Brussel, 11 september 2008
"Verschillende talen, één doel": Commissie, UEFA en FARE geven in het
voetbalseizoen 2008-2009 de aftrap voor een gezamenlijke tv-spot die
tolerantie door het leren van talen propageert
In het kader van het Europees Jaar van de interculturele dialoog 2008
introduceren de Europese Commissie, de UEFA (Unie van Europese
voetbalbonden) en FARE (Football Against Racism in Europe - voetbal tegen
racisme in Europa) een gezamenlijke tv-spot waarin aandacht wordt besteed
aan tolerantie en de rol van talen als brug tussen mensen. In de spot zijn
drie groepen voetbalsupporters te zien die helemaal opgaan in een wedstrijd:
ongeacht hun culturele achtergrond, afkomst of taal delen zij hun liefde
voor voetbal en reageren zij op dezelfde manier in verschillende authentieke
settings. Vanaf 16 september krijgen miljoenen tv-kijkers in heel Europa en
daarbuiten de spot te zien in de pauze van de wedstrijden tijdens het hele
seizoen van de UEFA Champions League. Dit initiatief komt op het moment
waarop de Commissie op het punt staat haar nieuwe strategische mededeling
over meertaligheid te presenteren, waarin het leren van talen en het behoud
en de bevordering van culturele en taalkundige verscheidenheid wordt
gepropageerd.
Leonard Orban, Europees commissaris voor meertaligheid, zei het
volgende: "Een gevoel van saamhorigheid op basis van taalkundige en
culturele verscheidenheid is een werkzaam middel tegen intolerantie.
Meertaligheid bevordert wederzijds begrip en kan daardoor veel
bijdragen aan de dialoog tussen mensen, of dit nu op school, op het
werk of tijdens de vrije tijd is. Zoals uit deze 30 seconden lange
tv-spot blijkt, is voetbal een goed medium voor interactie en voor het
leren over andere culturen en talen".
"Dit is de tweede tv-spot die de UEFA in coproductie met de Europese
Commissie heeft uitgebracht in twee jaar tijd", aldus David Taylor,
secretaris-generaal van de UEFA, "en dit is een uitstekende manier om
onze relatie verder te ontwikkelen. UEFA voert een
zero-tolerancebeleid in de strijd tegen racisme in het voetbal en uit
dit nieuwe filmpje blijkt onze onvoorwaardelijke inzet voor dit doel."
De tv-spot is een coproductie van de Commissie, de UEFA en FARE, die
deze ook hebben gebruikt voor hun campagne "Unite Against Racism", die
op 7 juni in Zwitserland van start is gegaan in het kader van de UEFA
EURO 2008(TM). Door drie verschillende groepen voetbalsupporters te
laten zien in verschillende settings maar met dezelfde reacties op een
voetbalwedstrijd die eindigt met een doelpunt, slaat deze coproductie
een brug naar het motto van het Europees Jaar van de interculturele
dialoog, namelijk "Samen in verscheidenheid".
Deze tv-spot wordt uitgezonden in de pauze van alle 125 wedstrijden en
bereikt naar verwachting meer dan 140 miljoen kijkers tijdens elke
wedstrijdweek van de UEFA Champions League, die duurt van september
2008 tot en met mei 2009. Alleen al in Europa wordt de spot
uitgezonden in meer dan 40 landen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een
partnerschap met de UEFA, die hiervoor de 30 seconden zendtijd
beschikbaar heeft gesteld die voor sociale initiatieven is
uitgetrokken.
De nieuwe strategische mededeling over meertaligheid wordt volgende
week gepresenteerd.
Zie
European Union