allochtone chronisch zieken zijn minder goed verzekerd

11/09/2008 12:25

Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad

Allochtone chronisch zieken zijn minder goed verzekerd

Autochtone chronisch zieken en gehandicapten hebben praktisch allemaal een aanvullende verzekering. Van de allochtone chronisch zieken en gehandicapten heeft slechts driekwart dat, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad is verricht. De CG-Raad vindt dit verontrustend, omdat het gaat om mensen met een hoog zorggebruik die het risico lopen om zelf voor kosten op te draaien.

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door bureau Synovate, blijkt dat allochtone chronisch zieken minder goed weten waar ze op moeten letten bij het afsluiten van een ziektekostenverzekering dan autochtone. Slechts 54% van de allochtonen geeft aan een verzekeraar te hebben gekozen op basis van hun persoonlijke zorgbehoefte. Aanvullende verzekeringen zijn dan ook minder gebruikelijk. Vooral Ghanezen en Turken hebben vaak geen aanvullende verzekering. Slechts 1 op de 5 van de Ghanese en circa de helft van de Turkse chronisch zieken en gehandicapten zijn aanvullend verzekerd.

Gebrek aan kennis

Sinds 2006 is het veranderen van verzekeraar veel makkelijker geworden. Allochtone chronisch zieken en gehandicapten maken hier nauwelijks gebruik van. Nog geen tien procent is van verzekeraar veranderd. Gebrek aan kennis speelt hierbij een rol. Etnische groepen die de Nederlandse taal relatief goed beheersen, zoals Surinamers en Antillianen, kennen de verschillende mogelijkheden het beste.

Communicatie

Allochtone chronisch zieken en gehandicapten zijn ook minder tevreden over de communicatie met hun verzekeraars dan autochtone. Vaak begrijpen ze informatie die ze van hun verzekeraar krijgen onvoldoende.

Aanbevelingen

De CG-Raad vindt dat verzekeraars zich extra moeten inspannen om allochtone chronisch zieken en gehandicapten goed te informeren. Bijvoorbeeld over het nut van een aanvullende verzekering bij bepaalde ziektebeelden. Gedacht kan worden aan het informatie verstrekken via etnische organisaties en - indien nodig - ook via informatiemateriaal in de moedertaal. Verder laat het onderzoek zien dat persoonlijk contact door deze groep allochtonen erg op prijs wordt gesteld. Verzekeraars kunnen hierop inspelen door makkelijk bereikbare informatiebalies te openen.





http://www.cg-raad.nl

http://www.cg-raad.nl