Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 11 september 2008

Alternatief plan MOgroep Kinderopvang;
Wel maatregelen, maar mét behoud van toegankelijkheid en kwaliteit

MOgroep Kinderopvang presenteert een alternatief voor de bezuinigingsvoorstellen van het kabinet. Kern van het plan is dat een lange termijnvisie op de kinderopvang nodig is om toegankelijkheid én kwaliteit van de kinderopvang te behouden en professioneel uit te bouwen. Voor de korte termijn wordt een alternatief dekkingsvoorstel gedaan. Daarmee worden de bezuinigingsmaatregelen van het kabinet zo omgebogen dat geen afbreuk gedaan wordt aan de opwaartse lijn van de laatste jaren.

Door de voorgenomen maatregelen van het kabinet dreigt een trendbreuk. De kinderopvang is spectaculair gegroeid. Nederland is bezig met een inhaalslag. Acceptatie, capaciteit en kwaliteit zijn duidelijk toegenomen.

Het kabinet constateert dat de omvang en de groei van de verschillende vormen kinderopvang ruimschoots de prognoses overtreffen. MOgroep Kinderopvang stelt dat de prognoses niet realistisch zijn. Hierdoor dreigt een jaarlijkse herhaling van bezuinigingsvoorstellen. Dat kan alleen voorkomen worden als nu een visie wordt ontwikkeld op de toekomst van de kinderopvang voor de langere termijn.

MOgroep Kinderopvang doet het voorstel aan het kabinet om een Taskforce Kinderopvang - Onderwijs in te stellen. Deze Taskforce werkt een investerings- en een implementatieprogramma uit voor de komende vijf jaar op basis van realistische prognoses. Daarnaast wordt een visie ontwikkeld op de toekomstige organisatie van de combinatie arbeid en zorg en de integrale pedagogische opdracht voor alle voorzieningen rondom kinderen van 0-13 jaar. Hierin wordt vormgegeven aan eigentijdse dagarrangementen waarbij kinderopvang (inclusief gastouderopvang), peuterspeelzalen en onderwijs nauw samenwerken en optimaal op elkaar aansluiten.

De alternatieve (dekkings)voorstellen voor de korte termijn leveren een bijdrage aan de professionele ontwikkeling van de kinderopvang in Nederland. Kern van de voorstellen is dat een helder onderscheid gemaakt wordt tussen informele oppas en professionele kinderopvang (o.a. certificering gastouderopvang en gastouders). De informele oppas (opa- en omaregeling) komt dan niet meer in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag.

Perscontacten: Kyra van der Meulen 06 51 78 45 84

Bijlagen: - Samenvatting alternatieve maatregelen (zie volgende pagina)
- Alternatief plan MOgroep Kinderopvang (zie bijgevoegd pdf document)

Samenvatting voorstellen en alternatieve dekking


. Metingen van de effecten van verlaging van de kinderopvangtoeslag op de arbeidsparticipatie en het gebruik van kinderopvang om te voorkomen dat de toegankelijkheid van kinderopvang in het geding komt.
. Wettelijk recht op kinderopvang. Een algemeen wettelijk kader zoals het wettelijk recht op kinderopvang voor ieder kind geeft een heldere en minder vrijblijvende plaatsbepaling van kinderopvang als voorziening binnen een eigentijds dagarrangement voor kinderen.
. Geen informele opvang onder de Wet kinderopvang. Afgezien van de financiële consequenties die gemoeid zijn met de informele opvang, kan deze lijn nooit leiden tot een duurzame en professionele kinderopvang met kwaliteitsgaranties waarop ouders kunnen bouwen (opbrengst circa E 270 miljoen).
. Certificering gastouderbureaus en gastouders. Alleen gecertificeerde opvang dient voor kinderopvangtoeslag in aanmerking te komen. De voorwaarden voor certificering dienen op hoofdlijnen in de Wet kinderopvang te worden vastgelegd. (opbrengst circa E 41 miljoen).
. Verbeteren prognoses werkgeversbijdrage. Op basis van de groeiprognose van het CPB en de toezegging van het kabinet dat in 2011 nog tenminste E 325 miljoen aan Rijksbijdrage naar de gastouderopvang gaat bedraagt de verwachte omzet van de branche in 2011 ca. E 3,2 miljard. De geplande werkgeversbijdrage is volgens het kabinet dan 28% hetgeen neerkomt op een werkgeversbijdrage in 2011 van E 900 miljoen. In de huidige Rijksbegroting is voor 2011 een bedrag aan werkgeversbijdrage opgenomen van E 719 miljoen (een verschil van circa E 180 miljoen).
. Efficiënt gebruik middelen Enveloppe kinderopvang. Voor de peuterspeelzalen is op jaarbasis E 60 miljoen extra middelen beschikbaar uit de Enveloppe kinderopvang ten behoeve van de bevordering van kwaliteit en de tegemoetkoming voor ouderbijdragen. Daarnaast besteden gemeenten op jaarbasis E 200 miljoen voor de instandhouding van de peuterspeelzalen. MOgroep Kinderopvang stelt dat voor de invoering van één wet-en financieringsregeling voor alle 0-4 jarigen samenvoeging van de huidige gescheiden geldstromen op korte termijn zeer gewenst. Hierover moet het kabinet afspraken maken met de VNG en de afzonderlijke gemeenten.
. Convenant huurprijzen. De branche wil een convenant sluiten met woningbouwcorporaties en gemeenten over maatschappelijke (realistische) huren voor kinderdagverblijven en BSO. Opbrengst: besparing op huisvestingslasten,
. Eigentijdse dagarrangementen. Het stimuleren van eigentijdse dagarrangementen (aanpassing schooltijden en betere aansluiting op de kinderopvang) waardoor er meer rust ontstaat voor ouders en kinderen en betere afstemming op de werktijden van ouders.
. De indexering van de maximum uurvergoeding handhaven. De veronderstelling dat de branche een bevriezing van het uurtarief kan opvangen is niet in overeenstemming met de realiteit. Slechts een minderheid van de kinderopvangorganisaties heeft voldoende marge om de stijgende kosten van CAO-eisen, huren, etc. op te vangen zonder tariefsverhoging.
. Geen differentiatie van tarieven. Er wordt geen onderscheid gemaakt in de door de overheid maximum te vergoeden uurtarieven tussen kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Dit betekent dat het tarief van E 2,50 en van E 4,00 per uur voor de gastouderopvang en de verlaging van het BSO-tarief geschrapt worden.

Resumé
|                |kabinet    |MOgroep Kinderopvang|
|                |           |                    |
|Inzet Enveloppe |385        |385                 |
|Maatregelen     |360        |311                 |
|gastouderopvang |           |                    |
|Tabel           |308        |308                 |
|kinderopvangtoes|           |                    |
|lag             |           |                    |
|Bevriezen max.  |97         |0                   |
|uurvergoeding en|           |                    |
|overig          |           |                    |
|Prognose        |           |+    180            |
|werkgeversbijdra|           |                    |
|ge              |           |                    |
|                |1150       |1184                |

---- --