Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over de aanpak van overlast door
woningeigenaren en huurders van woningen in particulier bezit
9 september 2008
Antwoorden op kamervragen van de leden Kuiken en Depla (beiden PvdA),
ingezonden 8 juli 2008.
1. Vraag
Heeft u kennisgenomen van de vragen over woonoverlast gesteld op 30
juni 2008 door de gemeenteraadsfractie van de PvdA in Rotterdam aan
het college van B&W?
1. Antwoord
Ja.
2. Vraag
Heeft u cijfers over het veroorzaken van overlast in de eigen
woonomgeving, uitgesplitst naar huurders van woningen van
woningcorporaties, huurders van woningen in particulier bezit en
eigenaren van woningen?
2. Antwoord
De specifieke cijfers waar om gevraagd wordt zijn niet voorhanden. In
mei 2008 heeft het kabinet het Actieplan Overlast en Verloedering naar
de Tweede Kamer gestuurd (TK 2007-2008 28684, nr.130). Daarin wordt
aangegeven welke type overlast het meeste voorkomt in de eigen
woonomgeving. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt naar
overlastbeleving en type bewoner (huurder, eigenaar-bewoner, etc).
3. Vraag
Deelt u de opvatting dat ook wooneigenaren recht hebben op ongestoord
woongenot en beschermd moeten worden tegen extreme woonoverlast?
3. Antwoord
Ja, alle bewoners in alle wijken hebben het recht op ongestoord
woongenot. Dus ook wooneigenaren.
4. Vraag
Kan artikel 174a van de Gemeentewet worden gebruikt om overlast door
woningeigenaren aan te pakken door middel van een (tijdelijke)
uithuisplaatsing? Zo neen, bent u bereid tot aanvullende wetgeving te
komen om (tijdelijke) uithuisplaatsing wel mogelijk te maken?
4. Antwoord
De burgemeester kan, op grond van artikel 174a (ook wel de wet
Victoria genaamd) van de Gemeentewet, besluiten een woning te sluiten,
indien door gedragingen in de woning de openbare orde rond de woning
wordt verstoord. De overlastgevende gedragingen kunnen bijvoorbeeld
betrekking hebben op drugshandel, wapenhandel, illegale prostitutie en
dergelijke. De burgemeester moet hierbij steeds aantonen dat er sprake
is van verstoring van openbare orde en verdere vrees voor het
voortduren daarvan. Het doel van deze maatregel is het herstellen van
orde en rust in de omgeving en de maatregel zelf richt zich daarbij op
het sluiten van een woning (een objectgerichte maatregel), niet op het
uithuis plaatsen van bewoners. De wet Victor (art 16a Woningwet) is
bedoeld om de gemeente vervolgens in staat te stellen na sluiting van
het pand ook het beheer over te laten nemen (of over te dragen) en
eventueel te onteigenen als er geen verbetering optreedt.
Het kabinet heeft in het Actieplan Overlast en Verloedering aan de
Tweede Kamer toegezegd om een onderzoek te starten naar de
effectiviteit van de wetten Victor (art 16a Woningwet) en Victoria
(art 174a Gemeentewet). Dit instrument is op verzoek van de G4
ontwikkeld. Aanleiding voor het onderzoek was de behoefte aan
instrumentarium om overlast van onder andere drugspanden en
drugshandel tegen te gaan. Het onderzoek zal daarom ingaan op de
knelpunten die mogelijk bij gemeenten spelen. Ook worden good
practices verzameld. Eind 2008 wordt de kamer hierover geïnformeerd.
Dit laat onverlet dat er een lacune lijkt te bestaan in de
mogelijkheden die gemeenten nu hebben om overlast door huiseigenaren
aan te pakken. In het Actieplan Overlast en verloedering heeft het
kabinet reeds aangegeven het nut te zien van een extra bevoegdheid
voor de burgemeester, om in het uiterste geval overlastgevende
gezinnen uithuis te kunnen plaatsen. Op dit moment wordt bezien hoe
deze bevoegdheid kan worden vormgegeven en welke aanvullende wetgeving
hiervoor nodig is. Deze gedwongen uithuisplaatsing richt zich
overigens zowel op overlastgevers met een koopwoning, als
overlastgevers met een huurwoning.
5. Vraag
Zijn er naast artikel 174a van de Gemeentewet nog andere instrumenten
die gemeenten in kunnen zetten tegen overlast door woningeigenaren of
huurders in de particuliere sector? Zo ja, welke?
5. Antwoord
Ja, buiten de Gemeentewet hebben gemeenten andere instrumenten om
overlast door bewoners aan te pakken, maar dit is afhankelijk van welk
soort overlast zich voordoet:
* Als overlast wordt veroorzaakt door overtredingen in de
bouwregelgeving: via de Woningwet kan een gemeente direct
bestuursdwang en last onder dwangsom opleggen. In het uiterste
geval kan er onteigening plaatsvinden.
* Voor de aanpak van overlast veroorzaakt door onrechtmatige
bewoning (bijv. overbewoning, illegale doorverhuur, hennepteelt,
etc) is er een wetsvoorstel in voorbereiding om een bestuurlijke
boete in de Huisvestingswet mogelijk te maken. Dit wetsvoorstel
zal voor half september 2008 aan uw Kamer ter behandeling worden
aangeboden. Deze bestuurlijke boete moet het gemeenten
gemakkelijker maken om te handhaven en overtredingen door middel
van lik-op-stukbeleid aan te pakken.
* Algemene Plaatselijke Verordening (APV): een gemeente kan met
lokale verordeningen specifieke regels stellen om overlast tegen
te gaan. Zo kan het per APV verboden worden om zonder redelijk
doel je in een portiek of poort in of bij een gebouw op te houden.
Dit kan ook ingesteld worden voor gemeenschappelijke ruimtes van
flatgebouwen e.d. De zogenaamde model-APV van de Vereniging
Nederlandse Gemeenten heeft hiervoor verschillende artikelen
opgenomen, die gemeenten desgewenst kunnen inzetten.
* De inzet van multidisciplinaire interventieteams: gemeenten kunnen
samen met het OM, de politie, woningbouwcorporaties,
zorginstellingen, bedrijfsleven en burgers zgn. interventieteams
vormen om zo problemen gezamenlijk aan te pakken. Het gaat daarbij
vooral om maatregelen die zich richten op de oorzaken van
overlast. Verschillende gemeenten hebben met betrekking tot de
inzet van interventieteams te maken met juridische belemmeringen,
bijvoorbeeld op het terrein van `binnentreding'. Een succesvolle
inzet van interventieteams is daardoor niet altijd mogelijk. De
ministers van BZK en Justitie brengen momenteel met de VNG de
bestaande juridische belemmeringen in kaart en bezien welke
eventuele maatregelen daaruit voortvloeien.
6. Vraag
Ziet u mogelijkheden om de veelplegersaanpak voor overlastgevenden
(stelselmatige aanpak van notoire overlastgevenden) ook ter
bestrijding van woonoverlast door eigenaren en huurders in de
particuliere sector in te zetten?
6. Antwoord
Tijdens het algemeen overleg over het Actieplan Overlast en
Verloedering is door de minister van BZK de toezegging gedaan om in
samenwerking met de minister van Justitie te onderzoeken of invulling
kan worden gegeven aan een veelplegersaanpak voor personen die
overlast veroorzaken. In dit kader zal tevens de problematiek van
woonoverlast door eigenaren en huurders in de particuliere sector
worden meegenomen.
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties