Universiteit van Tilburg

11 september 2008

Bèta-meisjes krijgen studieadvies voor 'softe' exacte vakken

Promotie Josje Knoop aan Universiteit van Tilburg

Nederland heeft al jaren te maken met een tekort aan vooral vrouwelijke betastudenten. In haar proefschrift 'Digitale sTUdiekeuzecoach' stelt Josje Knoop dat als meisjes voor exacte vakken kiezen, dat vooral de 'softere' varianten zijn. In hun keuze laten zij zich ook leiden door studieadviezen. Op 19 september verdedigt Knoop dit proefschrift aan de Universiteit van Tilburg.

Om meer studenten voor de betatechnische vakken te werven, startte de overheid in de jaren tachtig diverse campagnes. Deze waren met name gericht op meisjes. Een actief beleid voor studiekeuzes en de juiste begeleiding van leerlingen werd daarom ingevoerd op scholen. Knoop stelt in haar proefschrift de vraag of die aanpak succes heeft gehad. Zij deed hiervoor onderzoek onder studenten van de Universiteit van Eindhoven, waarvoor zij een studiekeuzeprogramma ontwikkelde op het internet, de digitale sTUdiekeuzecoach. Met de uitkomst van de onderzoeksgegevens wilde zij nagaan waardoor leerlingen zich laten leiden in het vormen van hun studiekeuze. En met name voor de richting van het technische vervolgonderwijs. Knoop onderzocht de resultaten van 365 eerstejaars studenten aan de hand van twee digitale vragenlijsten en aanvullend kwalitatief onderzoek.

Jongens krijgen vaker adviezen voor ingenieursopleidingen Opmerkelijk in het onderzoek is dat meisjes met beta interesse vaker dan jongens advies kregen voor een 'brede ingenieursopleiding', zoals Bouwkunde en Biomedische Technologie. Deze adviezen zijn mede gebaseerd op de interesses die de leerlingen zelf naar voren brachten. Jongens met een Natuur en Techniek profiel werd juist een 'klassieke ingenieursopleiding' geadviseerd, zoals Technische Natuurkunde, Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde. Knoop toont ook aan dat leerlingen met adviezen voor hbo-onderwijs in technische vakken vaker afweken van de verstrekte adviezen en kozen voor andere vakken, dan leerlingen die naar het wetenschappelijk onderwijs gingen. Studiekeuzeadvies leidt volgens Knoop niet significant tot minder uitval in het eerste jaar van de nieuwe opleiding. Wel relatief veel uitvallers waren er in de categorie leerlingen die een studiekeuze maakte welke niet overkwam met het niveau- en opleidingsadvies.