Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE

Atos Consulting presenteert landelijk onderzoek naar waardering online edities dagbladen

Gebruiksgemak doorslaggevend voor populariteit
en bereik online edities kranten

Utrecht, 11 september 2008 - Uitgevers van online edities van dagbladen kunnen het bezoek aan hun website een forse impuls geven door te investeren in gebruiksgemak. Niet alleen zorgt gebruiksvriendelijkheid voor meer traffic, óók de loyaliteit onder lezers wordt er zichtbaar door bevorderd. Naast gebruiksgemak is de mate waarin online dagbladen tegemoetkomen aan de informatiebehoefte van bezoekers een belangrijke graadmeter voor hun populariteit. Een goede reputatie van de papieren krant resulteert daarentegen niet per definitie in hogere bezoekersaantallen van de elektronische editie. Dat zijn de opmerkelijke resultaten uit een onderzoek dat Atos Consulting heeft verricht onder ruim 500 lezers van online landelijke en regionale kranten. De onderzoeksresultaten worden op 16 september gepresenteerd tijdens het seminar 'Innovatieve verdienmodellen voor online media' van Atos Consulting.

Online edities van dagbladen worden steeds belangrijker voor uitgevers. Zo stijgt het bereik van deze sites en het aantal bezoekers explosief. In het eerste kwartaal van 2008 bezochten 5,9 miljoen mensen per maand de gezamenlijke krantensites. Dit is een stijging van 30 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het onderzoek van Atos Consulting biedt handvatten waarmee uitgevers het bereik van hun websites kunnen maximaliseren. Zo blijkt dat gebruiksgemak dé factor is die het bezoek aan online dagbladen het meest beïnvloedt. Naarmate bezoekers meer gebruiksgemak ervaren, neemt niet alleen de frequentie van het bezoek toe, maar bevinden lezers zich ook langer op de site. Bovendien stimuleert gebruiksgemak de loyaliteit aan het dagblad.

Ook de mate waarin de redactionele inhoud aansluit op de informatiebehoefte van lezers is een belangrijke maatstaf voor de waardering van deze sites. Hoe hoger de tevredenheid met de inhoud, hoe vaker bezoekers de website raadplegen. Opvallend is dat een positieve waardering van de inhoud niet resulteert in een langere verblijfsduur per bezoek. De waardering van de printversies van zowel landelijke als regionale dagbladen blijkt geen enkel positief effect te hebben op het bezoek aan de online edities van deze kranten. Deze waardering is gemeten op basis van waarden als 'betrouwbaar', 'eerlijk', 'interessant', 'uitnodigend' en 'vermakelijk'. Hieruit blijkt dat de positieve merkbeleving van een krant geen extra stimulans is voor de traffic op de website van deze krant.

Regionale edities scoren slechter
Uit het onderzoek komt naar voren dat 66 procent van de lezers tevreden is met de online uitgave van hun krant. Ruim de helft van de bezoekers die niet tevreden zijn, wijt dit aan het ontbreken van gebruiksgemak. 17 procent benadrukt dat te weinig sprake is van diepgang in de redactionele inhoud. Online edities van landelijke dagbladen scoren daarnaast zichtbaar beter dan regionale kranten. Zo vinden ruim 4 op de 10 bezoekers van regionale krantensites dat deze voor verbetering vatbaar zijn. Dit geldt voor slechts 3 op de 10 bezoekers van de drie grootste landelijke sites. Het is dan ook niet verwonderlijk dat regionale krantensites er minder goed in slagen bezoekers aan zich te binden.

Verder is sprake van duidelijke verschillen in de informatiebehoefte van specifieke doelgroepen. Zo willen mannen meer kennis vergaren - in het bijzonder op het gebied van buitenlands, financieel en sportnieuws - en zoeken vrouwen vaker naar ontspanning en entertainment. Zo hebben zij zichtbaar meer interesse in rubrieken als Weer en Verkeer, familieberichten en shownieuws. Wel zijn mannen en vrouwen in dezelfde mate geïnteresseerd in binnenlands en regionaal nieuws. Lager opgeleide bezoekers hebben in vergelijking met hoger opgeleiden meer interesse in entertainment en ontwikkelingen die zich in hun directe leefomgeving afspelen. Voor jongeren speelt interactiviteit een doorslaggevende rol. Zo zijn polls, discussiefora en de mogelijkheid tot het personaliseren van de website geschikte methodes om de toekomstige generatie krantenlezers aan de online edities te binden.

###
Over Atos Consulting
Atos Consulting is een toonaangevende, internationale business- en IT-consultancy organisatie met wereldwijd meer dan 2.500 gedreven professionals, van wie er circa 950 in Nederland werken. Atos Consulting is de partner voor klanten die zoeken naar effectieve oplossingen op het gebied van rendement, organisatie, processen en control. Zij biedt diepgaande kennis van branchespecifieke, primaire processen én van ondersteunende processen, zoals Finance, HRM en IT. Indien nodig biedt Atos Consulting ook interim management of neemt zij processen over. Daarbij neemt Atos Consulting een onafhankelijke positie in, adviseert zij deskundig en werkt nauw samen - voor en mét klanten.

Atos Consulting is een zelfstandig onderdeel van Atos Origin, de grootste beursgenoteerde Europese IT-dienstverlener (omzet ruim 5,8 miljard euro), waar ruim 50.000 mensen werken, van wie circa 9.000 in Nederland. Atos Origin stelt haar klanten - top 500-ondernemingen - in staat hun visie om te zetten in resultaten door strategische advisering, systeemintegratie en managed operations. Bezoek voor meer informatie over onze werkwijze, klanten en resultaten: www.atosconsulting.nl



Ingezonden persbericht