Ingezonden persbericht


PERSBERICHT, Amsterdam 10 september 2008

SINGLE IS UIT, VASTE RELATIE IS IN!
CosmoGIRL! enquête voorspelt hoe meiden van nu over 20 jaar leven

Over 20 jaar is maar 1% van de huidige groep meiden van 14 tot 17 jaar single. De rest is gesetteld met een vaste relatie, waarvan 50% getrouwd. Een derde woont en werkt in het buitenland (Amerika, Spanje of Engeland). Ze roken weinig, maar een borrel lusten ze wel. Dat blijkt uit een enquête van de grootste girls glossy van Nederland, CosmoGIRL!, die door maar liefst 4.500 meisjes werd ingevuld. CosmoGIRL! is autoriteit op het gebied van wat jonge meiden willen, denken en voelen, en bestaat morgen vijf jaar.

Een topbaan? Graag!
De enquête vroeg meiden naar hun leven nu en voorspelt trends voor de komende twintig jaar. Met opzienbarende resultaten. Als het aan de girls ligt, gaat het glazen plafond eindelijk aan diggelen: 96% van de ondervraagden zegt `ja' tegen een topbaan over 20 jaar. De meerderheid (52%) roept dat zelfs luidkeels. De onderzoeksgroep is er ook van overtuigd dat, tegen de tijd dat het jaar 2028 nadert, er bijna evenveel vrouwen als mannen in hoge posities werken. Zelfstandigheid is populair: ruim eenderde van de responderende meiden (34%) denkt in 2028 voor zichzelf te werken (eigen baas).

Home sweet home
Gaan we dan een maatschappij tegemoet waarin vooral gewerkt gaat worden? Nee, dat zeker niet! Het overgrote merendeel van de onderzoeksgroep (90%) hoopt, naast een goede baan, over twintig jaar ook twee kinderen te hebben, en de meiden laten duidelijk weten dat werk en sociaal leven samen moeten gaan. Thuis zijn de taken tegen die tijd trouwens 50/50 verdeeld, net als het kostwinnerschap. Geëmancipeerd genoeg dus, die meiden, ook al is 73% van plan de naam van de partner aan te nemen bij een huwelijk.

Groene toekomst
Nog een bijzonder resultaat: over 20 jaar is het milieu top of mind. Nog steeds, want de onderzoeksgroep geeft ook aan zich nu met dit onderwerp bezig te houden. In de toekomst zijn de meiden bereid gemiddeld 9% van hun toekomstig inkomen op te offeren voor het milieu.

En hoe leven tienermeiden vandaag de dag?
Een paar opvallende cijfers uit de CosmoGIRL! enquête:
- 51% van de Nederlandse tienermeiden (gemiddelde leeftijd 15 jaar) is iedere dag van de week (7/7) online. Letterlijk 0% is 0 dagen online.
- 92% download muziek op de computer. Slechts een klein gedeelte (28%) doet dat altijd legaal, de rest download vrijwel altijd illegaal (37%) of wisselend (legaal/illegaal: 27%).

- 39% heeft wel eens gerookt, 88% heeft wel eens alcohol gedronken.
- Tienermeiden met rokende ouders roken significant meer dan meisjes met niet- rokende ouders. Het zelfde geldt voor drinkende ouders.
- Slechts 4% helpt nooit in het huishouden. De rest (51%) heeft eigen taken, of helpt zo nu en dan in het huishouden (45%).

De enquête is uitgevoerd door onderzoeksbureau TeraKnowledge onder ruim 4.500 tienermeisjes van gemiddeld 15 jaar. De uitslag wordt morgen, 11 september gepubliceerd op www.cosmogirl.nl, de website van het jarige magazine CosmoGIRL!.

Over CosmoGIRL!
CosmoGIRL! is de grootste meidenglossy van Nederland. De titel wil jonge meiden van 14 tot 19 inspireren, adviseren en herkenning geven zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Want of het nou om school, sociaal leven of looks gaat: Cosmogirls zijn born to lead. Eigenwijs, positief en met heel veel

fun schrijft CosmoGIRL! over alle onderwerpen die deze generatie tienermeiden interesseert. CosmoGIRL! is onderdeel van Telegraaf Media Nederland.

Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat een belangrijk gedeelte van de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, Basismedia, Telegraaf Tijdschriften Groep, WebRegio Media, Pilarczyk Mediagroep, Telegraaf Productiehuis en Librium TV. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse `out of home TV'netwerken en een aantal videoproductiehuizen. Dat maakt Telegraaf Media Nederland het eerste complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en ­ platformen, die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.

Noot voor de redactie (