Partij van de Arbeid

Geen verzet tegen prijsstijging OV

11-09-2008 11:00

PvdA Tweede-Kamerlid Lia Roefs zal zich niet verzetten tegen de voorgestelde tariefverhoging in het openbaar vervoer. Roefs: De prijsstijging is niet leuk, maar wij hebben geleerd van het rapport van De Vries. Afspraak is afspraak.'

Een kaartje voor de bus of tram wordt vanaf volgend jaar gemiddeld 4,5 procent duurder. Een kaart met 15 strippen gaat straks 7,30 kosten, nu is dat nog 6,90. De prijsverhoging is volgens staatssecretaris Huizinga van Verkeer onder meer nodig om de stijging van brandstof- en loonkosten op te vangen.

Roefs: Hoewel we er niet blij van worden, zal de PvdA zich niet verzetten tegen de voorgestelde tariefverhoging in het OV. Toen er vorig jaar stakingen waren in het OV over de lonen heeft de rijksoverheid 16 miljoen bijgeplust. Dat deden we omdat ook Klaas de Vries in zijn rapport zei dat de overheid betrouwbaar moet zijn in zijn afspraken met bedrijven en provincies. Hij had een punt, vonden wij toen. De PvdA wil niet opnieuw in diezelfde discussie verzanden.

Roefs vervolgt: We willen ons dus aan het afgesproken rekenmodel houden. We hebben nog mazzel, dat de dieselprijzen uit 2007 uitgangspunt voor de berekeningen zijn geweest en niet die van begin 2008. Iedereen weet dat de automobilist veel meer is moeten gaan betalen voor zijn kilometers, dat geldt nu ook, maar in veel mindere mate, voor de openbaar vervoer reiziger. Op deze manier kunnen ook de buschauffeurs de inflatie vergoed krijgen.'

Analyse Klaas de Vries
Klaas de Vries maakte eerder dit jaar in opdracht van werknemers en werkgevers in het cao-conflict een analyse van het streekvervoer. Daarin constateerde hij onder meer dat de marktwerking in het streekvervoer halfslachtig is doorgevoerd, waarbij in sommige gevallen te veel kosten op de busmaatschappijen worden afgewenteld.

Volgens Roefs moet er nog een jaar een werkelijk archaïsche rekenformule worden toegepast om de tarieven vast te stellen. Een formule, die stamt uit de tijd van vóór de introductie van private partijen in het busvervoer en van vóór de decentralisatie van het vervoer naar de vervoersregios.

'Indachtig Klaas de Vries', zo betoogt Roefs, 'gaat het er wat ons betreft nu om of de formule goed is toegepast. Enkele maanden geleden vonden we hier in de Tweede Kamer, dat Klaas de Vries met zijn doorkijk van het OV wel een punt had, als het ging om de betrouwbare overheid en zijn kritiek op een overheid, die gaandeweg de spelregels verandert.'