingen gerealiseerd. Cramer: "Deze gezamenlijke aanpak zou ook
in Groningen en Twente succesvol kunnen zijn. Staatssecretaris
Huizinga kan hierbij de regio's ondersteunen om te komen tot
afstemming van de verschillende concessies aan beide kanten van de
grens."
Steun voor de regio
CDA en ChristenUnie benadrukten in het debat dat het regionale
grensoverschrijdende spoorvervoer allereerst een verantwoordelijkheid
is voor de regio's. Vanuit de regio's zijn er al verschillende
initiatieven. Zo wil Twente de spoorlijn
Munster-Gronau-Glanerbrug-Enschede doortrekken naar Hengelo en heeft
Drenthe plannen voor een nieuwe spoorlijn Emmen-Meppen. Volgens Ernst
Cramer hebben zij daarbij echter de steun nodig van het Rijk: "Het
Rijk kan goede initiatieven zoals de aanleg van een inhaalspoor bij
Glanerbrug steunen en ten behoeve van de regio als gesprekspartner
voor buitenlandse overheden fungeren."
Minister Eurlings en Staatssecretaris Huizinga zijn enthousiast over
de nota en hebben toegezegd volgende maand bij de presentatie van de
`mobiliteitsaanpak' in te gaan op de 22 aanbevelingen van de
initiatiefnemers en de aanvullende opmerkingen van de andere fracties.
Naar aanleiding van deze reactie zal het debat worden voortgezet.