Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


binnenlandse vakanties

10-09-2008: 50Plusser spendeert miljard aan binnenlandse vakanties

50PLUSSER SPENDEERT MILJARD AAN BINNENLANDSE VAKANTIES

50Plus Nederland geeft jaarlijks 1,1 miljard euro uit aan binnenlandse vakanties. Dat is maar liefst 42% van alle binnenlandse vakantiebestedingen. Vooral middellange vakanties in eigen land (5-8 dagen) zijn bij de actieve senioren populair.
Dat blijkt uit onderzoeksgegevens van het ContinuVakantie-Onderzoek van NBTC NIPO Research, die bekend zijn gemaakt aan de vooravond van het 50Plusbeurs.
Dit nationale evenement voor actieve plussers vindt plaats van 17 tot en met 21 september in de Jaarbeurs in Utrecht. Een van de grootste paviljoens hier is dat van Lekker weg in eigen land van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Van de ruim 16 miljoen Nederlanders is op dit moment in totaal 5,4 miljoen 50plussers. Een deel daarvan gaat niet (meer) op vakantie, maar de helft (2,7 miljoen) heeft in het afgelopen jaar minimaal één vakantie in eigen land ondernomen. In totaal zijn dat in 2007 6,8 miljoen binnenlandse vakanties; deze actieve senioren maken dus gemiddeld per persoon 2,6 vakanties binnen de landsgrenzen. De ouderen geven- in vergelijking met andere binnenlandse vakantiegangers - het meeste geld uit. Per vakantie (van heel kort tot lang) wordt door de senioren gemiddeld 167 euro uitgegeven. Mensen tussen 30 en 49 jaar spenderen gemiddeld 156 euro, in de leeftijdsgroep 19 tot 29 jaar is dat 133 euro.

Het Lekker weg in eigen land-paviljoen op de 50Plusbeurs is voor die Nederlandse seniorengroep dé plek waar je vrijwel alles kunt vinden voor een korte of lange vakantie in Nederland. Of voor een dagje of een avondje uit. Het paviljoen staat bol van tips en ideeën. Voor met z'n tweeën, met de (klein)kinderen of een groep vrienden. Actief, passief, cultureel of sportief.
Alles ligt geschaard rond het Meta Plein, dat is vernoemd naar Meta de Vries, die door haar radiotips in het weekeinde dé gids der toeristische gidsen van Nederland is. Op dat plein zijn er ook veel activiteiten, zoals beeldsnijden door mensen van de Bataviastadmusea. Verder zijn er oudhollandse poffertjes te koop, delen Alkmaarse kaasdragers kaas uit en worden er folkloristische liederen van `tussen de grote rivieren' gezongen.
Nieuw zijn het Graphic Design Museum Beyerd Breda, het Schiedamse Jenevermuseum en `Corpus, reis door het lichaam', de nieuwe attractie aan de A44 nabij Oegstgeest.
Zie ook www.lekkerweg.nl