Geen verzet tegen prijsstijging OV
11-09-2008 11:00
PvdA Tweede-Kamerlid Lia Roefs zal zich niet verzetten tegen de
voorgestelde tariefverhoging in het openbaar vervoer. Roefs: De
prijsstijging is niet leuk, maar wij hebben geleerd van het rapport
van De Vries. Afspraak is afspraak.'
Een kaartje voor de bus of tram wordt vanaf volgend jaar gemiddeld 4,5
procent duurder. Een kaart met 15 strippen gaat straks 7,30 kosten, nu
is dat nog 6,90. De prijsverhoging is volgens staatssecretaris
Huizinga van Verkeer onder meer nodig om de stijging van brandstof- en
loonkosten op te vangen.
Roefs: Hoewel we er niet blij van worden, zal de PvdA zich niet
verzetten tegen de voorgestelde tariefverhoging in het OV. Toen er
vorig jaar stakingen waren in het OV over de lonen heeft de
rijksoverheid 16 miljoen bijgeplust. Dat deden we omdat ook Klaas de
Vries in zijn rapport zei dat de overheid betrouwbaar moet zijn in
zijn afspraken met bedrijven en provincies. Hij had een punt, vonden
wij toen. De PvdA wil niet opnieuw in diezelfde discussie verzanden.
Roefs vervolgt: We willen ons dus aan het afgesproken rekenmodel
houden. We hebben nog mazzel, dat de dieselprijzen uit 2007
uitgangspunt voor de berekeningen zijn geweest en niet die van begin
2008. Iedereen weet dat de automobilist veel meer is moeten gaan
betalen voor zijn kilometers, dat geldt nu ook, maar in veel mindere
mate, voor de openbaar vervoer reiziger. Op deze manier kunnen ook de
buschauffeurs de inflatie vergoed krijgen.'
Analyse Klaas de Vries
Klaas de Vries maakte eerder dit jaar in opdracht van werknemers en
werkgevers in het cao-conflict een analyse van het streekvervoer.
Daarin constateerde hij onder meer dat de marktwerking in het
streekvervoer halfslachtig is doorgevoerd, waarbij in sommige gevallen
te veel kosten op de busmaatschappijen worden afgewenteld.
Volgens Roefs moet er nog een jaar een werkelijk archaïsche
rekenformule worden toegepast om de tarieven vast te stellen. Een
formule, die stamt uit de tijd van vóór de introductie van private
partijen in het busvervoer en van vóór de decentralisatie van het
vervoer naar de vervoersregios.
'Indachtig Klaas de Vries', zo betoogt Roefs, 'gaat het er wat ons
betreft nu om of de formule goed is toegepast. Enkele maanden geleden
vonden we hier in de Tweede Kamer, dat Klaas de Vries met zijn
doorkijk van het OV wel een punt had, als het ging om de betrouwbare
overheid en zijn kritiek op een overheid, die gaandeweg de spelregels
verandert.'
Partij van de Arbeid