ChristenUnie
Bijdrage Ernst Cramer initiatiefnota grensoverschrijdend
treinvervoer
Bijdrage Ernst Cramer initiatiefnota grensoverschrijdend treinvervoer
donderdag 11 september 2008 16:15
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Ik dank mijn collega's voor
hun complimenten voor deze nota. Mevrouw Roefs verdacht mij zelfs van
spoorgekte. Na de ontboezemingen van collega Koopmans over de jaren
tachtig wil ik aangeven dat mijn fascinatie in die jaren vooral
ontstond voor de modelbaan. Als ik in de vakliteratuur zat te lezen
over de ontwikkeling van het spoor, was ik iedere keer buitengewoon
geïntrigeerd door de voortrekkersrol van het spoor in de ontwikkeling
van regio's. In Duitsland bijvoorbeeld was het spoornet enorm fijn
vertakt, maar in de jaren tachtig en negentig is die vertakking
eigenlijk afgebroken tot meerdere eer en glorie van de efficiency van
de bedrijfsvoering. Nu zie je langzaam een teruggaande beweging. Als
ik in Duitsland de ontwikkelingen in het regionaal vervoer en de
investeringen in regionale spoorlijnen bezie, dan ben ik daar soms een
beetje jaloers op. Ik zou willen dat wij dat hier in Nederland ook
eens zouden doen, zeg ik met een knipoog naar beide bewindspersonen.
Als wij alles laten afhangen van een maatschappelijke
kosten-batenanalyse, doen wij in dit land helemaal niets meer. Ik ben
blij dat koning Willem I dat niet heeft gedaan toen de spoorlijn
Amsterdam-Haarlem werd aangelegd, want dan was die er nooit gekomen en
hadden wij waarschijnlijk nu nog geen spoor gehad. In het kader van de
credits voor deze nota moet vooral ook Jasper Hiddink worden genoemd,
die dit onderwerp als afstudeerproject heeft gebruikt met buitengewoon
goede resultaten.
Vervolgens wil ik een paar algemene opmerkingen maken. Op
een gegeven moment was in de discussie over prioritering de vraag
waarom de trajecten Nijmegen-Kleve en Arnhem-Emmerich door ons niet
als prioriteit zijn genoemd. Wij hebben slechts vijf prioriteiten
gesteld omdat wij niet in dezelfde valkuil wilden stappen waar wij
ministeries wel eens van verdenken in te stappen, namelijk dat alles
belangrijk is zodat er per saldo minder gebeurt. Wij hebben onszelf
willen beperken tot een aantal zaken die naar onze overtuiging snel
uitgevoerd kunnen worden. Dat neemt niet weg dat wij al die andere
zaken ook buitengewoon warm aanbevelen. Wij moeten echter ook zo
eerlijk zijn te erkennen dat niet alles tegelijkertijd kan. Als de
regio's zelf kansen zien om iets op te pakken en met goede ideeën
komen, wie zijn wij dan om dat tegen te houden? De kritiek dat wij
lijnen laten afvallen is dan ook onterecht. Ook nieuwe lijnen zoals
Emmen-Meppen moeten absoluut een kans krijgen. Daar gaat het echter om
nieuwe infrastructuur en wij hebben vooral bekeken of bestaande
verbindingen snel geactiveerd, gereactiveerd of geïntensiveerd konden
worden.