Slachtvarkens Rusland
10 september 2008 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister een standpunt inneemt over het vervoer
van slachtvarkens naar Rusland. Zij vindt dit onwenselijk, maar
juridisch gezien is het niet mogelijk de transporten te verbieden.
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Landbouw
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
DL. 2008/2254 10 september 2008
Slachtvarkens Rusland
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
10 september 2008 DL. 2008/2254 2
D i rectie Landbouw
Geachte Voorzitter,
Met deze brief wil ik u informeren over recente ontwikkelingen rond de certificering van
de export van slachtvarkens vanuit Nederland naar de Russische Federatie.
Aanleiding
Aanleiding is een verzoek eerder dit jaar van een exporteur om de export van slachtvarkens
vanuit Nederland naar de Russische Federatie te certificeren. Op ambtelijk niveau
hebben de Russische veterinaire autoriteiten Nederland verzocht om medewerking.
De voorwaarden waaronder deze transporten kunnen plaatsvinden, zijn vastgelegd in een
veterinair certificaat, dat is overeengekomen tussen de Europese Commissie en de
Russische Federatie. De veterinaire autoriteiten van de Russische Federatie hebben
onlangs aangegeven dat één specifieke bepaling kan worden geschrapt, waardoor er
veterinair gezien voor Nederland geen belemmeringen zijn om te certificeren.
Dierenwelzijn en insleep dierziekten
Ik vind de export van slachtvarkens naar Rusland uit oogpunt van dierenwelzijn echter niet
een gewenste ontwikkeling. Hoewel een exporteur in staat zal zijn een routeplan op te
stellen dat formeel voldoet aan alle wettelijke voorwaarden van de Europese Transportverordening,
dan nog zijn de risico's op overschrijding van de voorwaarden bij een
transport als deze aanzienlijk groter dan bij langeafstandstransporten binnen de EU. De
voorwaarden van de Europese Transportverordening gelden immers niet buiten de EU.
Daarnaast spelen ook andere risico's voor dierenwelzijn een rol: de niet in te schatten,
soms lange wachttijden aan de grens van de EU met Wit Rusland, de extreme weersomstandigheden
die kunnen optreden, de kwaliteit van de wegen en de afwezigheid van
erkende rustplaatsen in Rusland.
Ook vanwege het risico van insleep van dierziekten is de export van slachtvarkens naar
Rusland geen wenselijke ontwikkeling. Uit Rusland zijn de laatste jaren meldingen
gekomen van tal van dierziekten, zoals klassieke varkenspest en Afrikaanse varkenspest.
Eventuele reiniging en ontsmetting van vrachtwagens in Rusland, voordat ze opnieuw
beladen worden, is oncontroleerbaar voor Nederland. Dit vergroot het risico dat eventueel
aanwezige smetstof via vrachtwagens wordt ingevoerd in de EU.
Juridisch kader
De Europese Transportverordening biedt geen mogelijkheden om dergelijke langeafstandstransporten
te verbieden, zolang het transport aan alle wettelijke voorwaarden
voldoet. Als een transport van slachtvarkens voldoet aan alle wettelijke voorwaarden, kan
ik niet anders dan dit transport certificeren.
Het ontbreken van instrumenten om deze transporten te weigeren is voor mij aanleiding
om te bezien onder welke randvoorwaarden het transport kan worden toegestaan. In de
Europese Transportverordening staan de eisen waaraan het transport dient te voldoen.
Daar waar er nog mogelijkheden zijn om binnen de grenzen van de Europese Transportverordening
strengere eisen te stellen dan nu wordt gedaan, zal ik die mogelijkheden
maximaal gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld in verband met extreme weersomstandigheden
of lange transporttijden de minimumoppervlakte van de vrachtwagen per kilo varken
worden verhoogd. Op deze wijze wil ik er zorg voor dragen dat het welzijn tijdens het
transport zo goed mogelijk gewaarborgd is.
Overleg Rusland
Recent heb ik overleg gevoerd met mijn Russische collega. Daarbij heb ik de wens geuit
dat ook buiten het grondgebied van de EU wordt voldaan aan de voorwaarden van de
Europese Transportverordening voor dergelijke langeafstandstransporten. Mijn Russische
collega heeft bij die gelegenheid aangegeven de Europese dierenwelzijnsregels te
respecteren, maar tegelijkertijd gesteld dat hij niet verantwoordelijk is voor het waarborgen
van Europese vereisten op het gebied van dierenwelzijn.
Overleg sector
Nadat is gebleken dat instrumenten ontbreken om deze transporten te weigeren, heb ik
overleg gevoerd met vertegenwoordigers van relevante sectorpartijen. Bij die gelegenheid
heb ik aangegeven dat ik het exporteren van slachtvarkens naar Rusland niet vind passen
in mijn beleid op het gebied van dierenwelzijn, in het bijzonder de wens om te komen tot
een maximale transporttijd van deze categorie dieren. In het gesprek heb ik mijn zorg
uitgesproken over de risico's voor dierenwelzijn bij deze transporten. Tevens heb ik de
sector gevraagd naar de toegevoegde waarde van deze transporten en hen verzocht deze
transporten te heroverwegen. Tot slot heb ik de sector opgeroepen op dit punt zijn eigen
verantwoordelijkheid te nemen.
Aanpassing Europese Transportverordening
Deze situatie laat zien hoe belangrijk het is dat de huidige regelgeving op Europees niveau
wordt aangepast. Ik sta op het standpunt dat voor transport van slachtdieren een maximale
transporttijd van acht uur zeer gewenst is. In de afgelopen periode heb ik diverse
malen aangedrongen op een herziening van de Europese Transportverordening, waarbij
wordt voorzien in een maximale transporttijd van acht uur voor slachtdieren. Eind 2007
heb ik deze oproep gedaan in de Landbouw- en Visserijraad. Daarnaast heeft Nederland
dit jaar een internationale workshop georganiseerd voor lidstaten, Commissie,
wetenschappers, bedrijfsleven en dierenbeschermingsorganisaties met als doel om
inhoudelijke inbreng te leveren voor de herziening van de Europese Transportverordening.
De Commissie is inmiddels voornemens om medio 2009 een herzieningsvoorstel
voor de Europese Transportverordening uit te brengen. Als onderdeel van de
voorbereidingen voor een dergelijk wijzigingsvoorstel heeft de Commissie een informele
bijeenkomst georganiseerd met de lidstaten. Daarbij heeft de Commissie onder andere
een beleidsvariant gepresenteerd met een maximale transporttijd van acht uur voor
slachtdieren. In de verdere behandeling zal ik een maximale transporttijd van acht uur
voor slachtdieren blijven bepleiten.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Meer informatie
* Slachtvarkens Rusland
Kamerstuk | 10-09-2008 | PDF-Document, 39 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit