Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Slachtvarkens Rusland

10 september 2008 - kamerstuk

Kamerbrief waarin de minister een standpunt inneemt over het vervoer van slachtvarkens naar Rusland. Zij vindt dit onwenselijk, maar juridisch gezien is het niet mogelijk de transporten te verbieden.

Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Landbouw
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal

Postbus 20018
2500 EA 's-Gravenhage
DL. 2008/2254 10 september 2008
Slachtvarkens Rusland
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
10 september 2008 DL. 2008/2254 2

D i rectie Landbouw
Geachte Voorzitter,

Met deze brief wil ik u informeren over recente ontwikkelingen rond de certificering van de export van slachtvarkens vanuit Nederland naar de Russische Federatie.

Aanleiding

Aanleiding is een verzoek eerder dit jaar van een exporteur om de export van slachtvarkens vanuit Nederland naar de Russische Federatie te certificeren. Op ambtelijk niveau hebben de Russische veterinaire autoriteiten Nederland verzocht om medewerking. De voorwaarden waaronder deze transporten kunnen plaatsvinden, zijn vastgelegd in een veterinair certificaat, dat is overeengekomen tussen de Europese Commissie en de Russische Federatie. De veterinaire autoriteiten van de Russische Federatie hebben onlangs aangegeven dat één specifieke bepaling kan worden geschrapt, waardoor er veterinair gezien voor Nederland geen belemmeringen zijn om te certificeren. Dierenwelzijn en insleep dierziekten
Ik vind de export van slachtvarkens naar Rusland uit oogpunt van dierenwelzijn echter niet een gewenste ontwikkeling. Hoewel een exporteur in staat zal zijn een routeplan op te stellen dat formeel voldoet aan alle wettelijke voorwaarden van de Europese Transportverordening, dan nog zijn de risico's op overschrijding van de voorwaarden bij een transport als deze aanzienlijk groter dan bij langeafstandstransporten binnen de EU. De voorwaarden van de Europese Transportverordening gelden immers niet buiten de EU. Daarnaast spelen ook andere risico's voor dierenwelzijn een rol: de niet in te schatten, soms lange wachttijden aan de grens van de EU met Wit Rusland, de extreme weersomstandigheden die kunnen optreden, de kwaliteit van de wegen en de afwezigheid van erkende rustplaatsen in Rusland.
Ook vanwege het risico van insleep van dierziekten is de export van slachtvarkens naar Rusland geen wenselijke ontwikkeling. Uit Rusland zijn de laatste jaren meldingen gekomen van tal van dierziekten, zoals klassieke varkenspest en Afrikaanse varkenspest.

Eventuele reiniging en ontsmetting van vrachtwagens in Rusland, voordat ze opnieuw beladen worden, is oncontroleerbaar voor Nederland. Dit vergroot het risico dat eventueel aanwezige smetstof via vrachtwagens wordt ingevoerd in de EU.

Juridisch kader

De Europese Transportverordening biedt geen mogelijkheden om dergelijke langeafstandstransporten te verbieden, zolang het transport aan alle wettelijke voorwaarden voldoet. Als een transport van slachtvarkens voldoet aan alle wettelijke voorwaarden, kan ik niet anders dan dit transport certificeren.
Het ontbreken van instrumenten om deze transporten te weigeren is voor mij aanleiding om te bezien onder welke randvoorwaarden het transport kan worden toegestaan. In de Europese Transportverordening staan de eisen waaraan het transport dient te voldoen. Daar waar er nog mogelijkheden zijn om binnen de grenzen van de Europese Transportverordening strengere eisen te stellen dan nu wordt gedaan, zal ik die mogelijkheden maximaal gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld in verband met extreme weersomstandigheden of lange transporttijden de minimumoppervlakte van de vrachtwagen per kilo varken worden verhoogd. Op deze wijze wil ik er zorg voor dragen dat het welzijn tijdens het transport zo goed mogelijk gewaarborgd is.

Overleg Rusland

Recent heb ik overleg gevoerd met mijn Russische collega. Daarbij heb ik de wens geuit dat ook buiten het grondgebied van de EU wordt voldaan aan de voorwaarden van de Europese Transportverordening voor dergelijke langeafstandstransporten. Mijn Russische collega heeft bij die gelegenheid aangegeven de Europese dierenwelzijnsregels te respecteren, maar tegelijkertijd gesteld dat hij niet verantwoordelijk is voor het waarborgen van Europese vereisten op het gebied van dierenwelzijn.

Overleg sector

Nadat is gebleken dat instrumenten ontbreken om deze transporten te weigeren, heb ik overleg gevoerd met vertegenwoordigers van relevante sectorpartijen. Bij die gelegenheid heb ik aangegeven dat ik het exporteren van slachtvarkens naar Rusland niet vind passen in mijn beleid op het gebied van dierenwelzijn, in het bijzonder de wens om te komen tot een maximale transporttijd van deze categorie dieren. In het gesprek heb ik mijn zorg uitgesproken over de risico's voor dierenwelzijn bij deze transporten. Tevens heb ik de sector gevraagd naar de toegevoegde waarde van deze transporten en hen verzocht deze transporten te heroverwegen. Tot slot heb ik de sector opgeroepen op dit punt zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Aanpassing Europese Transportverordening

Deze situatie laat zien hoe belangrijk het is dat de huidige regelgeving op Europees niveau wordt aangepast. Ik sta op het standpunt dat voor transport van slachtdieren een maximale transporttijd van acht uur zeer gewenst is. In de afgelopen periode heb ik diverse malen aangedrongen op een herziening van de Europese Transportverordening, waarbij wordt voorzien in een maximale transporttijd van acht uur voor slachtdieren. Eind 2007 heb ik deze oproep gedaan in de Landbouw- en Visserijraad. Daarnaast heeft Nederland dit jaar een internationale workshop georganiseerd voor lidstaten, Commissie, wetenschappers, bedrijfsleven en dierenbeschermingsorganisaties met als doel om inhoudelijke inbreng te leveren voor de herziening van de Europese Transportverordening. De Commissie is inmiddels voornemens om medio 2009 een herzieningsvoorstel voor de Europese Transportverordening uit te brengen. Als onderdeel van de voorbereidingen voor een dergelijk wijzigingsvoorstel heeft de Commissie een informele bijeenkomst georganiseerd met de lidstaten. Daarbij heeft de Commissie onder andere een beleidsvariant gepresenteerd met een maximale transporttijd van acht uur voor slachtdieren. In de verdere behandeling zal ik een maximale transporttijd van acht uur voor slachtdieren blijven bepleiten.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg

Meer informatie

* Slachtvarkens Rusland
Kamerstuk | 10-09-2008 | PDF-Document, 39 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel