Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Patiënt met rugpijn trekt pas laat aan de bel
Behoefte aan informatie over rugpijn via huisarts of internet is groot
Capelle a/d IJssel, 11 september 2008 - Wie last heeft van lage rugpijn, bezooekt pas laat een medische hulpverlener. Tegelijkertijd voelt men zich bij dit bezoek niet altijd serieus genomen. Dat blijkt uit onderzoek dat Pfizer heeft laten uitvoeren door TNS NIPO onder ruim 500 patiënten met lage rugpijn. Daaruit blijkt ook dat er veel behoefte is aan informatie, liefst verkregen via de huisarts of het internet. Op de website www.stopdepijn.nl is daarom vanaf nu uitgebreide informatie over lage rugpijn te vinden.
Negen op de tien patiënten vinden dat de anesthesioloog en de neurochirurg hun rugklachten wel serieus nemen. Veel minder tevreden zijn ze over de huisarts en de bedrijfsarts. Bij hen heeft slechts de helft het gevoel dat ze serieus worden genomen terwijl ruim één op de tien patiënten zich helemaal niet serieus voelt genomen. Bij de huisarts komt dit in een derde van de gevallen doordat hij/zij niets doet en in een vijfde van de gevallen doordat hij/zij niet (direct) wil doorverwijzen naar een specialist. Bij de bedrijfsarts krijgt men het minst vaak een behandeling of behandeladvies.
Top 5 van geraadpleegde hulpverleners
Patiënten met lage rugpijn hebben bijna allemaal wel eens een medische hulpverlener bezocht. Maar het duurt vaak wel een paar weken (25%) of maanden (23%) voordat men deze stap zet. De meeste patiënten (90%) kloppen het eerst aan bij hun huisarts. Dit is ook de meest geraadpleegde hulpverlener. De top 5 van meest geraadpleegde deskundigen ziet er als volgt uit:
1. huisarts (92%)
2. fysiotherapeut (78%)
3. neuroloog (55%)
4. manueel therapeut (38%)
5. orthopeed/orthopedisch chirurg (34%)
Rugpijn beïnvloedt dagelijks leven
Het onderzoek wijst verder uit dat bijna de helft van de respondenten de afgelopen 12 maanden dagelijks last heeft gehad van lage rugpijn. Deze pijn heeft vrij veel invloed op het dagelijkse leven. Ruim driekwart ondervindt redelijk tot zeer veel hinder van de rugpijn, vooral in het sociale leven. De meest voorkomende klachten zijn uitstraling, pijn, een doof gevoel en tintelingen.
Veel behoefte aan informatie
Patiënten stellen het op prijs als ze meer informatie krijgen over hun klachten. Twee derde heeft daaraan behoefte. Het liefst ontvangen ze informatie via hun huisarts of internet. Men is vooral geïnteresseerd in de behandeling van lage rugklachten. Pfizer speelt op deze behoefte in door informatie op te nemen over lage rugpijn op de website www.stopdepijn.nl. Ook is hier een speciale folder te downloaden die speciaal gericht is op mensen met lage rugpijn met uitstraling.
Over www.stopdepijn.nl
De website www.stopdepijn.nl is speciaal samengesteld voor mensen met zenuwpijn en hun familie en vrienden. Zij vinden hier informatie over zenuwpijn (neuropathische pijn), de oorzaak van deze pijn en de behandelingsmethoden. De website is een initiatief van geneesmiddelenfabrikant Pfizer.
Over Pfizer, samenwerken aan een gezondere wereld
Pfizer, opgericht in 1849, is 's werelds grootste farmaceutische bedrijf en ontdekt, ontwikkelt, fabriceert en verkoopt receptgeneesmiddelen in 10 therapeutische gebieden waaronder oncologie (kanker), cardiovasculair (hart- en vaatziekten), pijn, neuroscience (neurowetenschap) en infectieziekten inclusief HIV/AIDS. Pfizer is tevens 's werelds grootste veterinaire (dier) geneesmiddelenfabrikant.
Pfizer voert meer biomedisch onderzoek uit dan welke andere organisatie en er werken 12.000 professionals in de 6 wereldwijde Research & Development centra, waaronder het Europese R&D hoofdkantoor in Sandwich, Groot-Brittannië.
In 2007 heeft Pfizer Inc ruim 8 miljard dollar in onderzoek & ontwikkeling naar nieuwe geneesmiddelen geïnvesteerd.
Wereldwijd werken er meer dan 80.000 mensen in meer dan 90 landen bij Pfizer Inc. Allen zijn toegewijd aan het bijdragen aan een gezondere wereld.